علت وجود لخته خون زیر جفت در سونوگرافی

لخته خون زیر جفت در اسکن سونوگرافی شما ممکن است از یک خونریزی ناشی شده باشد. این خونریزی ها بسته به مورد می توانند از علل مختلفی از جمله لکه بینی ها و خونریزی های معمول در اوایل بارداری که مرحله ای از حاملگی است، سرچشمه گرفته شده باشد. گاهی لخته خون زیر جفت در سونوگرافی نشان از وجود مشکلی برای جنین یا شما است. در ادامه در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

علت وجود لخته خون زیر جفت در سونوگرافی

اول از همه باید گفت ممکن است آن چیزی که برای شما نگران کننده است، به عنوان یک علت مشترک به نام خونریزی در سه ماه اول بارداری در بین برخی از زنان شایع باشد. در حدود یک چهارم از زنان باردار، خونریزی در سه ماهه اول را تجربه می کنند. لکه بینی رقیق یا ترشحات قهوه ای یا صورتی، معمولا جدی نیست. هر گونه خونریزی در دوران بارداری می تواند یک لخته خون را ایجاد کند. اگر مساحت خونریزی کم باشد، لخته خون به تدریج باید جذب شود و معمولا کودک شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

 

یک منطقه بزرگ از خونریزی می تواند بیشتر از یک نگرانی باشد. اگر خونریزی سنگین باشد، معمولا سونوگرافی های متعدد توسعه و رشد لخته خون زیر جفت را نشان می دهد. این لخته ها در اسکن مانند یک لکه تیره و ضخیم پشت جفت به نظر می رسد. متاسفانه، ممکن است در این حالت شانس سقط جنین افزایش پیدا کند.

 

اگر در سونوگرافی شما خونریزی پیدا شده است، احتمالا باید در هفته آینده سونو دیگری انجام دهید تا سلامت جنین و سلامت خودتان بررسی شود. اگر چه ممکن است شما از وجود این لخته های مزاحم مضطرب شوید اما به یاد داشته باشید که اکثر لخته های خون زیر جفت نگران کننده نیستند و انجام سونوگرافی ها متعدد مشکلی ایجاد نمی کنند.

وجود لخته خون زیر جفت در سونوگرافی نشانه چیست؟

با این حال، گاهی اوقات وجود لخته خون زیر جفت یک سیگنال است که نشان می دهد باید بیشتر از کودک خود مراقبت کنید. لخته خون در سه ماهه اول به این معناست که شما بیشتر در معرض خطر داشتن عوارض بارداری، مانند فشار خون بالا یا پره اکلامپسی هستید. این شرایط خون بین جفت و نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد که می تواند سلامت کودک شما را به خطر اندازد. وجود این عوارض به احتمال زیاد موجب می شود شما به سزارین نیاز داشته باشید. تشخیص لخته های خون در ماه های آخر بارداری دشوارتر است زیرا ممکن است این نقاط تیره با جفت اشتباه گرفته شود. در هر حال در ماه های آخر بارداری وجود لخته خون زیر جفت خطرناک تر است و در صورت مشاهده حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

لخته خون زیر جفت در اواخر بارداری ممکن است به این معنا باشد که جفت پایین آمده است. به این حالت جفت سر راهی می گویند. اگر ناهنجاری های مربوط به جفت در سونوگرافی هفته بیستم مشاهده شد، باید بررسی های بیشتر تا هفته ۳۲ ادامه پیدا کند. اگر جفت همچنان پایین باقی مانده است، اسکن در هفته ۳۶ تکرار می شود. در این مرحله، متخصص زنان یک طرح برای مراقبت از نوزاد به شما خواهد داد.

 

یکی دیگر از عوارضی که در اواخر بارداری با خونریزی شدید در ارتباط است این است که جفت از پوشش رحم (جداشدن زودرس جفت) جدا شده است. اگر شما به جفت سر راهی، جداشدن زودرس جفت و یا مشکلاتی در ارتباط با جریان خون به کودک مبتلا هستید، آن را جدی بگیرید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا