کورتاژ چیست و چه کاربردی دارد؟

اتساع و کورتاژ  روشی است که در آن دهانه رحم گشاده می شود به طوری که پوشش داخلی رحم (آندومتر) را می توان با یک ابزار به شکل قاشق به نام کورت برداشت. این روش به دلایل مختلف انجام می شود. اغلب، این عمل جراحی به منظور کمک به تعیین علت خونریزی غیر طبیعی رحم انجام می شود. همچنین برای تعیین درجه ناهنجاری در آندومتر در موارد سرطانی و یا سلول های پیش سرطانی که توسط بیوپسی انجام می شود، می باشد. D و C گاهی اوقات برای حذف بافت بعد از سقط جنین لازم است.

چرا کورتاژ انجام می شود؟

به طور کلی کورتاژ برای کمک به تعیین سلامت جداره رحم و یا برای برداشتن بافت غیر طبیعی استفاده می شود. گهگاه، این روش می تواند برخی از مشکلات در رحم مانند پولیپ، بافت اسکار، و یا رشد بیش از حد بافت را اصلاح کند.

دلایل انجام ندادن کورتاژ چیست؟

موارد منع کورتاژ بسیار کم هستند. به طور کلی اگر بیمار بیش از حد بیمار است و نمی تواند عمل جراحی را تحمل کند نباید از این روش استفاده کند. علاوه بر این، در صورتی که بیمار قادر به جدا کردن پاها نیست، مثلا به خاطر آرتروز شدید در باسن، جراح قادر به انجام این روش نیست زیرا نیاز به باز کردن پاها می باشد.اگر بیمار حامله است و یا فکر می کند حامله است، نباید کورتاژ انجام دهد مگر این که برای درمان سقط جنین یا به منظور سقط به کار گیرد.
پیش از عمل کورتاژ: قبل از عمل جراحی چه اتفاقی می افتد؟
قبل از کورتاژ، توصیه های کلی برای سایر عمل های سرپایی اعمال می شود. توصیه می شود بیمار برای حداقل ۶ تا ۸ ساعت قبل از عمل جراحی چیزی نخورد. اغلب، دکتر بیمار را روز قبل از عمل می بینید و در خصوص عمل و جزئیاتش با او حرف می زند.

چه نوع بیهوشی برای کورتاژ استفاده می شود؟

بیشتر کورتاژ ها تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این عمل معمولا بسیار کوتاه است و بیهوشی عمومی به سرعت برطرف می شود و بیمار می تواند همان روز مرخص شود. برخی از بیماران ترجیح می دهند بلوک نخاعی یا اپیدورال انجام شود، اما این شکل بیهوشی زمان بیشتری از متخصص بیهوشی می گیرد و بهبود بیمار نیز دیرتر انجام می شود. گهگاه، در یک بیمار بسیار با انگیزه، بی حسی موضعی با یا بدون دارو درد داخل وریدی انجام می شود. به طور کلی، انتخاب بیهوشی توسط جراح ، متخصص بیهوشی و بیمار تعیین می شود.

چگونه کورتاژ انجام می شود؟

عمل در اتاق عمل یا، در بیمارستان، مرکز جراحی و یا یک اتاق خاص تعیین شده در مطب پزشک انجام می شود. پس از بیهوشی و در حالتی که بیمار در موقعیت است (شبیه به پاپ اسمیر)، واژن و دهانه رحم با یک اسکراب ضد باکتری)معمولا بتادین) پاک می شود. ابزاری برای گرفتن بخش بالایی دهانه رحم، و پس از آن دهانه رحم استفاده می شود. سپس با دیلاتور فلزی به اندازه یک مداد بزرگ دهانه رحم باز می شود.
هنگامی که اتساع تکمیل شد، کورت، ابزاری با یک حلقه فلزی تخت در پایان، به داخل حفره رحم می رود و پوشش داخلی رحم را خراش می دهد. هنگامی که جراح لایه ریگ مانند سلولی درست بالای عضله رحم را احساس کند، متوجه می شود که به قدر کافی داخل شده است و می تواند از بافت نمونه برداری کند. این خراش در داخل رحم انجام می شود، و بافت برای فرستادن برای آزمایش میکروسکوپی ارسال می شود.
پس از این که جراح احساس کند بافت به اندازه کافی به دست آورده است، از کل حفره رحم نمونه برداری شده است، یا هر رشد غیر طبیعی که در سونوگرافی دیده شده بود خارج شده است، پس از آن عمل متوقف می شود. اغلب، دکتر با استفاده از یک ابزار مشاهده به بررسی رحم (هیستروسکوپی) قبل از کورتاژ به روش کامل تر می پردازد. اما این کار همیشه الزامی نیست.

عوارض ممکن کورتاژ چیست؟

عمل کورتاژ عوارض جدی کمی دانرد. خونریزی واژینال و / یا درد لگن (شبیه به گرفتگی عضلات قاعدگی) برای چند روز پس از کورتاژ طبیعی است. به طور معمول، قرص های مسکن برای کنترل درد کافی است.
شایع ترین عارضه که می تواند رخ دهد سوراخ شدن رحم با دیلاتور یا کورت است. هنگامی که این اتفاق می افتد، از آنجایی که هیچ ارگان داخلی بدن (روده، مثانه، و یا مقعد) یا عروق خونی بزرگ آسیب نمی بینند، سوراخ خود را ترمیم خواهد کرد.
خطر این مشکل در بیماران با محدود دهانه رحم باز(تنگی دهانه رحم) و یا در بیماران مبتلا به تحریف آناتومی داخلی رحم بیشتر است. اگر رحم آلوده باشد یا عمل جراحی مانند سزارین انجام شده باشد این خطر افزایش می یابد.
صدمه به دهانه رحم یکی دیگر از عوارض ممکن است. پارگی یا برش خوردن دهانه رحم معمولا با استفاده از فشار و داروهای محلی برای جلوگیری از خونریزی درمان می شود. در برخی از موارد، بخیه در دهانه رحم ممکن است لازم باشد، اما این حالت معمول نیست.
عوارض دیگر، مانند عمل جراحی، شامل خونریزی و عفونت است. بیشتر خونریزی ها خفیف است و خود به خود برطرف می شود. عفونت معمولا نادر است و با آنتی بیوتیک خوراکی برطرف می شود. بیشتر کورتاژها ها به مصرف آنتی بیوتیک بعد از عمل نیاز ندارد. در مواردی، در بیماران مبتلا به نقص قلبی، جراح قبل و بعد از عمل جراحی برای جلوگیری از خروج باکتری از واژن از دریچه های قلب آلوده آنتی بیوتیک تجویز می کند.

پس از کورتاژ چه اتفاقی می افتد؟

بعد از عمل جراحی، بیمار پس از بیهوشی برای بهبود تحت مراقبت قرار می گیرد. بیشتر بیماران پس از چند روز به فعالیت های عادی خود باز می گردند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای از بین بردن درد و گرفتگی عضلات خفیف توصیه می شود. برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت، پزشکان توصیه می کنند بیماران به مدت دو هفته از تامپون استفاده نکنند یا چیزی داخل واژن نکنند. همچنین به مدت دو هفته از نزدیکی جنسی بپرهیزند.
مراقبت ها به جراح بستگی دارد. بیشتر پزشکان از بیمار می خواهند به مطب مراجعه کنند تا در مورد نتایج حاصل از نمونه های بافتی که برداشته شده است صحبت کنند. معمولا، این کار ۲ تا ۶ هفته پس از عمل انجام می شود. گاهی اوقات، بیمار به سادگی با یک تماس تلفنی از نتایج اطلاع پیدا می کند، و هیچ ارتباط مستقیمی با متخصص لازم نیست.

چرا کورتاژ کم شده است؟

به طور کلی، تعداد کورتاژها در طول سال ها کاهش یافته است. این روش دیگر برای تنظیم الگوی خونریزی غیر طبیعی در زنان استفاده نمی شود. بسیاری از این مشکلات در حال حاضر با داروها، مانند هورمون ها برطرف می شود. سونوگرافی و روش های دیگر تصویربرداری نیز نقش مهمی در ارزیابی رحم (بدون عمل جراحی) ایفا می کنند.
احتمالا بزرگترین دلیل کمتر شدن کورتاژها جام نمونه برداری آندومتر (بیوپسی) با یک کورت مکش پلاستیکی بسیار نازک در مطب است. این روش بسیار سریع و آسان است، و به طور کلی به دردناکی گرفتگی عضلات در پریودی است. اگر بیمار برخی از داروهای خوراکی مسکن را قبل از عمل مصرف کند، گرفتگی عضلات حداقل می شود. علاوه بر این، نمونه بافت به دست آمده در بسیاری از موارد به خوبی آنچه در طول کورتاژ به دست می آید، است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا