علت تورم لبهای کوچک واژن

گر چه ممکن است صحبت کردن درباره تورم واژن و نواحی اطراف آن برای شما خجالت آور باشد، اما در واقعیت، این عارضه بسیاری از زنان را تحت تاثیر قرار داده است. تورم اطراف منطقه واژن می تواند در لب واژن لبه های کوچک و لبه ها بزرگ، labia minora and labia majora) )و یا دیواره واژن رخ دهد. تورم واژن ممکن است بر اثر آلرژی، عفونت های باکتریایی یا قارچی، کیست های کوچک ایجاد شود. در این بین برخی از زنان نیز تورم واژن را بعد از رابطه جنسی تجربه می کنند. بسته به علت، تورم واژن می تواند با تحریک، ناراحتی هنگام دفع ادرار، حساس شدن، درد، ترشح و سوزش همراه باشد.

 

عفونت و التهاب واژن در زنان؛ علائم، علل ایجاد و درمان

 واژینیت باکتریایی

واژینیت باکتریایی شایعترین علت علائم عائم واژنیت در زنانی است که در سن بچه زایی هستند.قبلأبه عنوان واژینیت نامشخص و یا واژینیت مرتبط با گاردنرلاGardnerella می نامیدند.واژینیت باکتریایی در نتیجه تغییرات در رشد باکتریهای واژن ایجاد می شود. این عدم تعادل شیمیایی زمانی اتفاق می افتد که انواع مختلف باکتری ها بیشتر از حد باکتری هایی که خوب هستند و بایند باشند شوند.

 

به جای لاکتوباسیل lactobacillus یک نوع باکتری طبیعی که می تواند به صورت طبیعی در واژن زندگی کند، که تعداد آن زیاد است ،تعداد باکتریهای دیگری مانند گاردنلا واژینالیسgardenerella vaginalis ، باکتروئیدهاbacteroides ،Mobiluncus و میکوپلاسما همونیسMycoplasma hominis در واژن زنان با واژینیت باکتریایی دیده می شود. تحقیقاتی در زمینه نقش هر یک از این میکروب ها در علت یابی علل وازینیت باکتریایی در جریان است و کمک کننده است.، ولی هنوز نقش فعالیت جنسی در ایجاد و توسعه واژینیت باکتریایی را نفهمیده اند. تغییر در جفت جنسی، استفاده از آی یو دی(وسیله داخل رحمی پیشگیری از حاملگی)IUD ،دوش واژینال خطر گرفتن واژینیت باکتریایی را در زنان بیشتر می کند.

 

نشانه های عفونت و التهاب واژن

شایعترین نشانه واژینیت باکتریایی غیر طبیعی است ، ترشحات بد بوی واژن. بعضی از زنان آن را به بوی شبیه ماهی تشبیه می کنند که بعد از تماس جنسی قابل توجه است.تقریبأ نیمی از زنان با علائم واژینیت باکتریایی ، هیچ نشانه ای ندارند. یک مراقب سلامتی بایستی این علائم را دیده و معاینه بالینی انجام می دهد و ممکن است تشخیص را به وسیله آزمایش مایعات واژن ثابت کند.

 

دیگر نشانه ها شامل:

     ترشح رقیق واژن ، معمولأ سفید یا خاکستری رنگ.

     درد در هنگام ادرار کردن.

     خارش اطراف واژن.

 

 

تشخیص عفونت و التهاب واژن

یک پزشک می تواند یک نمونه از مایع واژن را در زیر میکروسکوپ دیده ، یا به صورت رنگ آمیزی و یا نور مخصوص ، برای دیدن باکتریهای در ارتباط با واژینیت.

سپس میتواند تشخیص واژینیت باکتریایی بدهد بر پایه و اساس نبودن لاکتوباسیل

وجود تعداد زیادی سلولهای راهنما"Clue cell"سلولهایی از بافت پوششی وازن که با میکروبهای واژینیت باکتریایی پوشیده شده است.

 

 تغییرات ترشحات طبیعی واژن

 پزشک از آنتی بیوتیکهایی مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین برای درمان زنان با واژینیت باکتریایی استفاده می کند. کلأ همسران آنها درمان نمی شوند.در اغلب موارد ، واژینیت باکتریایی عارضه ای به جا نمی گذارد.خطرات اثبات شده ای در رابطه با واژینیت باکتریایی و ایجاد بیماریهای التهابی لگن(PID) وجود دارد.PID یک بیماری جدی در زنان است که می تواند موجب نازایی و حاملگی خارج از رحم (Ectopic)شود.

واژینیت باکتریایی همچنین می تواند ایجاد مسائل دیگری مانند زایمان زودرس، و بچه های با وزن تولد کم کند. بنابراین بعضی از متخصصان زنان توصیه می کنند که تمام زنان حامله ،چه نشانه داشته باشند یا نداشته باشند، و قبلأ بچه نارس به دنیا آورده اند برای واژینیت باکتریایی چک شوند. زن حامله ای که قبلأ بچه نارس به دنیا نیاورده است باید درمان شود ،اگر نشانه و دلایل آزمایشگاهی مبنی بر واژینیت باکتریایی دارد.واژینیت باکتریایی همچنین همراه با افزایش شانس گرفتن سوزاک یا عفونت اچ آی وی HIV است که موجب ایدز می شود.

 

تریکوموناسیسTRICHOMONIASIS

یکی از شایعترین عفونتهایی است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود(STIs) . بر اساس گفته مرکز کنترل بیماریهای امریکاCDC ، حدود 7/4 میلیون مورد جدید در مردان و زنان هر ساله در ایالات متحده اتفاق می افتد.تریکوموناسیس به وسیله یک انگل به نام تریکوموناس واژینالیسTrichomonas vaginalis ایجاد میشود.تریکوموناز ابتدا یک عفونت دستگاه مجاری ادراری است. واژن شایعترین محل برای عفونت در زنان ، و پیش آبراه(Urethra) شایعترین در مردان است.

 

نشانه های تریکوموناسیس

 مانند دیگر عفونتهای منتقل شونده از طریق جنسی(STIs)، اغلب بدون هیچ نشانه ای اتفاق می افتد.اغلب مردان عفونی هیچ نشانه ای ندارند.زنان زمانی نشانه دار می شوند که معمولأ 5 تا 28 روز از در معرض پارازیت قرار گرفتن آنها گذشته باشد.

 

اگرچه بعضی از زنان عفونی نشانه های جزیی و یا بدون نشانه هستند، خیلی از آنها نشانه دارند. نشانه های زنان عبارتند از:

 

     ترشحات زیاد ، زرد متمایل به سبز یا خاکستری .

     ناراحتی در زمان تماس جنسی.

     بوی واژن.

     ادرار کردن دردناک.

    آنها همچنین ممکن است تحریک و خارش ناحیه تناسلی و در موارد نادر،دردهای زیر شکمی داشته باشند.

    در صورت وجود ،نشانه ها در مردان شامل،ترشح رقیق سفید رنگ از آلت تناسلی و دردناک بودن یا اشکال در ادرار کردن و خروج منی داشته باشند.

 

تشخیص عفونت و التهاب واژن

 یک پزشک می تواند تریکوموناسیس را به وسیله انجام آزمایش بر مایع گرفته شده از واژن یا آلت تناسلی مردانه تشخیص دهد، معاینه بالینی نشان دهنده زخمهای قرمز بر دهانه رحم و یا داخل واژن است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا