تکرر ادرار در بارداری

تكرر ادرار یکی از شایع‌ترین علائم ابتدایی بارداری می‌باشد. تکرر ادرار معمولاً از هفته ششم بارداری آغازشده و معمولاً به خاطر زیادشدن حجم خون و همین طور بزرگ شدن رحم اتفاق می‌افتد.
در برخی زنان باردار تکرر ادرار در سه ماهه دوم بارداری کمتر شده و در برخی دیگر در سه ماهه دوم و سوم بارداری به مراتب میزان احتیاج به دفع ادرار بیشتر می‌گردد

.

علت تکرر ادرار در بارداری

 -بالا رفتن میزان حجم خون در زنان بارداری به دلیل تأمین کردن خون مورد نیاز جنین کلیه‌ها مجبور هستند که میزان مایعات بیشتری را تصفیه کرده و به جریان خون برگرداند به همین خاطر تکرر ادرار در دوران بارداری امری شایع است .
-
 به دلیل افزایش حجم رحم و به مرور زمان زیاد فشار جنین بر رحم و مثانه باعث کم شدن حجم مثانه و ایجاد احساس دفع ادرار برای شخص باردار می گردد. این مسئله در ماه‌های پایانی بارداری بیشتر دیده می‌شود.
-
گاهی اوقات ممکن است تکرر ادرار در بارداری به خاطر وجود عفونت ادراری در شخص حامله گردد. در دوران بارداری به دلیل شلی عضلات مثانه راه ورود عفونت و مبتلا شدن شخص باردار به عفونت‌های ادراری بیشتر می‌گردد که همین مسئله نیز باعث بروز تکرر ادرار می‌شود که گاهی با درد در ناحیه زیر شکم و سوزش هنگام ادرار كردن و یا در صورتی که بعد از ادرار كردن همچنان احساس نیاز به دستشویی رفتن دارید و بایستی حتماً تحت نظر پزشک معالج بررسی و درمان گردد و در صورتی که درمان نشود می‌تواند سبب عفونت كلیه و زایمان زودرس شود

 

راه حل هایی برای رفع تکرر ادرار در بارداری

- کم کردن مصرف قهوه و چای در دوران بارداری . قهوه و چای باعث زیادشدن دفع آب از بدن شخص می‌گردند به همین دلیل توصیه می‌شود که در دوران بارداری مصرف این مواد به حداقل خود کاهش یابد .
 -
در طول روز مقداری زیادی آب بنوشید. زیرا بدن شما در دوران بارداری به میزان بیشتری آب نیاز دارد . نوشیدن ده تا دوازده لیوان آب در دوران بارداری ضروری به نظر می‌رسد اما مقدار نوشیدن آب را در زمان پیش از خواب به حداقل ممکن برسانید .
-
برای تخلیه کامل مثانه خود از ادرار موقع دستشویی رفتن کمی به جلو خم شوید تا ادرار کاملاً تخلیه گردد.
-
چنانچه به عفونت ادراری مبتلا هستید حتماً نزد پزشک رفته و درمان کنید. مصرف داروها را تا اتمام کامل آن‌ها ادامه دهید . دادن آزمایش ادرار دو هفته پس از اتمام داروها ضروری می‌باشد . چون عفونت ادراری تکرارشونده می‌باشد

 

بی اختیاری ادرار در بارداری


برخی از زنان در دوران بارداری  دچار "بی‌اختیاری فشاری" می‌شوند. این نوع بی‌اختیاری، به هنگام سرفه، خندیدن ، عطسه کردن و بلند كردن اجسام سنگین مقداری ادرار از مثانه بیرون می‌آید . این مشکل بیشتر  در سه ماهه سوم بارداری پیش می‌آید که  برای پیشگیری از این مسئله  بهتر است پیش از پر شدن بیش از حد مثانه، به دستشویی رفته و ادرار را تخلیه نماید .
انجام دادن ورزش  كگل  سبب تقویت عضلات كف لگن می‌گردد که باعث كاهش بی‌اختیاری ادرار در زنان باردار می‌شود . بهتر است ورزش‌های كگل را ابتدای بارداری آغاز گردد و تا پس از زایمان ادامه پیدا کند  . (در واقع اگر غیر از زمان بارداری  نیز این ورزش‌ها را انجام دهید بسیار مفید خواهد بود.) به یاد داشته باشید كه پیش از شروع ورزش کگل مثانه خود را تخلیه نمایید. در صورت نیاز می‌توانید از پد نیز استفاده كنید.
تكرر ادرار معمولاً  پس از زایمان برطرف می‌گردد . چند روز اول پس از زایمان حجم و دفعات ادرار زیاد می‌شود زیرا بدن در حال دفع مایعات اضافی است كه در طول بارداری در بدن جمع شده است. ولی پس از چند روز به حالت زمان پیش از بارداری برمی‌گردد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا