علائم طبیعی قاعدگی

در طول قاعدگی، پوشش داخلی رحم همراه با خونریزی از بدن خارج  می شود. میزان خون از دست رفته در زمان قاعدگی در خانم ها متفاوت است. متوسط مدت زمان قاعدگی ۳ تا ۵ روز است. به دلیل عدم اطلاع کافی، برای برخی از زنان این سوال پیش می آید که چه علائمی در این دوران غیر طبیعی است و باید در مورد آن ها  استرس داشته باشند؟

 

برای تعداد کمی از زنان طول دوره قاعدگی بسیار ساده است. با توجه به تغییرات هورمونی قبل و بعد از قاعدگی، زنان باید انواع مختلفی از مشکلات را در این دوران تحمل کنند. علائمی مانند نوسانات خلقی، کمر درد و گرفتگی شکمی در بین زنان شایع است. علائم دیگری نیز در قاعدگی وجود دارد که اکثر زنان آن را تجربه می کنند.

 

یادگیری این علائم می تواند به شما کمک کند که درک بهتری از این چرخه داشته و بابت مشاهده هر علامتی نگران نشوید.

 

علائم طبیعی در قاعدگی

درد سینه

در طول قاعدگی، بسیاری از زنان از درد مزمن سینه ها شکایت دارند. علاوه بر این، ممکن است سنگینی و تورم نیز در سینه وجود داشته باشد. این علائم می تواند هر زنی را نسبت به سلامت خود نگران کند. اما حساسیت و درد پستان جزء علائم طبیعی در قاعدگی است. این حالت به علت تغییرات هورمونی و ترشح پروژسترون در طول قاعدگی رخ می دهد. پس از پایان قاعدگی، مشکل به خودی خود حل می شود.

 

آکنه و جوش روی پوست

ضایعات پوستی از جمله جوش و آکنه در طول قاعدگی شایع است. در طول قاعدگی، هورمون های جنسی و آندروژن در بدن افزایش می یابد. این تغییرات باعث می شود غدد چربی پوست بیش از حد فعال شود. بعد از تولید چربی زیاد روی پوست، منافذ مسدود می شود.

 

تورم و پف بدن

عدم تعادل هورمونی در بدن و افزایش استروژن در طی قاعدگی می تواند باعث تجمع بیش از حد مایع در بافت ها شده و عارضه ای به نام پف کردگی را ایجاد کند. این تورم می تواند در بخش های مختلف بدن ایجاد شود. اما بیشتر پاها، معده و سینه پف می کنند. احتباس آب نسبتا طبیعی است و زمانی که قاعدگی به پایان می رسد، از بین می رود.

 

نفخ معده

نفخ معده یکی از علائم طبیعی در قاعدگی است. به طوری که از هر ۱۰ زن، ۸ زن قبل یا در طی چرخه قاعدگی تورم و نفخ معده و شکم را تجربه می کنند. نوسانات عمده هورمون ها یعنی استروژن و پروژسترون موجب تجمع مایع، تورم و احساس پف کردگی در ناحیه شکم می شود. این علامت بسیار ناراحت کننده می باشد.

 

خارج شدن لخته خون از واژن

بسیاری از زنان در جریان قاعدگی خود به جای خونریزی رقیق، لخته خون از بدنشان خارج می شود. خروج لخته خون معمولا یک علامت نرمال و بی ضرر در قاعدگی است. لخته ممکن است قرمز روشن، قرمز تیره، قهوه ای یا حتی سیاه باشد. این لخته ها بخشی از پوشش رحم هستند که باید در طی این دوره خارج شوند.

 

برای کاهش این مشکل، چند بار در روز کمپرس آب گرم را روی شکم قرار دهید. این کار موجب رقیق شدن جریان خون و جلوگیری از لخته شدن خواهد شد. اما اگر لخته های زیادی در این دوران از بدنتان خارج می شود، در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

 

ترشح خون قهوه ای

خروج خون قهوه ای در طی چرخه قاعدگی می تواند موجب نگرانی شود. اما این نوع خونریزی نیز از علائم طبیعی در قاعدگی است. زمانی که خون در رحم به مدت طولانی می ماند و خارج نمی شود، فرایند اکسیداسیون رخ داده و رنگ خون به قهوه ای تیره تغییر می کند.

 

 

تهوع و استفراغ

بسیاری از زنان در طی قاعدگی از حالت تهوع رنج می برند و برخی از آن ها کارشان به استفراغ می کشد. تهوع نیز مشکل جدی نیست، اما می تواند منجر به ضعف و خستگی شود. تهوع و استفراغ به علت تولید پروستاگلاندین ها در طول دوره قاعدگی رخ می دهد. این ماده باعث می شود که دیوارهای رحم منقبض شده، و منجر به حالت تهوع و گرفتگی شود.

 

اسهال

برخی از زنان در طول چند روز اول قاعدگی دچار اجابت مزاج شل می شوند. اسهال و دفع مدفوع شل نیز بی ضرر است و جزء علائم طبیعی در قاعدگی محسوب می شود. این حالت نیز به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می افتد. هنگامی که قاعدگی شروع می شود، بدن مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین ها را آزاد می کند. وجود پروستاگلاندین زیاد در بدن باعث انقباض بیشتر و علائمی مانند اسهال می شود.

 

افزایش دمای بدن

در طول قاعدگی، دمای بدن برخی از زنان بالا می رود. این علامت نیز طبیعی است و به علت نوسانات هورمونی رخ می دهد. در مراحل مختلف چرخه قاعدگی درجه حرارت بدن گرم تر از حد معمول می شود. در واقع، دمای پایه بدن بعد از تخمک گذاری افزایش می یابد و تا چند روز قبل از دوره قاعدگی بعدی بالا باقی می ماند.

 

سردرد

در طی چرخه قاعدگی رابطه نزدیکی بین سردرد و تغییرات هورمونی در بدن وجود دارد. محققان معتقدند که استروژن و پروژسترون ممکن است به مواد شیمیایی مرتبط با سردرد در مغز آسیب برسانند و موجب سردرد شوند. بسیاری از زنان مبتلا به میگرن قبل از شروع دوره یا در طول دوره، سردرد میگرنی را گزارش می دهند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا