تشخیص زودرس سرطان دهانه‌ی رحم

پاپ اسمیر روشی مؤثر در تشخیص زودرس سرطان دهانه‌ی رحم است که در آن با یک معاینه ساده چند سلول از دهانه رحم برداشته شده و زیر میکروسکوپ پس از رنگ آمیزی دیده می‌شود و در صورتی که تغییرات سلولی در جهت بدخیم شدن از خود نشان بدهد برای پیشگیری از ایجاد تومور و مشکلات بعدی ، اقدامات زودرس انجام می‌شود.

 

این کار در همه خانم هایی که فعالیت جنسی را آغاز کرده اند( پس از ازدواج ) انجام می‌شود و مخصوصاً افرادی که از سن پایین فعالیت جنسی را آغاز کنند به دلیل خطر بیشتر باید مورد توجه خاص قرار گیرند.

در کشورهای غربی که ارتباط جنسی آزاد است و احتمال ارتباط با چند نفر وجود دارد این خطر بالاتر است در این جوامع هم تعداد مبتلایان به سرطان دهانه رحم بیشتر است و هم ابتلا در سنین پایین‌تر دیده می‌شود.

برای انجام پاپ اسمیر پزشک شما را معاینه کرده و در همان حالت با استفاده از یک وسیله چوبی یا برس ظریف چند سلول ازقسمت ابتدائی دهانه رحم برداشته و روی یک قطعه شیشه‏‌ی نازک می‌گذارد و با یک اسپری یا محلول خاص آنرا فیکس می کند تا خراب نشود و به بخش پاتولوژی می فرستد.

پزشک پاتولوژیست این سلول ها را زیر میکروسکوپ مشاهده می کند و در صورت وجود تغییرات مشکوک در آن، گزارش می‌کند و پزشک زنان با توجه به این گزارش ،تصمیم برای درمان داروئی یا نمونه‌برداری مجدد می‌گیرد.

 

برای انجام پاپ اسمیر به این نکات توجه کنید:

1در هنگام عادت ماهیانه پاپ اسمیر انجام ندهید، زیرا وجود خون تشخیص دقیق را مشکل می سازد.

2از 24 ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر از نزدیکی بدون کاندوم خودداری کنید، چون نتیجه پاپ اسمیر را مخدوش می کند.

3از 48 ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر، استفاده از داروهای واژینال (شیاف و پماد) را قطع کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا