دلایل شکست IVF در برخی از زنان

ناباروری

در روش درمان نازایی IVF اگر بعد از 12 الی 14 روز پس از انتقال تخمک بارورشده به رحم مادر، اگر باز هم جواب تست بارداری او منفی شد، دکتر معالج از او خواهد خواست تا مصرف مکمل هورمون پروژسترون را قطع نمایید. اما، به خاطر داشته باشید که چنین زنانی نباید امید خود را برای بارداری دوباره از دست بدهند، زیرا تیم پزشکی بعد از گذراندن دوره نقاهت مادر باردار، ممکن است چرخه دیگری از IVF را به او توصیه کند. شانس موفقیت شما در چرخه بعدی درمان از این روند درمانی، بسیار بالاتر از سری قبل خواهد بود.

دلایل لغو چرخه روش درمانی IVF در زنان :

دلایل متعددی وجود دارد که جلوی استفاده از روش درمانی IVF را در بدن برخی از زنان می گیرد. برخی از مهم ترین این دلایل عبارتند از:

1. عدم موفقیت بدن در رشد دادن فولیکول های موجود در داخل تخمدان در IVF:

در ابتدا، به عنوان خانمی که قصد دارید تا از روش درمان نازایی IVF برای به دنیا آوردن نوزاد استفاده کنید، به یاد داشته باشید که اگر زن نابارور قبل از شروع مراحل درمان، داروهای محرک تخمدان را مصرف می کند، دکتر متخصص ناباروری میزان رشد فولیکول ها و تولید تخمک سالم را در درون تخمدان او مورد بررسی قرار خواهد داد. با این حال، فراموش نکنید که با وجود مصرف داروهای محرک هم امکان دارد رشد تخمک ها به صورت صد در صد در بدن همه بیماران اتفاق نیفتد. در واقع، گاهی اوقات، فولیکول های موجود در بدن برخی زنان به مصرف دارو جواب نداده و به اندازه کافی رشد نمی کنند. در چنین شرایطی، دکتر متخصص باروری با بررسی وضعیت بدنی بیمار، دوز دارو را افزایش می دهد. پس از اتمام این مرحله از روش درمانی IVF، اگردوباره فولیکول های موجود در بدن فرد بیمار به طور طبیعی رشد نکرده و تخمک درون آن به صورت کامل تشکیل نشد، دکتر معالج مجبور است تا چرخه درمان نازایی IVF را در بدن چنین افرادی لغو نماید.
امروزه، چنین افرادی هم به لطف پیشرفت علم پزشکی، نباید امید خود را برای داشتن فرزند از دست بدهند، چون پزشکان متخصص ممکن است دوره درمانی دیگری را با تجویز داروهای مختلف برای بیمار خود توصیه کنند. در چنین شرایطی، اگر باز هم روند درمان IVF با شکست مواجه شد، دکتر معالج مجبور خواهد شد تا دوره درمان را برای چندین بار متوالی تکرار کند. در نهایت و در صورت موفق نشدن روش درمانی IVF، تیم پزشکی ناباروری با توافق طرفین، از تخمک یک فرد اهداکننده سالم و یا جنین آزمایشگاهی زوج های دیگر برای باردار کردن بیمار خود استفاده خواهند نمود.

 

.2بروز تخمک گذاری زودرس در بدن زنان هنگام :IVF

گاهی اوقات، تخمدان برخی زنان قبل از بالغ شدن تخمک درون خود، شروع به آزاد کردن آنها می کند. هنگامی که این اتفاق در بدن خانمی بیافتد، دکتر متخصص ناباروری دیگر نمی تواند تخمک سالم و بالغی را از درون تخمدان بیمار خود بازیابی کند، که در چنین شرایطی، مجبور خواهد شد تا چرخه درمانی IVF را لغو کند. معمولا، در چنین مواردی، دکتر معالج از بیمار خود خواهد خواست تا از انجام مقاربت جنسی با همسرش خودداری کند و تا زمانی که مطمئن نشود فرد تحت درمان از این دستورالعمل های او پیروی نموده است، نمی تواند روند درمان خود را دوباره شروع کند. دلیل ممنوعیت مقاربت جنسی هم این است که تخمدان فرد باید در حدود 12 عدد تخمک بالغ تولید نماید تا روند درمان نازایی IVF آغاز شود. البته، لازم است بدانید که گاهی اوقات، به تعداد بیشتری تخمک بالغ برای آغاز روند درمانی نیاز خواهد بود. اگر زوج ها رابطه جنسی محافظت نشده ای در این دوران داشته باشند، خطر بارور شدن تخمک در آن ها وجود خواهد داشت، که این حالت می تواند منجر به بارداری چندقلویی در بدن فرد تحت درمان شود. به عنوان خانمی که دارای مشکل باروری هستید، به خاطر داشته باشید که بارداری چندقلویی در چنین شرایطی، هم برای مادر و هم جنین های داخل رحم او بسیار خطرناک و حتی در برخی موارد، مرگ آور هم خواهد بود.
در نهایت، لازم است بدانید که شکست این روش درمانی و لغو آن در میان زنانی که بیش از 35 سن دارند، نسبت به سایر زنان در حدود 10 تا 20 درصد بیشتر بوده و بسیار هم متداول است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا