زخم های دهانه رحم و پاپ اسمیر

زخم دهانه رحم “ اصطلاحی عامیانه است که برای بیان تغییرات ظاهری در دهانه رحم بکار برده میشود . این تغییرات بیشتر اوقات در نتیجه عوامل خوش خیم مانند التهاب و عفونت ایجاد میشود ولی گاهی میتواند پیش در امد بروز سرطان دهانه رحم گردد .

یکی از ترسناک ترین زمانها در زندگی هر خانم زمانیست که پزشک او ابراز می نماید که جواب پاپ اسمیر او غیر طبیعی می باشد. 

اگر چه بیشتر بیماران فکر می کنند پاپ اسمیر غیر طبیعی مساوی با داشتن سرطان دهانه رحم می باشد ولی در حقیقت اینطور نیست و در اکثر اوقات این حالت در اثر شرایط خوش خیم دیگر رخ میدهد و شایعترین علت آن معمولا در اثز التهاب و عفونت می باشد.

در واقع پاپ اسمیر یک تست بیماریابی (اسکرینینگ) می باشد و تست تشخیصی( دیاگنوستیک) نیست و در صورت مثبت بودن جواب آن باید با آزمایشات دیگر این پاسخ تائید گردد.

جهت اینکار  از وسیله ای بنام کولپوسکوپ استفاده میشود که متخصص زنان با این وسیله نگاه دقیق تری به دهانه رحم می نماید .

با توجه نگرانی های زیاد بیماران  در مورد وجود و نحوه درمان زخمهای دهانه رحم بطور کلی خاطر نشان میشود بیشتر ضایعات موجود معمولا نیاز به اقدام درمانی ندارد و فقط انجام پاپ اسمیر و یا کولپوسکوپی برای رد وجود هر گونه تغییرات بدخیمی یا پیش بدخیمی ضروری است

در صورت نیاز به درمان از روش فریز یا اصطلاحا منجمد کردن دهانه رحم  استفاده میشود.

تست پاپ اسمیر به طور منظم سبب تشخیص ضایعات پیش سرطانی سرویکس و نیز سرطان سرویکس در مراحل اولیه بیماری شده ،لذا امکان درمان قطعی بیماری فراهم می شود.

 آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ یا پاپ اسمیر (Pap Smear)، آزمایش نمونه‌ های سلولی برداشته شده از قسمت دهانه رحم در خانم ها است.

این آزمایش برای کشف سرطان یا عوارضی است که به سرطان تبدیل می شوند.

پاپ اسمیر بهترین وسیله برای شناسایی عوارض پیش‌ سرطانی و مخفی تومورهای کوچکی است که به سرطان دهانه رحم منتهی می شوند.

اگر سرطان دهانه رحم زود شناسایی شود، می ‌توان آن را درمان کرد.

پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

پاپ اسمیر هنگام معاینه لگنی انجام می ‌شود. دکتر با وسیله‌ ای به نام اسپکولوم، دهانه دستگاه تناسلی را باز می کند تا بتواند دهانه رحم را ببیند. بعد با یک نمونه‌گیر(اسپچولا) و یک برس کوچک، سلول ‌های دهانه رحم را جمع ‌آوری می ‌کند.

 

این نمونه برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌ شود.

این آزمایش دردناک نیست، اما معاینه لگنی ممکن است اندکی ناراحت کننده باشد.

پیش از انجام آزمایش پاپ، برای کسب نتایج دقیق ‌تر باید این کارها را انجام داد:

پرهیز از رابطه جنسی، شستشوی واژن و استفاده از کرم‌های واژینال ۴۸ ساعت پیش از انجام آزمایش.

اگر در هنگام آزمایش، دچار عفونت بوده‌اید، یا تعداد سلول کافی در آزمایش اول به دست نیامده باشد، ممکن است تکرار آزمایش ضروری باشد.

از آنجایی که کاهش هورمون زنانه ی استروژن نیز می‌ تواند بر نتایج آزمایش پاپ اثر بگذارد، زنان یائسه نیاز به مصرف استروژن پیش از تکرار آزمایش دارند.

هر چند وقت یک بار پاپ اسمیر لازم است؟

قبلا توصیه می شد آزمایش پاپ اسمیر پس از اولین آمیزش جنسی، یا تا سن ۲۱ سالگی (بسته به این که کدام زودتر اتفاق افتاده باشد)، هر سال باید انجام شود.

همچنین در خانم های زیر ۳۰ سال، انجام سالانه پاپ اسمیر توصیه می شد و در خانم های بالای ۳۰ سال، با سه آزمایش طبیعی پاپ در سه سال متوالی و آزمایش منفی از لحاظ ویروس پاپیلومای انسانی (که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارد)، انجام هر دو تا سه سال آن تجویز می‌ شد.

اما جدیدا توصیه می کنند در خانم های زیر ۳۰ سال هر دو سال یک بار و در خانم های ۳۰ سال به بالا، هر سه سال یک بار، پاپ اسمیر انجام شود.

 
برچسب ها زخم دهانه رحم
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا