درمان ناباروری به کمک داروی بروموکریپتین

اگر شما دارای مشکلات تخمک‌گذاری ناشی از آدنوم هیپوفیز باشید، متخصص زنان ممکن است برای شما داروی بروموکریپتین تجویز کند. این مشکل ناشی از وجود یک تومور خوش خیم در غده هیپوفیز شماست (واقع در مغز و درست در پشت بینی) که بیش از حد پرولاکتین ترشح می‌کند؛ همین امر سطح استروژن شما را کاهش می‌دهد و مانع از تخمک‌گذاری می‌شود. مشکل حاصل، یعنی آمنوره هیپرپرولاکتینمی، یک علت نادر ناباروری است.

درمان

بروموکریپتین در شکل قرص‌های خوراکی یا واژینال تجویز می‌شود. ممکن است نیاز باشد که شما این دارو را به مدت چند ماه مصرف کنید تا سطح پرولاکتین کاهش بیایدپزشک‌تان دوز دارو را تنظیم خواهد کرد. هنگامی که سطح هورمو‌‌ن‌هاتان طبیعی شد، دوباره تخمک گذاری را آغاز خواهید کرد. سپس شما و همسرتان می‌توانید سعی کنید به طور طبیعی لقاح را انجام دهید؛ مگر اینکه از انواع دیگر از مشکلات باروری نیز رنج ببرید. اگر شما بعد از چند ماه تخمک‌گذاری باز هم باردار نشدید، احتمالاً به درمان بیشتری نیاز دارید.

طول مدت درمان

شما باید قرص‌ها را (در شکل خوراکی یا واژینال) دو تا سه بار در روز مصرف کنید تا زمانی که باردار شوید. شما می‌توانید این درمان با خیال راحت برای چندین سال استفاده کنید.

عوارض جانبی

بسیاری از زنان حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و اسهال و سردرد را تجربه خواهند کرد. نشانه‌ها در شروع درمان شدیدتر هستند اما اغلب فروکش کرده و بدن خود را با دارو تطبیق می‌دهد. مصرف دارو همراه با غذا می‌تواند کمک کننده باشد؛ بیمارانی که از این دارو از طریق واژینال استفاده کرده‌اند، اغلب عوارض جانبی کمتری را گزارش نموده‌اند.

بروموکریپتین ریسک زایمان چند قلو را افزایش نمی‌دهد!

نرخ موفقیت حدود 90 درصد از زنانی که بروموکریپتین مصرف نموده‌اند تا زمانی که به مصرف دارو ادامه داده‌اند تخمک‌گذاری کرده‌اند. از کسانی که تخمک‌گذاری کرده‌اند نیز 65 تا 85 درصد باردار شده‌اند (شانس بارداری‌تان به عوامل دیگر مؤثر بر باروری نیز بستگی دارد، مانند سن شما، چابکی اسپرم همسرتان و...)

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا