خونریزی های طبیعی و خطرناک در بارداری

چندین علت برای خونریزی واژنی وجود دارد. ممکن است میزان پروژسترون بسیار کم باشد و شما را با خطر سقط جنین روبه رو کند. البته اگر خونریزی همراه با انقباضات لگنی یا پایین شکمی باشد، غیر عادی بوده و مستلزم مراقبت های سریع پزشکی است و در این موارد، روند درمان بستگی به این دارد که در چه مرحله ای از بارداری هستید.

خونریزی در مراحل اولیه بارداری

- تخمک نافرجام

تخمک بارور شده به درستی در دیوارۀ رحم لانه گزینی نکرده و نشانه ای از رشد و شکل گیری قلب جنین مشاهده نمی شود و تخمک بارور شده از بدن خارج می شود.

- خونریزی جایگزینی

معمولاً زمانی که تخمک بارور شده در لایه های رحم مستقر و جایگزین گردد، این اتفاق می افتد. اغلب این خونریزی با عادت ماهیانه اشتباه گرفته می شود، چرا که ممکن است درست پیش از موعد عادت ماهیانه رخ دهد و باعث محاسبه اشتباه زمان پریود شود. البته معمولاً پس از چند روز ناپدید می شود.

- حساسیت بافتی

تحت تاثیر افزایش جریان خون و دگرگونی های هورمونی طی بارداری، بافت دهانه رحم حساس می گردد. گاهی این پولیپ کوچک (شبیه برآمدگی پوستی ای است که پیش از بارداری وجود دارد) حساس شده و باعث خونریزی از دهانه رحم می شود و معمولاً بدون اینکه خطری برای جنین داشته باشد، ناپدید می شود.

 خونریزی غیرمنتظره

معمولاً در سه ماهه اول بارداری و در موعد عادت ماهیانه خونریزی بسیار کمی مشاهده می شود. علت این خونریزی میزان کم هورمون ها است و معمولاً ارتباطی با سقط جنین ندارد.

سقط جنین

اوج زمان سقط جنین بین شش تا ده هفتگی بارداری است. معمول ترین علت سقط جنین، مشکلات پزشکی، عفونت ها، اختلالات رحمی، پریشانی احساسی شدید، استفاده از برخی داروها و ناسازگاری گروه خونی می باشد.
معمولاً این خونریزی شدید به رنگ قرمز روشن بوده و با انقباضات شکمی و کمر درد همراه خواهد بود. گرچه خونریزی می تواند نشانه ای از سقط جنین باشد، اما به این معنا نیست که احتمال سقط جنین حتمی است. تقریباً نیمی از باردارانی که خونریزی دارند، دچار سقط جنین نمی شوند.

نشانه های سقط جنین

خونریزی واژنی، احساس درد انقباضی شکم، خروج بافت ها از واژن

- انداختن جنین

این مورد به عنوان پایان دادن به بارداری قبل از هفته 26 طبقه بندی شده است. آخرین زمان برای انداختن جنین، بین هفتۀ ششم و دهم بارداری است. علت های بسیاری برای این کار وجود دارد.
برخی خودخواسته و برخی القائی است. معمولاً دلایل سقط جنین خود خواسته، مشکلات پزشکی، عفونت ها، اختلالات رحمی، تنش احساسی شدید، استفاده از برخی داروها و ناسازگاری گروه خونی باشد.

- بارداری خارج از رحمی

تخمک بارور شده خارج از رحم و معمولاً در لوله های فالوپ یا به ندرت در شکم جایگزین می شود. البته بارداری های خارج از رحمی به نسبت سقط جنین کمتر اتفاق می افتند و در هر 60 بارداری یک بار رخ می دهد. این مشکل جان مادران را تهدید می کند و نشانۀ دیگر آن به جز خونریزی واژنی، درد شدید پایین شکمی است.

نشانه های بارداری خارج از رحمی

خونریزی واژنی ، درد شدید در ناحیه شکمی ، میزان کم هورمون (hCG) ، احساس درد انقباضی در پایین شکم

- بارداری مولار

حاملگی مولار هنگامی رخ می دهد که در تخم بارور شده ناهنجاری های خاصی وجود داشته باشد. تخم بارور شده یا هرگز به جنین تبدیل نمی شود و یا اینکه به شکل غیر طبیعی رشد می کند و معمولاً زنده نمی ماند. البته بارداری مولار به ندرت باعث خونریزی های زودهنگام می شود.
نشانه های بارداری مولار
خونریزی واژنی ، نبود ضربان قلب جنین ،  میزان غیرمعمول و زیاد هورمون hCG

تمامی خونریزی ها در رابطه با بارداری زودرس باید به صورت جدی درمان شده و سریعاً برای مراقبت و ارزیابی فوری با پزشک تماس گرفته شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا