لوپوس در بارداری

لوپوس یک اختلال خود ایمنی است که به وسیله سلول ها و اندام هایی که توسط سیستم ایمنی بدن به آن ها حمله می شود تعیین و تعریف خواهد شود. با وجود این بیماری ممکن است درد و علائم دیگری در مفاصل، پوست و اندام های مختلف بدن وجود داشته باشد.

 

چهار نوع شایع لوپوس وجود دارد:

لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) می تواند بر بدن و بسیاری از اندام ها و بافت های آن تاثیر بگذارد.

لوپوس دیسکوئید که تنها بر روی پوست تاثیر می گذارد.

لوپوس پوستی حاد که از طریق نور خورشید ایجاد می شود.

آخرین نوع لوپوس توسط دارو ایجاد می شود.

زنان بیشتر از مردان احتمال دارد که به لوپوس مبتلا شوند. علاوه بر این بیماری بیشتر در نژادهای آفریقایی-آمریکایی، آسیایی، اسپانیایی و بومی آمریکا یافت می شود.

 

درمان لوپوس در بارداری

متأسفانه هیچ روش طبیعی برای درمان لوپوس در بارداری یافت نشده است. اما اگر این بیماری را دارید و قصد باردار شدن را دارید باید تا زمانی که علائمتان تا حدودی بهبود پیدا کند، صبر کنید. سپس اقدام به بارداری داشته باشید.

نحوه درمان لوپوس در حین بارداری به شرح زیر است:

 

حاملگی هایی که با لوپوس رخ می دهند در دسته حاملگی های پرخطر قرار دارند. بنابراین، قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید، در صورتی که لوپوس دارید، باید با یک تیم حرفه ای متشکل از متخصص زنان و متخصص روماتولوژیست تماس داشته باشید.

 

تقریبا ۳ الی ۶ ماه قبل از اینکه باردار شوید، روماتولوژیست به احتمال زیاد به شما توصیه می کند که مصرف داروهایی که می توانند در رشد جنین تداخل ایجاد کنند را متوقف کنید.

 

اگر شما از Plaquenil یا Prednisone استفاده می کنید، ممکن است توصیه کنند که در طول بارداری آنها را مصرف کنید تا از بروز این بیماری جلوگیری شود.

 

این داروها به عنوان یک خطر هر چند ناچیز برای کودک شما محسوب می شوند. اما مزایای آن برای شما اغلب بیشتر از خطر آن برای جنین است.

 

زنان مبتلا به لوپوس ممکن است عوارض بارداری زیر را تجربه کنند:

 

سندرم HELLP

پره اکلامپسی

آنتی بادی های ضد فسفولیپیدها که می توانند باعث ایجاد لخته های خون و مانع از کارکرد درست جفت شوند.

محدودیت رشد داخل رحمی

تضعیف عملکرد کلیه

بدتر شدن علائم لوپوس

زایمان زودرس

سقط جنین یا تولد نوزاد مرده

لوپوس نوزادان. یک اختلال غیر معمول است که در آن کودک علائم برگشت پذیری مانند بثورات پوستی، مسائل مربوط به کبد یا تعداد کم سلول های خونی را تجربه می کند. خطرناک ترین عارضه ای که ممکن است تجربه شود، یک بلوک قلبی مادرزادی است که در نهایت نوزاد باید برای درمان آن از یک ضربان ساز استفاده کند.

از آنجا که امکان عوارض جدی حاملگی وجود دارد، ضروری است که شما در طول بارداری خود با متخصص روماتولوژیست و متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

 

پزشکان شما باید نظارت و درمان را بر روی علائم فشار خون بالا بارداری، ترومبوفیلی، فعالیت بیماری، و هر گونه عوارض دیگر که ممکن است به وجود آید، انجام دهند. همچنین اطمینان حاصل کنید که همه توصیه های پزشکان خود را درباره میزان معاینات، دارو، رژیم غذایی، ورزش، استراحت و غیره دنبال می کنید.

 

اگر چه این لیست عوارض بالقوه و روش های درمان لوپوس در بارداری ممکن است به نظر بسنده کند، اما پیشرفت تکنولوژی و درک بیشتر لوپوس، شانس بیماران را برای داشتن حاملگی سالم افزایش داده است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا