کلستاز یا خارش در بارداری

خارش خفیف پوست در دوران بارداری امری طبیعی است، ممکن است خون بیشتری زیر پوست جمع شده باشد، شکم بزرگتر و برآمده تر شده و پوست آن قسمت بیشتر کشیده می شود، این عوامل می توانند باعث خارش پوست شوند.
اگر میزان احساس خارش کم است جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر خارش خیلی زیاد و شدید باشد، می تواند از علائم وجود اختلال در عملکرد کبد بشمار رود، که به آن کلستاز بارداری (جمع شدن صفرا در کبد) یا کلستاز درون کبدی ( جمع شدن صفرا به دلیل مشکلات درون کبدی)  می گویند. از هر صد خانم باردار ممکن است فقط یک نفر به این بیماری مبتلا شود و باید مورد بررسی و مراقبت پزشکی قرار گیرد. در این بخش به بررسی موضوعات زیر می پردازیم:
- چگونگی کنار آمدن با خارش خفیف در دوران بارداری
-کلستاز بارداری یا کلستاز درون کبدی بارداری

خارش ملایم

پوشیدن لباس گشاد خارش را کاهش می دهد، زیرا لباس گشاد با بدن تماس کمتری دارد و در نتیجه پوست کمتر تحریک می شود. همچنین می توانید به جای استفاده از لباس هایی که در بافت آنها الیاف مصنوعی بکار رفته از پارچه هایی با الیاف طبیعی مثل نخ استفاده کنید. این الیاف اجازه می دهند لوسیون ها یا مرطوب کننده ها به شما کمک کنید تا خارش کمی تسکین یابد.

برخی از خانم ها معتقدند، بعضی از محصولات بهداشتی که در ترکیب آنها عطر و اسانس زیادی بکاررفته، می تواند باعث تحریک و سوزش پوست شود. بنابراین می توانید از صابون یا لوسیون های ساده استفاده کنید.

خارش شدید: کلستاز زنان در بارداری

کلستاز دوران باردای ( او سی)، یا کلستاز درون کبدی دوران بارداری (ای سی پی) از اختلالات و عوارض مهم و شایع کبدی به شمار می اید که می تواند در دوران بارداری وخیم تر شود. جریان نمک های صفراوی به صورت طبیعی از کبد ترشح شده و به روده منتقل می شود تا به هضم غذا کمک کند، در صورت وجود کلستاز بارداری، این جریان به اندازه و شکل مناسبی در دستگاه گوارش ترشح نمی شود و در بدن جمع می شود. درمان قطعی برای کلستاز وجود ندارد، ولی بلافاصله پس از زایمان این مشکل حل می شود.

به نظر می رسد (او سی) با سابقه خانوادگی ارتباط دارد ولی ممکن است، بدون وجود سابقه فامیلی، مادر به کلستاز مبتلا شود. در بین خانم های هندی و پاکستانی (او سی) بیشتر دیده می شود. اگر قبل از بارداری به کلستاز مبتلا بودید ممکن است پس از زایمان بیماری دوباره پیشرفت کند. برخی از مطالعات نشان می دهند، احتمال تولد نوزاد مرده یا نوزاد نارس توسط مادرانی که به کلستاز مبتلا هستند، بیشتر است. ولی هنوز مقایسه دقیقی بین تعداد نوزادان مرده ایی که توسط مادران مبتلا به (او سی) به دنیا می آیند با سایر نوزادان انجام نگرفته است. هیچ راه قابل اعتمادی وجود ندارد که بتوان از طریق آن فهمید احتمال تولد نوزاد مرده چقدر است.

ممکن است به دلیل وجود ارتباط بین (او سی) و تولد نوزاد مرده، پزشک پیشنهاد کند پس از هفته ۳۷ بارداری از روش القاء بارداری یا سزارین استفاده کنید و یا توصیه کنند در بیمارستان مجهز و با تیم پزشکی مشاور زایمان، نوزاد را به دنیا آورید.

علائم کلستاز بارداری

علامت اصلی، خارش شدید کلی بدن است. معمولا بدون وجود جای جوش یا تحریک پوستی بدن خارش زیادی دارد و اغلب اوقات در چهار ماه اخر بارداری خارش بیشتر می شود. برای برخی از خانم ها خارش بدن همیشگی، بدون وقفه وغیر قابل تحمل است و در شیب شدید تر می شود. گاهی اوقات خارش بیشتر در کف دست و کف پا احساس می شود. از علائم دیگر می توان به تیره بودن رنگ ادرار، زردی پوست و سفیدی چشم و مدفوع بی رنگ اشاره کرد.

درمان

با بررسی پزشکی، تاریخچه خانوادگی و انجام ازمایش خون برای بررسی چگونگی عملکرد کبد، می توان را تشخیص داد. آزمایش هایی که برای بررسی عمکرد کبد انجام می گیرد (ال اف تی) نامیده می شود. زمانی که پزشک تشخیص دهد به کلستاز مبتلا هستید، باید تا به دنیا آمدن نوزاد به صورت منظم آزمایشات (ال اف تی) را انجام دهید. با انجام این آزمایشات پزشک به طور کامل از شرایط آگاه می شود. اگر نتیجه آزمایش (ال اف تی) طبیعی باشد ولی خارش زیادی احساس کنید، باید این آزمایش را هر هفته یا دو هفته یک بار تکرار کنید تا همه چیز تحت کنترل باشد.

برخی کرم ها مثل لوسیون کلامین خارش را کاهش می دهد و در عین حال به سلامت بارداری نیز آسیب نمی رساند.

داروی های پزشکی خاصی وجود دارند که می توانند میزان نمک های صفراوی  و خارش بدن مادر را  کاهش دهند، ولی هنوز ثابت نشده این داروها برای بارداری بی ضرر است یا خیر، ممکن است مصرف مکمل ویتامین « کا» توصیه شود، زیرا کلستاز بارداری می تواند روی جذب ویتامین «کا» تاثیر بگذارد و این مسئله برای لخته شدن خون امر بسیار مهمی است. اگر پزشک تشخیص دهد که به این عارضه مبتلا هستید درباره چگونگی حفظ سلامت و انتخاب هایی که می توانید داشته باشید با شما صحبت می کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا