خارش واژن در بارداری

علائم بارداری گاهی به حالت تهوع و احساس خستگی نیز می رسد. خارش واژن یکی از عوارض جانبی بارداری است که باعث ناراحتی شما می شود. حتما به پزشک مراجعه کنید و علت آن را بررسی کنید زیرا ممکن است ناشی از بیماری های انتقالی در نزدیکی جنسی باشد.

چه چیزی باعث خارش واژن در بارداری می شود؟

همان طور که حالت تهوع و استفراغ علائم رایج در بارداری هستند، خارش واژن نیز رایج است.

دلایل رایجی که جدی نیستند:

- یکی از دلایل اصلی نیاز بدن به مایعات در بارداری است. این مسئله باعث خشک شدن بافت واژن می شود. این خشکی باعث خارش می شود.

 -دلیل دیگر عرق کردن شدید اطراف واژن می باشد. محیط های گرم و مرطوب باعث ایجاد خارش می شوند.

 -برخی محصولات خاص می توانند در طول بارداری هفته به هفته باعث خارش واژن شوند. صابون های معطر، نرم کننده ها، پودر لباسشویی، کاندوم و دوش آب گرم می توانند در طول بارداری باعث خارش واژن شوند

دلایل دیگری که باعث خارش واژن در بارداری می شوند شامل

 .1    واژینوز باکتریایی و خارش بارداری

باکتری ها معمولا برای سالم نگه داشتن واژن در آن وجود دارند. گاهی باکتری اشتباهی وارد می شود و باعث عفونت می شود. در این حالت علاوه بر خارش، تورم، ترشحات بد بود و سوزش نیز وجود دارد. در این حالت حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

2    . عفونت قارچی و خارش بارداری

 قارچ قسمتی از بدن انسان است. هنگامی که سیستم ایمنی ضعیف می شود، قارچ بزرگ شده و عفونت ایجاد می کند. این امر در طول بارداری باعث ناراحتی می شود. علائم این عفونت شامل خارش شدید، ترشحات پنیری شکل، بوی خمیر ترش و درد می باشد.

 .3   بیماری های منتقل شده توسط نزدیکی جنسی و خارش بارداری

سیفیلیس، سوزاک، کلامیدیا، تبخال و تریکومونا بیماری های منتقل شده از طریق نزدیکی جنسی هستند که باعث خارش واژن می شوند. این بیماری ها باعث ترشحات بدبو، خارش و درد می شوند. بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید. این بیماری ها باید بدون معطلی درمان شوند.

 .4    عفونت مجاری ادراری و خارش بارداری

خارش واژن در دوره بارداری یکی از نشانه های اصلی عفونت مجاری ادراری می باشد. عامل اصلی باکتری E-Coli می باشد که باعث خارش و سوزش در هنگام ادرار می شود. در بعضی موارد می توان با مصرف ماست و قره قروت این مشکل را حل کرد. اما اگر تب و لرز نیز به علائم افزوده شد پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.

 .5   آلودگی به شپش و خارش بارداری

اگر در اطراف موهای شرمگاهی احساس خارش کردید، احتمالا به دلیل آلودگی ناشی از شپش است. این بیماری در محیط های عمومی و در طول نزدیکی جنسی به راحتی انتقال می یابد. برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توان در طول بارداری با خارش واژن کنار آمد؟

 *    خنک کردن 

پارچه ای خیس بر روی منطقه واژن قرار دهید. از آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث آسیب رسیدن به بافت ها می شود. حمام آب سرد بگیرد و از بالا رفتن دمای بدن جلوگیری کنید. آب داغ بر روی پوست و بافت حساس درد شدیدی ایجاد می کند.

 *   به رژیم غذایی خود ماست اضافه کنید

مصرف ماست برای سلامتی مفید است و به حفظ تعادل pH بدن کمک می کند. سعی کنید ماست کم چرب و بدون قند مصرف کنید

* لباس های گشادتر بپوشید

اگر خارش زیادی دارید و لباس های شما تنگ است، لباس های گشادتر خریداری کنید. لباس هایی که جنس آن ها لایکرا و اسپندکس است استفاده نکنید زیرا رطوبت را بر روی پوست نگه می دارند.

 *لباس زیر مناسب

هر جنسی به غیر از کتان باعث تجمع رطوبت و خارش می شود. در هنگام خواب لباس زیر نپوشید. این امر باعث می شود در طول شب به واژن هوا برسد.

 *از محصولات معمولی استفاده کنید

سعی کنید از صابون، شامپو و مواد شوینده معمولی استفاده کنید. مواد شیمیایی باعث خارش بیشتر واژن می شوند.

 *کرم های ضد خارش

سعی کنید کرمی مصرف کنید که مواد سازنده آن برای جنین مضر نباشد. از کرم هایی که حاوی هیدروکورتیزون هستند دوری کنید زیرا در صورتی که به مقدار زیاد استفاده شوند باعث بدتر شدن مشکلات می شوند.

 *دستمال مرطوب شخصی

برای این که به سرعت تمیز شوید بعد از دستشویی از دستمال مرطوب استفاده کنید. این کار باعث کاهش خارش می شود.

 *همیشه تمیز و خشک باشید

منطقه واژن را تمیز و خشک نگه دارید. روزانه چندبار لباس زیر خود را عوض کنید تا از شر ترشحات خلاص شوید. اگر نزدیکی جنسی دارید بعد از آن خود را تمیز بشویید زیرا مایع منی باعث خارش می شود

نکات مهم در خارش واژن در بارداری

هر گونه خارش واژن که یا با تب و لرز همراه باشد نیاز به مراجعه به پزشک متخصص دارد

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا