چه زمانی به دنبال مراقبت پزشکی برویم؟

سرطان دهانه رحم(سرویکس) هنگامی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم ایجاد شوند و رشد بی رویه ای داشته باشند. دهانه رحم بخش تحتانی رحم است که به داخل واژن باز می شود. اگر سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه شناسایی شود، قابل علاج خواهد بود. تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه بیماری به کار می رود. سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه علائمی را ایجاد نمی کند. در زنانی که معمولاً برای آزمایشات غربالگری منظم مراجعه می کنند، نشانه اولیه بیماری معمولاً نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر می باشد. سلول های غیر طبیعی (پیش سرطانی) در بافت های دهانه رحم معمولاً با پاپ اسمیر قابل شناسایی می باشند. هنگامی که تغییرات سلولی در دهانه رحم به سمت سرطانی شدن پیش می رود، ممکن است علائم سرطان دهانه رحم ظاهر شود. برخی نشانه ها و علائم برای سرطان دهانه رحم وجود دارند که به وقوع سرطان اشاره می کنند. اگر شما هر یک از علائم سرطان دهانه رحم را داشته باشید، می بایست تحت مراقبت پزشکی و بررسی و درمان قرار بگیرید.

 

زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم، خونریزی غیر طبیعی از واژن دارند. خونریزی می تواند در طی ماه شدید و یا خفیف باشد. همچنین این خانم ها از خروج ترشحات غیرطبیعی حجیم از واژن خود شکایت دارند. افزایش ترشحات واژن نشانه ای از سرطان دهانه رحم می باشد. این ترشح ممکن است بدبو و متعفن، آبکی و یا ضخیم و یا محتوی موکوس باشد. موکوس ممکن است آمیخته با خون باشد.

 

مشخصات این ترشحات از خانمی به خانم دیگر متفاوت است. می بایست هر نوع ترشحی را که به صورت غیر طبیعی از واژن خارج می شود به پزشک گزارش دهیم. وجود خونریزی واژینال پس از تماس جنسی، بویژه پس از تماس شدید جنسی، در برخی از  زنان دیده می شود. هرگاه این اتفاق رخ دهد، شاید هیچ مشکلی نباشد. شما می بایست با پزشک خود آن را بررسی کنید، البته در صورتی که خونریزی مکرراً رخ دهد.

 

اگر شما در لگن احساس دردی دارید که با دوره ی قاعدگی طبیعی و معمول قابل انطباق نمی باشد، ممکن است این حالت نشانه ای از ابتلا به سرطان دهانه رحم باشد. اساساً، شما ممکن است دردی را حس کنید ولی در برخی از خانم ها کرامپ هایی حس می شود که ممکن است شدت آن از خفیف تا شدید متغیر باشد. این درد ممکن است برای ساعت ها طول بکشد. در صورتی که دچار این درد شدید، می بایست به پزشک مراجعه کنید. درد در پاها و یا درد پشت (کمردرد) هم می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان دهانه رحم باشد.

 

اگر شما دچار تغییر غیر قابل توجیهی در عادت ماهیانه شدید و یا در بین دوره های منظم قاعدگی، دچار خونریزی یا لکه بینی شدید، به نظر بهتر است به سراغ پزشک بروید. ممکن است این دوره ها با خونریزی حجیم و طولانی همراه باشد. خونریزی غیرطبیعی در خانم یائسه می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان دهانه رحم باشد.

 

زنانی که در مراحل پیش سرطانی دهانه رحم هستند هم عود عفونت ادراری را گزارش می دهند. دیگر نشانه سرطان دهانه رحم، سوزش و تحریک سرویکس می باشد. در این خانم ها اگر چیزی در تماس با دهانه رحم قرار بگیرد، دچار خونریزی حجیم و شدید واژن می شوند، مثل تماس جنسی و یا آزمون لگنی همانند ورود دیافراگم. بیمار از درد حین تماس جنسی شکایت دارد. اگر شما به هر یک از این علائم مبتلا شدید، بهتر است با پزشک مشورت کنید، چون اگر سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه شناسایی شود، قابل درمان است.

 

نشانه های سرطان دهانه رحم همانند علائم بسیاری از دیگر بیماری ها می باشد. اگر شما یکی از علائم سرطان دهانه رحم را دارید، باید به سراغ پزشک بروید. پزشک برای بررسی رحم، واژن، تخمدان ها و لوله های رحمی و مثانه و رکتوم از نظر پیدا کردن هر نوع ناهنجاری در شکل و اندازه، معاینه لگنی  را انجام می دهد. اگر پزشک موردی غیر طبیعی پیدا کرد، برای بیمار تست های بیشتری درخواست می کند، تا بررسی های بیشتری در این رابطه انجام شود

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا