چگونه بهترین روش را برای جلوگیری از بارداری انتخاب کنیم؟

 
چگونه بهترین روش را برای جلوگیری از بارداری انتخاب کنیم؟
 
با وجود گزینه های بسیاری برای جلوگیری از بارداری، انتخاب یکی از  موارد می تواند برای شما دلهره آور باشد. ابتدا  با پرسیدن چند سوال از خود شروع کنید: 
- آیا می خواهید از روشی استفاده کنید که از شما در برابر بیماری ها منتقل شده از طریق آمیزش جنسی، مراقبت کند.
- چقدر راحتی استفاده از یک روش و هزینه آن برای تان مهم است؟
- تأثیر و قدرت محافظت کنندگی هر روش برای تان تا چه اندازه مهم است؟
ما این جا موارد زیادی رو برای شما گردآوری کردیم که پس از مطالعه میتوانید بهترین روش را با مشورت با پزشک خود انتخاب کنید:
 
 
۱. عدم مقاربت در روزهایی که باروری خانم ها بیشتر است
این روش جزو روش های طبیعی پیشگیری از بارداری است. در این روش زوجین از مقاربت در حول و حوش زمان تخمک گذاری خودداری می کنند. یکی از روش های تعیین زمان تخمک گذاری به صورت خانگی این است که خانم ها با بررسی ترشحات واژینال و دمای بدن خود زمان تخمک گذاری را تخمین بزنند.
فواید این روش: ارزان است و به وسیله خاصی نیاز ندارد.
مضرات این روش: ۲۵ درصد احتمال خطا وجود دارد و زمان مقاربت زوجین را محدود می کند.
 
۲. استفاده از اسپرم کش
اسپرم کش حاوی یک ماده شیمیایی است که اسپرم ها را می کشد. این ماده در قالب فوم، ژل یا کرم عرضه می شود و باید قبل از برقراری رابطه جنسی آن را داخل واژن ریخت. بعضی از انواع این اسپرم کش ها را باید ۳۰ دقیقه قبل از برقراری رابطه زناشویی داخل واژن ریخت. البته استفاده مداوم از اسپرم کش ها باعث تحریک بافت واژن می شود و خطر ابتلا به انواع عفونت ها و بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد.
فواید این روش: ارزان بوده و استفاده از آن آسان است.
مضرات این روش: ریسک بیماری های آمیزشی را افزایش می دهد و ۲۹ درصد احتمال بارداری وجود دارد.
 
۳. کاندوم مردانه
کاندوم های حاوی لاتکس از جمله روش های کلاسیک پیشگیری از بارداری هستند که مانع ورود اسپرم به بدن زن شده و او را در برابر حاملگی و بیماری های مقاربتی مراقبت می کند. برای زوج هایی که از کاندوم برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، ۱۵ درصد احتمال باروری در هر سال وجود دارد.
فواید این روش: کاندوم به طور گسترده ای در دسترس است و محافظت خوبی در برابر اغلب بیماری های مقاربتی ایجاد می کند.
مضرات این روش: تنها در صورتی که درست استفاده شده باشد مانع باردار شدن است و نمی توان از آن به صورت مجدد استفاده کرد.
 
۴. کاندوم زنانه
کاندوم زنانه یک پوشش محافظ پلاستیکی است که واژن را می پوشاند و می توان آن را ۸ ساعت قبل از رابطه زناشویی داخل واژن قرار داد. این کاندوم ها یک حلقه کوچک دارند که از طریق آن می توان کاندوم را داخل واژن قرار داد. البته کاندوم های زنانه اثر گذاری کمتری نسبت به کاندوم های مردانه دارند.
فواید این روش: به طور گسترده ای در دسترس است. محافظت نسبی در برابر بیماری های منتقل شده از طریق آمیزش جنسی ایجاد می کند و حرارت بدن را بهتر از کاندوم مردانه منتقل می کند.
مضرات این روش: می تواند سر و صدا ایجاد کند، قابلیت استفاده مجدد ندارد، ۲۱ درصد نیز احتمال خطا دارد.
 
۵. دیافراگم
دیافراگم جزو روش های پیشگیری از بارداری زنانه است که از نظر ظاهری شبیه قیف است و در طول رابطه زناشویی آن را روی دهانه رحم قرار می دهند. اثر بخشی این روش تا حدودی قابل مقایسه با کاندوم مردانه است. در صورت استفاده از این روش ۱۶ درصد احتمال بارداری وجود دارد و در خیلی از موارد بارداری به دلیل استفاده نادرست از دیافراگم صورت می گیرد.
فواید این روش: ارزان است.
مضرات این روش: باید توسط یک پزشک جا گذاری شود و در مقابل بیماری های مقاربتی از شما محافظت نمی کند.
 
۶. پوشش دهانه رحم
پوشش دهانه رحم شبیه به یک دیافراگم اما کوچکتر است و دهانه ورودی رحم را می پوشاند. میزان شکست این روش برای زنانی که سابقه زایمان داشته اند ۳۰ درصد و برای خانم هایی که تا به حال زایمان نکرده اند، ۱۵ درصد است.
مزایای این روش: ارزان است و می توان آن را تا ۴۸ ساعت در محل مورد نظر نگه داشت. 
مضرات این روش: باید توسط یک پزشک جا گذاری شود و در مقابل بیماری های مقاربتی از شما محافظت نمی کند.
 
۷. اسفنج پیشگیری از بارداری
اسفنج یا فوم ضد بارداری حاوی مواد اسپرم کش است و تا ۲۴ ساعت قبل از رابطه زناشویی در مقابل سرویکس قرار داده می شود. اسفنج پیشگیری از بارداری به اندازه پوشش دهانه رحم مؤثر است یعنی میزان شکست این روش برای زنانی که سابقه زایمان داشته اند ۳۰ درصد و برای خانم هایی که تا به حال زایمان نکرده اند، ۱۵ درصد است. ولی بر خلاف دیافراگم یا پوشش دهانه رحم نیازی نیست که پزشک آن را جاگذاری کند.
مزایای این روش: به سرعت قابل استفاده است و خرید آن نیازی به نسخه ندارد. 
مضرات این روش: جاگذاری آن تا حدودی مشکل بوده و در مقابل بیماری های آمیزشی محافظتی ایجاد نمی کند.
 
 
 
۸. قرص های ضد بارداری
معمولی ترین قرص های ضد بارداری از هورمون های استروژن و پروژسترون درست شده است که مانع از تخمک گذاری می شود. اگر آن را مطابق برنامه استفاده کنید، جزو روش های مؤثر پیشگیری از بارداری است. فقط ۸ درصد از استفاده کنندگان ممکن است در طول مصرف حامله شوند که اغلب شان یک دز مصرف دارو را فراموش کرده اند.
مزایای این روش: باعث کاهش درد و خون ریزی دوران قاعدگی می شود. 
مضرات این روش: ممکن است عوارض جانبی را برای مصرف کننده ایجاد کند از جمله لک بینی، درد خفیف در سینه ها، لخته شدن خون و افزایش فشار خون.
 
۹. پچ ضد بارداری
زنانی که در به خاطر سپردن زمان مصرف قرص های ضد بارداری دچار مشکل هستند می توانند از پچ های ضد بارداری استفاده کنند. این پچ را باید روی پوست چسباند و تا سه هفته، هر هفته آن را تعویض کرد. هفته چهارم نیز نیازی به چسباندن پچ به بدن وجود دارد.
مزایای این روش: باعث کاهش درد و خون ریزی دوران قاعدگی می شود و نیازی به یادآوری زمان مصرف قرص نیست. 
مضرات این روش: هزینه مصرف این پچ ها بالاست، ممکن است باعث ناراحتی های پوستی شود و عوارضش شبیه قرص های ضد بارداری است.
 
۱۰. حلقه واژینال
حلقه نووا یک حلقه پلاستیکی نرم است که داخل واژن گذاشته می شود و مانند پچ یا قرص های ضد بارداری، هورمون هایی را آزاد می کند که مانع بارداری می شود. این حلقه ها را باید ماهی یک بار داخل واژن قرار دارد.
مزایای این روش: فقط یک بار در ماه نیاز به تعویض دارد و خون ریزی پریود را کاهش می دهد. 
مضرات این روش: هزینه مصرف این حلقه ها بالاست، ممکن است باعث ناراحتی های پوستی شود و عوارضش شبیه قرص های ضد بارداری است. در برابر بیماری های آمیزشی نیز محافظتی ایجاد نمی کند.
 
۱۱. تزریق داروی ضد بارداری
این روش شامل تزریق نوعی داروی هورمونی به خانم هاست که تا سه ماه آن ها را در مقابل بارداری محافظت می کند. در مقایسه با قرص، این روش مؤثرتر بوده و فقط ۳ درصد احتمال خطا دارد.
مزایای این روش: روشی با تأثیر بالاست و تنها باید چهار بار در سال این تزریق را انجام دهید. 
مضرات این روش: هزینه این روش بالاست و ممکن است باعث لکه بینی و سایر عوارض جانبی شود و همچنین در برابر بیماری های آمیزشی نیز محافظتی ایجاد نمی کند.
 
۱۲. ایمپلنت ضد بارداری
ایمپلنت ضد بارداری یک میله به اندازه یک چوب کبریت است که زیر پوست بازو کاشته می شود و مانند تزریق داروی ضد بارداری، هورمون هایی را در بدن آزاد می کند که خانم ها را در برابر حامله شدن محافظت می کند و تأثیرش تا سه سال باقی می ماند.
مزایای این روش: تأثیر این روش نسبتا طولانی بوده و نیاز به تعویض و تمدید ندارد. 
مضرات این روش: هزینه این روش بالاست و ممکن است باعث نامنظم شدن خون ریزی های قاعدگی شود و همچنین در برابر بیماری های آمیزشی نیز محافظتی ایجاد نمی کند.
 
۱۳. آی یو دی
آی یو دی دستگاهی T شکل است که از پلاستیک ساخته شده و توسط پزشک داخل رحم قرار می گیرد. آی یو دی کار اسپرم را برای بارور کردن تخمک سخت می کند و انواع مختلف آن، ۵ تا ۱۰ سال مؤثر هستند. از هر ۱۰۰۰ زنی که از آی یو دی استفاده می کنند فقط ۸ نفرشان حامله می شوند.
مزایای این روش: کم هزینه بوده و قابلیت استفاده طولانی مدت دارد. 
مضرات این روش: باعث نامنظم شدن سیکل قاعدگی و افزایش خونریزی پریود می شود. ممکن است خود به خود از بدن خارج شده و عوارض جانبی ایجاد کند.
 
۱۴. بستن لوله های رحم
خانم هایی که تعداد فرزندانشان کامل شده و دیگر قصد باردار شدن ندارند می توانند از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. با انجام این روش جلوی خروج تخمک از تخمدان ها گرفته می شود.
مزایای این روش: دائمی است و تقریبا ۱۰۰ درصد اثر گذار است. 
مضرات این روش: نیاز به جراحی دارد و گران است. ممکن است برگشت پذیر نباشد و در برابر بیماری های آمیزشی محافظتی ایجاد نمی کند.
 
۱۵. وازکتومی
به جز کاندوم وازکتومی تنها روش پیشگیری از بارداری مردانه است و نیاز به انجام جراحی دارد. وازکتومی تأثیری بر نعوظ دارد اما مانع از خروج اسپرم می شود.
مزایای این روش: دائمی است و تقریبا ۱۰۰ درصد اثر گذار است. همچنین از بستن لوله های رحم ارزان تر است. 
مضرات این روش: نیاز به جراحی دارد. ممکن است برگشت پذیر نباشد و به سرعت اثر خود را نشان نمی دهد
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا