کیست بارتولن( Bartholin's cyst)

غدد بارتولن در هر دو طرف سوراخ واژن قرار گرفته اند. این غدد مایعی را ترشح می کنند که به روان شدن واژن کمک می کند. گاهی اوقات دهانه این غدد مسدود می شود و باعث می گردد مایع به عقب پس زده و به داخل غده بر گردد. در نتیجه تورم نسبتا بدون دردی به نام کیست بارتولن حاصل می شود. در این موقع، مایع درون کیست ممکن است عفونی شود و در نتیجه ایجاد چرکی کند که توسط بافت ملتهب احاطه شده است (آبسه).

آبسه یا کیست بارتولن مسئله ای شایع است. درمان کیست بارتولن به اندازه کیست، دردناک بودن و عفونی بودن کیست بستگی دارد. گاهی اوقات درمان خانگی، همه ی آن چیزی ست که شما نیاز دارید. در موارد دیگر، تخلیه کیست بارتولن توسط جراحی ضروری می باشد. اگر عفونت رخ دهد، آنتی بیوتیک ها ممکن است برای درمان کیست بارتولن چرکی  مفید باشند.

نشانه ها:

اگر کیست کوچک باقی بماند و هیچ عفونتی رخ ندهد، ممکن است متوجه آن نشوید ولی اگر رشد کند، ممکن است  احساس حضور یک توده یا برآمدگی را نزدیک دهانه ی واژن خود داشته باشید. هرچند معمولا کیست بدون درد است، ولی می تواند در لمس حساس باشد.
اگر کیست عفونی شود، (عفونت تمام عیاری که می تواند در ظرف چند روز رخ  دهد (  ممکن استاین علائم و نشانه ها را تجربه کنید:

–  یک برآمدگی دردناک یا حساس به لمس در نزدیکی دهانه واژن
–  ناراحتی به هنگام راه رفتن یا نشستن
–  درد در طی مقاربت
–  تب
کیست یا آبسه به طور معمول فقط در یک طرف از سوراخ واژن رخ می دهد.
در صورتی که  توده ای دردناک در نزدیکی دهانه مهبل (واژن) خود دارید که پس از دو یا سه روز خود درمانی (مثلا با نشستن در لگن آب گرم) بهبود نیافته، پزشکتان را مطلع کنید.

آبسه بارتولن

علل:

متخصصین معتقدند که علت کیست بارتولن، پس زدن و تجمع مایع است. هنگامی که دهانه ی غده ( مجرا )  به دلیل رشد پوست یا عفونت مسدود شود، ممکن است مایع تجمع یابد. کیست می تواند عفونی ( چرکی ) شود و تشکیل آبسه بدهد. تعدادی از باکتریها ممکن است عامل عفونت باشند، از جمله باکتری های شایع می توان از اشرشیا کلی ( E.coli ) و همچنین باکتری هاییکه باعث عفونت های منتقله از راه جنسی می شوند مانند گونوره ( عامل سوزاک )  و کلامیدیا نام برد.

درمان:

در صورت نیاز، درمان بستگی به اندازه کیست، میزان ناراحتی بیمار و عفونی بودن آن دارد، که در این حالت می تواند منجر به آبسه شود.
گزینه های درمانی که وجود دارند عبارتند از:

وان آب گرم. چند بار نشستن روزانه در لگن یا وان آب گرم به مدت سه یا چهار روز در مورد کیست عفونی کوچک، ممکن است به پاره شدن و تخلیه خود به خودی آن کمک کند.

تخلیه جراحی. ممکن است برای تخلیه کیست های عفونی و یا بسیار بزرگ نیاز به جراحی وجود داشته باشد. تخلیه ی کیست می تواند با استفاده از بی حسی موضعی و یا آرامبخش انجام شود. در این روش، پزشک یک برش کوچک در کیست ایجاد میی کند و اجازه می دهد تا ترشحات آن تخلیه گردد و سپس در داخل برش یک لوله پلاستیکی کوچک (کاتتر) قرار می دهد. کاتتر تا شش هفته در محل باقی می ماند تا از بسته شدن منفذ جلوگیری کند و اجازه دهد تا تخلیه کامل صورت گیرد.درمان با آنتی بیوتیکها. اگر کیست عفونی باشد و یا اگر تست ها نشان دهد که شما دچار عفونت منتقله از راه جنسی هستید، پزشکتان ممکن است آنتی بیوتیک را تجویز کند. اما اگر آبسه به درستی و به طور کامل تخلیه شود، ممکن است نیازی به آنتی بیوتیک نباشد.

مارسوپیالیزیشن. اگر کیست عود کند و یا برایتان ناخوشایند باشد، عمل مارسوپیالیزیشن ممکن است کمک کننده باشد. پزشک بخیه هایی را در هر طرف از برش تخلیه کننده می زند تا یک منفذ دائمی به طول حدود ۶ میلی متر ایجاد کند. برای تخلیهه ترشحات کاتتری هم برای مدت چند روز تعبیه می شود که به جلوگیری از عود کمک خواهد کرد. بسته به وضعیت کیست و پیچیدگی کار، شما ممکن است نیاز به اتاق عمل بیمارستان و انجام عمل تحت بیهوشی عمومی داشته باشید. انجام می شود. اگر شما عفونت فعال داشته باشید، پزشکتان به احتمال زیاد ابتدا آبسه تخلیه را خواهد کرد، سپس عفونت را با یک دوره آنتی بیوتیک درمان نموده و پس از آن مارسوپیالیزیشن را اجرایی خواهد کرد.

به ندرت برای کیست های مقاوم که توسط روش های فوق به طور موثر درمان نشوند، پزشک ممکن است برای برداشتن غده بارتولن جراحی را توصیه کند. این جراحی معمولا در یک بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا