آیا انجام IVF محدودیت سنی دارد؟

سن 40 سالگی سن مهمی برای بارداری خانم ها محسوب می شود، زیرا از این سن به بعد امکان بارداری کاهش پیدا می کند. روش های درمان ناباروری مانند IVF نیز بعد از 40 سالگی نسبت به سنین پایین تر با موفقیت کمتری همراه هستند.

شایع ترین علت ناباروری خانم های بالای 40 سال کاهش ذخیره تخمدان‌ها است. کاهش ذخیره تخمدان در خانم ها به معنای کاهش تعداد تخمک های موجود در تخمدان ها و ایجاد اشکال در فرایند بلوغ و آزاد شدن تخمک های موجود است. به همین خاطر خانم های بالاتر از 40 سال اگر دچار ناباروری شوند بهتر است در اولین مراحل تشخیص علت ناباروری تست تشخیصی کاهش ذخیره تخمدان را انجام دهند تا در صورت نیاز درمان مناسب انجام شود.

موفقیت تکنیک های درمان ناباروری از جمله IVF، علاوه بر کمیت، به کیفیت تخمک نیز بستگی دارد. در ادامه اهمیت این دو مورد را در بارداری خانم ها توضیح می دهیم.

 

کیفیت تخمک ها روی باروری و موفقیت IVF تأثیر دارد

 

کیفیت تخمک روی کیفیت رویان‌های ایجاد شده تأثیرگذار است. در روش IVF رویان‌های متعددی ایجاد می شود و از بین آن‌ها بهترین رویان برای انتقال به رحم انتخاب می شود. منظور اصلی از کیفیت تخمک، در واقع طبیعی بودن کروموزوم های آن است. با افزایش سن خانم ها احتمال ایجاد اختلالات کروموزومی تخمک بیشتر می شود. تست غربالگری ژنتیکی پیش از لانه گزینی، رویان های ایجاد شده را قبل از انتقال به رحم از نظر طبیعی بودن کروموزوم ها بررسی می کند. احتمال این که رویان های سالم به بارداری و ایجاد نوزاد سالمی منجر شوند بسیار بیشتر است.

 

تعداد تخمک ها در باروری و موفقیت IVF مهم است

 

این تعداد همان ذخیره تخمدان است که در مورد آن توضیح داده شد. در بارداری های طبیعی (بدون استفاده از روش های درمان ناباروری) ذخیره تخمدان فاکتور مهمی محسوب نمی شود، اما هنگام انجام تکنیک IVF برای درمان ناباروری، ذخیره تخمدان در موفقیت کار تأثیر دارد.

 

آمار موفقیت IVF در سنین مختلف قبل و بعد از 40 سال

 

نکته قابل توجه این است که در صورت استفاده از تخمک اهدایی، افزایش سن مادر باعث کاهش قابل توجهی در میزان موفقیت IVF نمی شود. می توان به این صورت نتیجه گیری کرد که سن تخمک برای باروری مهم است؛ اما سن رحمی که قرار است چنین در آن رشد کند در باروری اهمیت زیادی ندارد.

درصد موفقیت روش IVF در سنین مختلف به شرح زیر است:

 

  •     درصد موفقیت خانم های زیر 35 سال 33 درصد،
  •     درصد موفقیت خانم های 35 تا 37 سال 28 درصد،
  •     درصد موفقیت خانم های 38 تا 39 سال 21درصد،
  •     درصد موفقیت خانم های 40 تا 42 سال 14 درصد،
  •     درصد موفقیت خانم های 43 تا 44 سال 5 درصد
  •     و درصد موفقیت خانم های بالای 44 سال 2 درصد است.

 

آیا انجام IVF محدودیت سنی دارد؟

 

به خاطر کاهش موفقیت IVF با افزایش سن، بیشتر کلینیک ها برای انجام IVF با تخمک خود شخص دارای محدودیت سنی هستند. به طوری که برای افراد بالای 42 تا 45 سال IVF را با تخمک خود شخص انجام نمی دهند. IVF با استفاده از تخمک اهدایی نیز در خانم های پایین تر از 49 سال انجام می شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا