مضرات دوش واژینال

دوش واژینال چیست؟

دوش واژینال شستن واژن با آب یا سایر مایعات است. دوش واژینال به صورت مخلوط های فشرده در دسترس هستند، که بیشتر آنها شامل آب مخلوط با سرکه، جوش شیرین یا ید است (اغلب حاوی 4 قاشق چایخوری سرکه در نیم لیتر آب نیمه گرم) . دوش واژینال در داروخانه ها موجود است و بصورت یک پمپ است که لوله ای داره که بسمت واژن می رود.
 

آیا دوش واژینال لازم است؟

- کالج متخصص زنان و و زایمان امریکا (ACOG)  توصیه می کند زنان از دوش واژینال اجتناب کنند. اکثر پزشکان نیز دوش واژینال را توصیه نمی کنند. دوش واژینال می تواند توازن باکتری در واژن را مختل کند و  pH طبیعی واژن را تغییر دهد. تغییرات در ترکیب باکتری هایی که به طور معمول در واژن قرار دارند می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت های واژن مانند عفونت های مخمر شود. اگر عفونت در حال مهبل (واژن) وجود داشته باشد، دوش واژینال موجب گسترش باکتری های مضر به داخل دستگاه تولید مثل می شود.
 
- زنانی که این کار را انجام می دهند معتقدند دوش واژینال مزایای بهداشتی، مانند تمیز کردن مهبل (واژن)، شستشوی خون بعد از قاعدگی، جلوگیری از بوی بد واژن و جلوگیری از بارداری یا عفونت دارد.  اما این باورها غلط هستند، و دوش واژینال برای تمیز کردن واژن لازم نیست.  دوش واژینال همچنین در برابر بارداری و یا در برابر بیماری های منتقله از راه جنسی (STDs) بدن را محافظت نمی کند.
 

آیا دوش واژینال باعث واژینیت می شود؟

واژنیت التهاب واژن است. واژینیت می تواند به علت عفونت با مخمر، باکتری یا تریکوموناس باشد، اما واژینیت می تواند به علل غیرعفونی مانند تحریک فیزیکی یا شیمیایی مانند موارد زیر اتفاق بیفتد:
 
دوش واژینال، صابون یا عطر
supermicides
کاهش میزان استروژن در دوران یائسگی
 
 
 
 

آیا دوش واژینال ضرر دارد؟

بله، در برخی از زنان، دوش واژینال می تواند منجر به گسترش عفونت و یا حتی ایجاد عفونت با تغییر تعادل باکتری های طبیعی که در مهبل (واژن) وجود دارد، شود. خطر ابتلا به واژینوز باکتری و بیماری های منتقله از راه جنسی ممکن است توسط دوش واژینال افزایش یابد. همچنین دوش واژینال می تواند باعث تحریک واژن شود.
 
 

بهترین راه تمیز کردن واژن چیست؟

واژن مخاط تولید می کند که به عنوان یک عامل پاک کننده طبیعی برای تخلیه خون، اسپرم و ترشحات واژن عمل می کند. شستشو خارج از واژن با صابون ملایم و آب با حمام منظم برای بهداشت کافی است.
 
 
 

آیا دوش واژینال به کاهش ترشحات واژن، بو، درد، خارش، یا سوزش کمک می کند؟

 
بوی غیر طبیعی واژن، ترشحات یا ناراحتی می تواند نشانه وجود عفونت باشد، بنابراین دوش واژینال برای از بین بردن این عارضه تنها این مشکلات را برطرف می کند و حتی ممکن است عفونت را بدتر کند. اگر بوی غیرطبیعی واژن یا ترشحات، درد، سوزش یا خارش واژن دارید، به متخصص مراجعه کنید. دوش واژینال قبل از مراجعه به دکتر می تواند تشخیص مشکل و تجویز درمان مناسب را مشکل سازد.
 
 

آیا دوش واژینال بعد از رابطه جنسی از بارداری جلوگیری می کند؟

خیر دوش واژینال پس از رابطه جنسی مانع از حاملگی نمی شود و هرگز نباید به عنوان یک روش کنترل زایمان مورد استفاده قرار گیرد.
 
 

آیا دوش واژینال بعد از رابطه جنسی از بیماری های منتقله از راه جنسی جلوگیری می کند؟

دوش واژینال پس از رابطه جنسی و یا در هر زمانی هیچ تاثیری در جلوگیری از STDs ندارد.
 

آیا دوش واژینال می تواند بر باروری و یا حاملگی تاثیر بگذارد؟

- برخی مطالعات نشان داده اند که زنانی که دوش واژینال استفاده می کنند دیر باردار می شوند تا زنانی که استفاده نمی کنند. تحقیقات دیگر نشان داده است که دوش واژینال ممکن است به لوله های فالوپی آسیب برساند و منجر به افزایش خطر حاملگی خارج از رحم شود.
 
- در یک مطالعه نشان داده شده است در زنان باردار، دوش واژینال خطر زایمان زودرس را با عامل 1.9 افزایش می دهد.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا