مسمومیت بارداری

در حالت طبیعی در فرد بارداری که در سه ماهه‌ی دوم حاملگی قرار دارد، فشار‌خون کمی‌کمتر از حد طبیعی است و به تدریج در باقیمانده‌ی دوران بارداری، به حالت طبیعی باز می‌گردد. با این وجود، در ۱۰% زنان باردار بعد از هفته‌ی بیستم بارداری، فشار خون شروع به افزایش می‌کند. این افزایش فشار خون در اثر بارداری ایجاد می‌شود که به آن پراکلامپسی (‌مسمومیت بارداری) گفته می‌شود.

اکلامپسی چیست؟

اکلامپسی آخرین و شدیدترین مرحله‌ی پره اکلامپسی است و زمانی روی می‌دهد که پره اکلامپسی درمان نشده باقی بماند. در اکلامپسی علاوه بر علائم پره اکلامپسی، تشنج نیز روی می‌دهد. ممکن است حتی منجر به کما و مرگ مادر و جنین شود.

علت ایجاد اکلامپسی و پره اکلامپسی چیست؟

علت دقیق ایجاد اکلامپسی و پره اکلامپسی هنوز مشخص نشده‌است. اگرچه برخی محققان تغذیه‌ی بد، چربی زیاد در بدن، و نارسایی در جریان خون رحم را ذکر می‌کنند.

چه کسی در خطر ابتلا به پراکلامپسی قرار دارد؟

پراکلامپسی در اولین بارداری، در زنان با سن بسیار کم و نیز در زنان بالای ۴۰ سال بیشتر دیده می‌شود.  سایر عوامل مستعد کننده شامل این موارد هستند:

* سابقه‌ی فشار خون بالا پیش از بارداری

* سابقه‌ی پره اکلامپسی در مادر یا خواهران

* چاقی پیش از بارداری

* بادرادری دو یا چند قلو

* سابقه‌ی دیابت، بیماری کلیوی، لوپوس و روماتیسم مفصلی

علائم پراکلامپسی کدامند؟

* بالا بودن فشار خون

* تورم پاها، رانها و دستها

* وجود پروتئین در ادرار

* افزایش سریع وزن در اثر افزایش مایع در بدن

* درد شکمی

* سردرد شدید و یا سر گیجه

* کاهش میزان ادرار یا قطع شدن ادرار

* وجود خون در ادرار

* تهوع و استفراغ مفرط

آیا وجود تورم اندامها نشان دهنده‌ی پراکلامپسی است؟

برخی موارد تورم اندامها طی حاملگی طبیعی است. اما اگر تورم با استراحت برطرف نشود و یا همراه با علائم گفته‌شده نیز باشد باید بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا