ارتباط اوتیسم با فولیک اسید در بارداری

همان اندازه که کمبود فولات یا فولیک اسید در دوران بارداری رشد جنین را مختل میکند، مصرف بیش از حد آن نیز مضراتی همراه دارد. می شود که برای سلامت سیستم عصبی جنین مقادیر مشخصی از ویتامین B9 که بیشتر با نام فولات یا فولیک اسید شناخته می شود، مصرف کنند. اما طبق تحقیقات جدید دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ، مصرف بیش از حد همین ماده مفید نیز ممکن است خطرات جدی در پی داشته باشد.

چنانچه بلافاصله پس از زایمان، میزان فولات در بدن مادر بالا (بیش از ۴ برابر نیاز بدن) باشد، خطر ابتلای نوزاد به اختلال اوتیسم دو برابر می شود. میزان بیش از حد ویتامین B۱۲ در بدن مادر مضر بوده و خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم را تا ۳ برابر افزایش می دهد. چنانچه سطح هر دو این مواد (فولات و ویتامین B۱۲) در بدن بالا باشد، ریسک ابتلا به این بیماری تا ۱۷۶ برابر افزایش می یابد. فولات که خود در دسته ویتامینهای گروه «ب» قرار دارد، به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. در برخی کشورها نوع مصنوعی آن که فولیک اسید نام دارد برای غنی کردن به مواد غذایی مانند نان و غلات اضافه می شود و در قرص های مکمل ویتامینی نیز وجود دارد. به گفته یکی از نویسندگان ارشد این مقاله، م دانیال فالین، دارای مدرک دکترا و مدیر یکی از مراکز مربوط به اوتیسم و اختلالات رشد، میزان کافی مکمل برای بدن لازم است و به همین دلیل فولیک اسید باید به اندازه لازم مصرف شود. این محقق معتقد است که کمبود فولات در مادران باردار رشد جنین را مختل می کند، اما مساله این است که مقادیر بیش از حد آن نیز مضر است. به گفته این متخصص، هدف این است که در دوران بارداری به اندازه کافی و مطلوب از این ماده مغذی و مهم استفاده شود.

با وجود توصیه اکید پزشکان به مصرف فولیک اسید در بارداری، بسیاری از مادران در مصرف آن سهل انگاری می کنند، به همین دلیل ذخیره این ماده در بدن آنها پایین است و با کمبود آن مواجه می شوند.

اختلال اوتیسم، نوعی بیماری سیستم عصبی است، که بااختلال در روابط اجتماعی، ارتباطات غیار طبیعی و رفتارهای غیر عادی همراه است. از هر ۶۸ کودک در ایالات متحده، یک کودک به این بیماری دچار می شود. این اختلالی در بین پسران پنج برابر شیوع بیشتر دارد. علت دقیق این بیماری مشخص نیست، اما تحقیقات نشان میدهد که ترکیبی از ژنتیک و محیط زیست می تواند دخیل باشد. در این پژوهش، ۱۳۹۱ جفایت مادر و کودک عمدتا از میان اقلیت کم در آمد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند. این مادران، از بین مادران نوزادان متولدین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ انتخاب شدند و برای چند سال پس از آن نیز تحت بررسی و مطالعه قرار گرفتند. سطح فولات در بدن این مادران در روزهای اول تا سوم پس از زایمان اندازه گیری شد. محققان دریافتند که میزان فولات در بدن یکی از هر ۱۰ نفر بیش از اندازه بوده (بیش از ۵۰ نانومول در لیتر) و ۶ درصد آنها نیز ویتامین B۱۲ بیش از حد داشته اند (بیش از ۶۰۰ پیکومول در هر لیتر).

اکثریت مادران در این پژوهش، در دوره بارداری مولتی ویتامینهای حاوی فولیک اسید و B۱۲ مصرف کرده بودند. اما محققان اطلاع نداشتند که به چه دلیل میزان این ویتامینها در بدن برخی از مادران تا این حد بالا بوده است. یکی از دلایل آن می تواند مصرف بیش از حد غذاها یا مکمل های حاوی فولیک اسید بوده باشد. همچنین جذب فولیک اسید در برخی بانوان به طور ژنتیکی بیشتر بوده یا سوخت و ساز آن کندتر است که منجر به وجود بیش از حد این ماده در بدن آنها میشود. ترکیبی از این دو عامل نیز محتمل است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا