علل سرطان واژن

سرطان واژن نوع نادری از سرطان ها در خانم ها می باشد که معمولا خانم های بالای ۶۰ سال را درگیر می کند. خونریزی غیرطبیعی از واژن به خصوص هنگام نزدیکی می تواند نشانه ی سرطان واژن در خانم ها باشد. سرطان واژن ممکن است به علت ویروس پاپیلومای انسانی باشد.

 

یکی از سرطان های ویژه خانم ها سرطان واژن می باشد که در این مطلب به بیان یک مقاله کوتاه درباره ، سرطان واژن از علائم تا تشخیص آن  به طور علمی می پردازیم.

 

این ویروس همچنین باعث زگیل های تناسلی و سرطان دهانه رحم می شود. اغلب سرطان های واژن در سطح داخلی واژن ایجاد می شوند و اگر درمان نشوند می توانند رشد کرده و به بافت های اطراف نیز تهاجم کنند.گاها ممکن است سلول های سرطانی وارد خون شده و به سایر بافت های بدن مانند غدد لنفاوی نیز منتشر شوند. سرطان واژن در بین زنان، سرطان نادری است به گونه ای که کم تر از دو درصد از همه بیماری های زنان را شامل می شود.

عوامل ابتلا به سرطان واژن

عواملی که می تواند احتمال ابتلای زنان را به سرطان واژن افزایش دهند، اینها هستند:

 

  •     سن: تقریبا ۸۵ درصد از موارد سرطان واژن در زنان بالای ۴۰ سال رخ می دهد و نزدیک به ۵۰ درصد در بالاتر از ۷۰ سالگی دیده می شود.
  •  :( Diethylstilbestrol )DES زنانی که مادرهایشان در معرض DES بوده اند- دارویی که بین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۱ برای جلوگیری از سقط شدن جنین استفاده می شد- احتمال بیشتری برای ابتلاء به انواع خاصی از سرطان واژن دارند که adenocarcinoma  نام دارد. این احتمال در بین دختران زنانی که از این دارو در خلال ۶ ماه نخست بارداری استفاده کرده اند، بیشتر است. همچنین این زنان احتمال بیشتری برای دچار شدن به بدقوارگی شدید واژن دارند و نیز حالتی که  adenosis نامیده می شود.
  •     ویروس Papilloma انسانی HPV : (HPV) گروهی تشکیل شده از بیش از ۱۰۰ ویروس که برخی از این ویروس ها از راه جنسی منتقل می شوند و ممکن است احتمال ابتلا به دیگر انواع سرطان دستگاه تناسلی را افزایش دهند. برخی از شایع ترین حالت های HPV ممکن است سبب پیدایش زگیل Papilloma شوند درحالی که شاید دیگر انواع عفونت های HPV نشانه های قابل دیدی نداشته باشند. انواع ۱۶ و ۱۸ از HPV، ارتباط قوی تری با پیدایش سرطان دارند. زنان زیر ۳۰ سال احتمال بیشتری برای ابتلاء به عفونت HPV دارند. حفاظت در برابر HPV می تواند به بسیاری از زنان جوان کمک کند تا احتمال ابتلا  به سرطان واژن را در خود پایین بیاورند، اخیرا در ایالات متحده دو نوع واکسن برای این منظور ساخته شده است.
  •     سرطان دهانه رحم: تشخیص قبلی سرطان دهانه رحم یا بی قوارگی دهانه رحم (حالت پیش سرطانی) می تواند احتمال ابتلا به سرطان واژن را افزایش دهد.
  •     سیگار کشیدن: زنانی که سیگار می کشند، حداقل دو برابر دیگر زنان احتمال ابتلا به سرطان واژن را دارند.
  •     الکل: برخی از پژوهش ها نشان می دهند که نوشیدن الکل، احتمال ابتلا به سرطان واژن را در زنان افزایش می دهد.
  •     ویروس عدم کارآیی سیستم ایمنی :(HIV) عفونت HIV نیز می تواند احتمال ابتلا زنان را به سرطان واژن افزایش دهد.

 

علائم سرطان واژن چیست ؟

مهمترین و معمول ترین علامت سرطان واژن خونریزی غیر معمول از واژن به خصوص به هنگام مقاربت می باشد.همچنین خونریزی می تواند در بین دوره های قاعدگی و یا پس از یائسگی رخ دهد.ممکن است زخم هایی بر سطح واژن ایجاد شوند که گاها عفونی نیز می شوند و باعث درد و ترشح از واژن می شوند .تعداد کمی ار افراد مبتلا به سرطان واژن نیز هیچ علامتی ندارند.

 

در صورتی که تومور بسیار بزرگ باشد می تواند مثانه را نیز تحث تاثیر قرار داده و باعث تکرر ادرار و یا سایر علائم اداری شود.در موارد پیشرفته تر ممکن است یک سوراخ بین واژن و مثانه و یا بین واژن و رکتوم(بخش انتهایی روده ی بزرگ) ایجاد شود.

به طور خلاصه موارد زیر می توانند از نشانه های سرطان واژن باشد:

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا