تست تشخیصی استرپتوکوک گروه B در دوران بارداری

استرپتوکوک گروه B یا GBS نوعی باکتری است که ممکن است به طور طبیعی در واژن یافت شود. ( این باکتری به طور طبیعی در واژن 10 تا 35 درصد زنان یافت می شود. ) وجود باکتری استرپتوکوک در واژن مشکلی برای زنان ایجاد نمی کند. اما وجود این باکتری در واژن زن حامله ممکن است به جنین منتقل شده و عوارض جدی در او ایجاد کند. در صورتی که در آزمایش مشخص شود مادر مبتلا به استرپتوکوک گروه B است لازم است در زمان زایمان آنتی بیوتیک وریدی دریافت کند تا از انتقال باکتری به جنین در حین زایمان جلوگیری شود.

چه کسانی باید از نظر استرپتوکوک گروه B بررسی شوند؟

اگر شما ناقل باکتری استرپتوکوک گروه B باشید ، عموما هیچ علائمی نخواهید داشت و به همین دلیل خیلی راحت ممکن است این باکتری را بدون اینکه بدانید به جنین خود منتقل کنید. در نتیجه بهتر است تمام زنان باردار از نظر وجود استرپتوکوک بررسی شوند. زنانی که دچار زایمان زودرس ، پارگی پیش از موعد کیسه آب و یا تب و عفونت می شوند ، در معرض خطر تلقی شده و با احتمال بیشتری ممکن است باکتری را به جنین منتقل کنند( در صورت ابتلای خود مادر) . بهتر است این زنان به صورت وریدی آنتی بیوتیک دریافت کنند.

آزمایش تشخیصی استرپتوکوک گروه B چگونه انجام می شود؟

به وسیله یک سواپ ( وسیله ای مانند چوب بستنی) یک نمونه از داخل واژن و یک نمونه دیگر از مقعد گرفته شده و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد.
همچنین با انجام آزمایش ادرار نیز در بسیاری از موارد می توان وجود GBS را تشخیص داد.

چه زمانی در بارداری تست تشخیصی GBS انجام می شود؟

آزمایش تشخیصی استرپتوکوک گروه B معمولا بین هفته 35 تا 37 بارداری ( اواخر بارداری و قبل از زایمان) انجام می شود.
در صورتی که سابقه زایمان قبلی با ابتلای نوزاد به استرپتوکوک گروه B را دارید ، حتما در حاملگی اخیر باید از نظر وجود GBS بررسی شوید.

آیا انجام آزمایش تشخیصی GBS در دوران بارداری خطرناک است؟

آزمایش تشخیصی GBS برای مادر و جنین هیچ خطری ندارد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا