پاسخ صحیح سوالات «آیا هورمون های خود را می شناسید؟»

استروژن، پروژسترون، پرولاکتین، اکسی توسین و ... هورمون ها علی رغم داشتن اسم هایی عجیب و به ظاهر نامفهوم نقش بسیار مهم و مشخصی در بدن دارند. آنها گروهی از پیام رسان های شیمیایی هستند که فرمان های مغز را به گیرنده های مختلف سلولی مخابره می کنند. به سوالات زیر پاسخ دهید تا دریابید که در این زمینه از معلومات کافی برخوردارید یا خیر. دقت کنید: در برخی سوالات بیش از یک گزینه درست وجود دارد.

1-      برای تشخیص بارداری کدام هورمون در بدن اندازه گیری می شود؟HCG

پاسخ صحیح هورمون HCG یا هورمون گونادوتروپین جفتی است. این هورمون در نخستین مراحل شکل گیری جفت از آن ترشخ می شود .هورمون HCG از نهمین روز لقاح یا به عبارتی دو روز پس از لانه گزینی تخمک در غشاء داخلی رحم در خون مادر قابل تشخیص است. این هورمون به طور طبیعی هر 48 ساعت دو برابر شده و در دوماهگی سطح آن در خون به حداکثر خود می‌رسد.

 

2-      پروژسترون...

از روز 14 تا 28 سیکل ماهانه ترشح می شود. هورمون پروژسترون پس از تخمک‌گذاری و در نیمه دوم سیکل ماهانه در بدن ترشح می‌شود.

3- هورمون پروژسترون

غشاء داخلی رحم را ضخیم و آن را برای لانه گزینی تخمک بارور آماده می کند. ولی اگر پس از 14 روز و یا به عبارتی پایان سیکل ماهانه لقاح رخ ندهد، میزان پروژسترون در خون کاهش یافته و غشاء داخلی رحم شروع به ریزش می‌کند و به این ترتیب سیکل قائدگی بعدی آغاز می‌شود.

4-  هورمون LH یا جسم زرد ...

پیش از تخمک گذاری در بدن ترشح می شود. هورمون جسم زرد در غده هیپوفیز تولید شده و تقریباً 24 ساعت قبل از تخمک‌گذاری به بیشترین مقدار خود در بدن می‌رسد. در ابتدا هورمون محرک فولیکول یا FSH باعث تحریک رشد فولیکول های تخمدانی می شود. سپس با بالا رفتن هورمون LH فولیکول پاره می شود. به این ترتیب تخمک آزاد شده و از لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می کند.

5- هورمون های استروژن و پروژسترون از کدام غده ترشح می شوند؟

تخمدان ها. هر دو هورمون از تخمدان‌ها ترشح می‌شوند.

6- در قرص های ضدبارداری عامل پیشگیری کننده کدام است؟

ترکیبی از هر دو هورمون. در تهیه این قرص ها که به نام قرص‌های ترکیبی می‌شوند هر دو هورمون مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

7- هورمون استروژن...

هر دو گزینه اول و آخر صحیح است.

در سلامت استخوان ها تآثیرگذار است و موجب افزایش موکوس واژن در زمان تخمک گذاری می شود.

استروژن جزء هورمون های پیچیده‌ای است که نقش مؤثری در سلامت استخوان ها داشته و علاوه بر آن باعث افزایش موکوس واژن در زمان تخمک گذاری می‌شود.

8- هورمون پرولاکتین... هر دو گزینه صحیح است

باعث تولید شیر می‌شود.

هورمون پرولاکتین از بخش قدامی غده هیپوفیز واقع در مغز ترشح می‌شود. این هورمون باعث رشد غدد شیری پستان شده و آن را آماده شیردهی می کند. مکیدن پستان توسط نوزاد باعث تحریک و افزایش ترشح این هورمون در بدن می‌‌شود.

9- هورمون اکسی توسین...

باعث شروع انقباضات رحمی می‌شود.

اکسی توسین از بخش خلفی غده هیپوفیز مغز ترشح می‌شود. این هورمون در هنگام زایمان تولید شده و موجب انقباض عضلات رحم و سهولت زایمان می‌شود. اگر انقباضات رحمی در حین زایمان طبیعی به اندازه کافی نباشد به منظور شروع یا تشدید انقباضات رحمی دوز مشخصی از اکسی توسین در هنگام زایمان به مادر تزریق می‌شود. علاوه بر آن پس از زایمان و تولد نوزاد این هورمون با شدت بخشیدن به انقباضات رحمی باعث خروج مؤثر جفت از بدن می‌شود.

 

10- پروستاگلاندین ها بر کدام بخش از بدن تأثیر می گذارند؟

بر دهانه رحم. پروستاگلاندین‌ها بر دهانه رحم اثر گذاشته و فرایند اتساع آن را تسهیل می‌کنند. در مواردی که سلامت مادر و نوزاد در خطر باشد به منظور خاتمه دادن به بارداری و سقط القایی از این هورمون به صورت دارویی برای اتساع دهانه رحم استفاده می‌شود.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا