بهینه سازی قابلیت باروری مردان

شانس باروری چه میزان است؟

شانس یک زوج جهت باردار شدن 20-37% در سه ماه اول، 75% در شش ماه اول و 90% در سال اول تلاش برای باردار شدن بدون پیشگیری است.از بین کسانی که در سال اول باردار نشوند، حدود 50% در سال دوم به خواست خود خواهند رسید. از 50% باقیمانده در 20% موارد دلیل ناباروری زوج مرد به تنهایی است و در 30% موارد عوامل مردانه و زنانه با هم در ناباروری دخیل هستند.

باروری مرد چگونه ارزیابی می شود؟

اولین اقدام گرفتن تاریخچه پزشکی و معاینه بالینی است. قدم بعدی انجام آزمایش مایع منی می باشد. نمونه مایع منی با خودارضایی در ظرف مخصوص گرفته می شود. از آزمایش مایع منی اطلاعات ارزشمندی درباره تعداد، حرکت و شکل اسپرم ها می توان به دست آورد. اگر این پارامترها طبیعی باشد به احتمال زیاد مرد از نظر باروری مشکلی ندارد. اگر نتایج غیرطبیعی باشند آزمایش مایع منی باید یک ماه بعد دوباره تکرار شود و اگر باز هم نتایج غیرطبیعی بود نیاز به بررسی های هورمونی و اقدامات تشخیصی دیگر وجود خواهد داشت. بیماری هایی که طی 3 ماه قبل از آزمایش مایع منی وجود داشته و یا داروهایی که مصرف شده اند می توانند نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهند.

به چه میزانی باید یک زوج تماس جنسی داشته باشند؟

جالب است بدانید که خودداری از تماس جنسی کیفیت اسپرم را کاهش می دهد زوجین باید تلاش کنند حداقل 2 تا 3 تماس جنسی در هفته داشته باشند و خصوصا در زمان «روزنه باروری» حداقل هر یک تا دو روز یکبار تماس جنسی داشته باشند. روزنه باروری، شش روز از زمان یک سیکل ماهیانه زوج زن محسوب می شود که روز آخر آن روز تخمک گذاری یعنی روز وسط یک سیکل ماهیانه است.

آیا فعالیت های آمیزشی که شانس باروری را افزایش بدهد وجود دارد؟

صرف نظر از نحوه تماس جنسی سلول اسپرم طی دقایقی به لوله های رحم (فالوپ) می رسد. به علاوه شواهدی مبنی بر اینکه استراحت طولانی مدت بعد از تماس جنسی باعث افزایش احتمال حاملگی شود وجود ندارد. بعضی از لزج کننده های (لوبریکانت) تجاری، بزاق و روغن زیتون باعث کاهش حرکت اسپرم شده و نباید استفاده شوند اما تعداد اندکی از لوبریکانت ها مانند روغن معدنی و روغن کلزا مشکلی ایجاد نمی کنند و می توانند به این منظور در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

آیا رژِیم غذایی باروری را تحت تاثیر قرار می دهد؟

چاقی به طور واضح باعث اختلال در تولید اسپرم می شود. مردان چاق متمایل به داشتن بچه، باید جهت کاهش وزن خود تلاش نمایند. عوامل ضداکسیدان مثل ویتامین E و C که در بسیاری از ترکیبات مکمل دارویی یافت می شوند باعث افزایش کمیت و کیفیت اسپرم می شوند. میوه ها و سبزیجات سرشار از این ترکیبات ضد اکسیدانی هستند و باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند.

اثر سیگار و مواد روان گردان بر باروری چیست؟

سیگار کیفیت اسپرم را کاهش می دهد. مردان متمایل به باروری باید فوراً مصرف سیگار را ترک نمایند. همچنین داروهایی مانند استروئیدهای آنابولیک که توسط بدنسازان استفاده می شوند و مصرف حشیش باعث کاهش کیفیت اسپرم می شوند.

آیا نوع لباس زیر موثر است؟

بعضی مطالعات نشان داده اند که پوشیدن لباس زیر تنگ باعث افزایش دمای بیضه ها شده و کیفیت اسپرم را کاهش می دهد. پوشیدن لباس زیر گشاد یک راه حل است. دوری کردن از شرایطی که باعث افزایش دمای بیضه میشوند همانند سونا و جکوزی و استفاده از لپ تاپ برروی زانوها باعث بهبود کیفیت و کمیت اسپرم میشوند. بعضی از داروهایی که ممکن است جهت بیماری فعلی شما تجویز شده باشند، ممکن است باعث کاهش توانایی بدن شما جهت تولید اسپرم شوند. در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

من چگونه می توانم شانس باروری طبیعی خود را افزایش دهم؟

همانند جنبه های دیگر، سلامت باروری مرد هم میتواند با بهبود روش زندگی بهتر شود. نگه داشتن وزن بدن در شرایط مناسب، داشتن رژیم غذایی غنی از ضداکسیدان ها مانند میوه ها و سبزیجات و استفاده از مولتی ویتامین ها باعث بهبود شرایط می شود. کاهش استرس و تلاش درجهت کنترل بهتر بیماری های مزمن مانند فشار خون و دیابت شانس شما را جهت بارور نمودن زوجتان افزایش می دهد. بخاطر داشته باشید که بعد از انجام این تغییرات و اصلاحات در شیوه زندگی تان حداقل 3 ماه باید جهت مشاهده نتیجه آنها صبر کنید. زوجین با بیماریها یا اختلالات ژنتیکی شناخته شده جهت بهتر نمودن وضعیت سلامتی خودشان باید با پزشک متخصص مشورت نمایند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا