بیماری های منتقله از راه جنسی

بیماری های منتقله از راه جنسی عفونت‌هایی هستند که از طریق تماس جنسی از یک فرد به دیگری منتقل ‏میشوند.

 

* علل ‏STDها میتواند مواردی از قبیل باکتریها، انگلها، مخمرها و ویروسها باشند. بیش از 20 نوع ‏STD‏ ‏وجود دارد، که مهمترین گونههای آن در ادامه، مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفته است.

 

* اکثر STDها، هم بر مردان و هم بر ‏زنان تاثیر میگذارند؛ اما در بسیاری از موارد مشکلات حاصله از آنها، میتواند برای زنان شدیدتر باشد.

 

* لازم به ذکر است ‏که اگر یک زن باردار مبتلا به ‏STD‏ شود، ممکن است مشکلات جدی برای جنین او ایجاد شود.‏ و یا اگر یک خانمی مبتلا به عفونت HPV  شود و بطور همزمان یک عفونت STDs  هم داشته باشد سبب ماندگاری   HPV (Persistant HPV)   شده و در نتیجه احتمال انکوژنیک شدن HPV  را افزایش می دهد.

 

در متن ذیل کلامیدیا تراکوماتیس بعنوان یک پاتوژن مهم، که در ایجاد بیماریهای منتقله از طریق تماس جنسی نقش دارند، از نظر غربالگری، ‏علائم بالینی، تشخیص و درمان مورد بررسی قرارگرفتهاند.‏

 

 

کلامیدیا تراکوماتیس(Chlamydia trachomatis) ‎‏:‏

 

کلامیدیا شایعترین عفونت‎ ‎باکتریایی منتقل شونده از راه جنسی است.

 

 سه گونه آن عبارتند از:‏‎ ‎C.trachomatis،C.pneumoniae ‎‏ و ‏C.psittac، که از بین آنها گونهی کلامیدیا تراکوماتیس‎ ‎منحصرا انسان را آلوده می‌کند و باعث طیف گستردهای از تظاهرات و سندرمهای بالینی از جمله التهاب و عفونت پیشابراه در مردان و زنان، سرویسیت ‏‏(عفونت دهانه رحمبیماریهای التهابی لگن، ناباروری، درد لگن، اورتریت و التهاب اپیدیدیم در مردان، عفونتهای مقعدی ‏تناسلی، لنفوگرانولوم ونروم (عفونت سیستم لنفاوی)، کونژکتیویت یا التهاب ملتحمه در نوزادان و بزرگسالان، عفونتهای ‏گوش و حلق و بینی، آرتریت واکنشی، پروکتیت و پروکتوکولیت میشود.

 

البته نرخ موارد عفونتهای کلامیدیائی گزارش شده ‏در زنان به مراتب بیشتر از مردان است.‎

 

‏ غربالگری برای عفونت کلامیدیا تراکوماتیس:‏

غربالگری برای کلامیدیا در افراد فاقد علائم بیماری، به طور قابل توجهی میزان بروز عوارض مرتبط با کلامیدیا را کاهش می‌‏دهد.

 

غربالگری برای این باکتری، برای تمام زنان جوان و فعال از نظر جنسی ، زنان با یک تست HPV مثبت و همچنین افراد دیگر در خطر ابتلا به عفونت ‏مذکور توصیه میشود.‏

 

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا