سونوگرافی چهار بعدی

در سونوگرافی چهاربعدی علاوه بر ایجاد تصاویر سه‌بعدی از جنین، حرکات جنین نیز نشان داده می‌شود.

به طور کلی سونوگرافی چهاربعدی استاندارد با کاربری علمی به چند قسمت مهم تقسیم میشود:

۱-روش rendering. : که در این روش تصاویر اندامهای مختلف جنین به صورت اطلاعات حجمی درامده و قیافه ظاهری مشخص میشود . علاوه بر این با انواع مختلف این روش میتوان قیافه ظاهری مثلا دریچه های قلب را دید .

۲-روش stich : که نوعی تصویر گیری حجمی جهت بررسی محل های مختلف از جمله قلب از جهت بررسی اشکالات ساختاری و کارکردی میباشد .

۳-روش   TUI : این روش در قسمتهای مختلف از جمله مغز و قلب کاربرد وسیع داشته در مقطع های مختلف و در محور های دلخواه قابلیت بررسی اندامها و ضایعات غیر طبیعی را دارد .

۴-روش or inversion mode and b-flowSpine technique : جهت بررسی عروق خروجی قلب استفاده میشود .

۵-روش vocal   : که جهت اندازه گیری سه بعدی حجمی از توده های فضاگیر داخل بدن استفاده میشود .

بنابر این بر خلاف تصور عموم سونوگرافی چهار بعدی فقط دیدن تصویر رنگی جنین نیست و خصوصا در ناحیه های سر صورت مغز و قلب کاربرد علمی و تخصصی وسیع دارد .سونوگرافی چهار بعدی به تنهایی جهت بررسی سلامت جنین کافی نیست وحتما در کنار ان از سایر خصوصیات سونوگرافی مثل سونوگرافی عادی gray scale و بررسی بیومتریک و تفضیلی وهمچنین سونوگرافی کالر و اسپکترال داپلر از جنین و جفت و شریان رحمی مادر و همچنین ازمایشات خونی و کنترلهای پزشک متخصص زنان در تکمیل کردن بررسی جنین بسیار مهم هستند .

استفاده صحیح از توانایی ها و محدودیتهای   هر روش سونوگرافیک با توجه به مقطع زمانی مراجعه کننده در کنار اطلاعات علمی پزشک سونوگرافیست و high technology   بودن دستگاه مهمترین فاکتورهای تعیین کننده بررسی سلامت جنین میباشند . به عنوان مثال به نظر من بیشترین کاربرد سونوگرافی چهاربعدی در بررسی بیماریهای قلبی جنین میباشد و اطلاعاتی که در این ضمینه میدهد با تصویر گیری render از صورت جنین غیر قابل قیاس هستند ولی متاسفانه اکثر بیماران این روش را وسیله ای برای دیدن صورت جنین خود میدانند .

۱-بررسی رخ صورت و سر

۲- استفاده ازsono coronal ctجهت بررسی آناتومی جنین خصوصا ساختار مغز

۳-بررسی اشکالات ظاهری جمجمه

۴- اشکالات ظاهری در نیم رخ صورت

۵-بررسی دست و پای جنین

۶-بررسی thorax(قفسه ی سینه)

۷-بررسی سیستم عروقی جنین جفت و بند ناف و سیستم سرخرگی و سیاهرگی جنین و سرخرگ شریان رحمی مادر

۸- بررسی سیستم کاردیو واسکولار(قلب و عروق قلب)

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا