تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش نمونه بافتی است که از دهانه رحم خانم‌ها برداشته می‌شود. این آزمایش برای بررسی سرطان دهانه رحم انجام می شود. اگر سرطان در مراحل اولیه باشد و توسط این تست تشخیص داده شود، کمک بزرگی برای درمان خواهد کرد.

دو نوع سلول در دهانه رحم وجود دارند:

سلول‌هایی که در سطح دهانه رحم وجود دارند و به ندرت سرطانی می‌ شوند و سلول‌هایی که در بافت دهانه رحم وجود دارند که می‌توانند به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.

علل غیر طبیعی شدن نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شامل موارد زیر می‌باشد:

– ویروس پاپیلومای انسانی: شایع‌ترین علت غیر طبیعی شدن آزمایش پاپ اسمیر،HPV  می‌باشد.

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV عفونتی بسیار شایع است. تنوع این ویروس بیش از صد نوع می‌باشد که سی نوع آن از طریق تماس جنسی به دیگران انتقال پیدا می‌کند.

HPVساختار سلول را تغییر می‌دهد و سبب می‌ شود تا ظاهر آن غیر طبیعی به نظر برسد. اگر این ویروس در حین نمونه گیری تست پاپ اسمیر در فرد وجود داشته باشد، نتیجه تست را غیر طبیعی می ‌کند.

– عفونت: علت دیگر غیر طبیعی شدن تست پاپ اسمیر، بروز عفونت در دهانه رحم می‌ باشد که از طریق قارچ یا باکتری ایجاد شده باشد.

در طی بروز عفونت قارچی در ناحیه واژن و رحم، تغییرات سلولی ایجاد خواهد شد و نتیجه تست پاپ اسمیر را غیر طبیعی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که علل بروز عفونت قارچی در ناحیه رحم عبارتند از: اضطراب، مصرف برخی قرص‌های ضد بارداری، استفاده از لباس‌هایی که آلوده به قارچ می ‌باشد و ویروس بیماری ایدز (HIV) .

خوشبختانه در سال‌های اخیر، نتایج امیدوارکننده‌ای در زمینه سرطان رحم به دست آمده است و انجام به موقع تست پاپ اسمیر، کمک بزرگی به شناسایی و درمان افراد در معرض خطر خواهد کرد

– سرطان: سرطانی شدن سلول‌های دهانه رحم می‌ تواند نتیجه تست را غیر طبیعی نشان دهد. سرطانی شدن سلول‌های این ناحیه می‌ تواند گسترش پیدا کند و بافت‌ها و اندام‌های دیگر را نیز درگیر کند.

خوشبختانه خانم هایی که به طور مرتب و سالیانه تست پاپ اسمیر را انجام می‌دهند و سلول‌های سرطانی در تست آن‌ها تشخیص داده شود، بیماری‌شان قابل کنترل می‌ باشد و اگر در مراحل اولیه قرار داشته باشند، اقدامات پیشگیری از سرطان برایشان انجام می ‌گیرد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر، نتایج امیدوارکننده‌ای در زمینه سرطان رحم به دست آمده است و انجام به موقع تست پاپ اسمیر، کمک بزرگی به شناسایی و درمان افراد در معرض خطر خواهد کرد.

– جواب منفی کاذب: در برخی موارد، نتیجه غیر طبیعی بودن تست پاپ اسمیر حاصل آزمایش اشتباه می‌ باشد. همیشه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر صد در صد صحیح نمی‌ باشد و پاسخ منفی کاذب و مثبت کاذب وجود دارد. به عبارت دیگر افرادی وجود دارند که با وجود غیرطبیعی بودن تست پاپ اسمیر آن‌ها، مشکلی در ناحیه رحم آن‌ها وجود ندارد.

در طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و دقت این تست بالا رفته است.

تذکر ۱: اگر نتیجه تست پاپ اسمیر خانمی غیرطبیعی شود، پزشک زنان از او می ‌خواهد که دوباره این تست را تکرار کند تا پاسخ کاذب منفی را رد کند. پس از تایید غیر طبیعی بودن پاپ اسمیر فرد، اقدامات درمانی بر اساس شرایط بیمار و مرحله بیماری انجام می‌ گیرد.

تذکر ۲: زنانی که به هر دلیلی رحم خود را برداشته‌ اند، نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند، مگر اینکه برداشتن رحم آن‌ها به علت سرطان شدن این ناحیه باشد.

تذکر ۳: زنان بالای ۶۵ سال که به طور مرتب و متناوب تست پاپ اسمیر انجام داده‌اند و نتایج همه آن‌ها طبیعی بوده است، در صورت صلاح‌دید پزشک زنان خود می‌توانند این آزمایش را به طور سالیانه انجام ندهند.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

متخصص زنان با استفاده از ابزاری به نام اسپکلوم، دهانه واژن را باز می‌کند و توسط کاردک مخصوص، نمونه‌ ای از سلول‌های دهانه رحم را جمع آوری می‌کند.

نمونه جمع آوری شده از دهانه رحم را بر روی لام شیشه‌ای کوچک قرار می‌ دهند و آن را به آزمایشگاه می‌ فرستد.

نتایج تست پاپ اسمیر

این تست نشان می‌دهد که آیا سلول‌های دهانه رحم طبیعی هستند و یا غیر طبیعی که در این صورت پیش آگهی سلول‌های سرطانی می‌ باشد.

با توجه به نتایج این تست، پزشک روش‌هایی را برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم به فرد توصیه می کند و یا اقدامات درمانی برای سرطان را شروع خواهد کرد.

تذکر ۱: محققان علوم پزشکی بهترین زمان برای انجام اولین آزمایش پاپ اسمیر را بعد از داشتن اولین رابطه جنسی می‌دانند و زمانی موفقیت این تست بیشتر می‌شود که هر سال انجام گیرد. اگر سه سال پشت سر هم این تست انجام گرفت و نتایج طبیعی بود، انجام این تست به سه سال بعد موکول می‌ شود ( یک بار در طول سه سال).

تذکر ۲: پزشکان ممکن است بر اساس شرایط بیمار و عوامل خطر موجود، دفعات تکرار این تست را در فرد بیشتر کنند.

تذکر ۳: غیر طبیعی بودن نتیجه تست پاپ اسمیر در فرد حتماً به منزله بروز سرطان در فرد نیست، بلکه ممکن است مشکلات دیگری در فرد تشخیص داده شود.

تذکر ۴: اگر نتیجه پاپ اسمیر در فردی غیر طبیعی شود نباید ناامید شد، زیرا با این کار زمینه را برای گسترش سرطان و وخیم‌ تر شدن اوضاع سلامتی خود افزایش می دهد.

تذکر ۵: به زنان متاهلی که قصد انجام آزمایش پاپ اسمیر را دارند، توصیه می‌شود که از ۴۸ ساعت قبل از انجام آزمون، از انجام مقاربت خودداری کنند. همچنین از مصرف دئودورانت، دارو و کرم و مصرف شیاف خودداری کنند تا نتیجه مثبت کاذب را کاهش دهد.

تذکر ۶: پاپ اسمیر دردناک نیست، اما ممکن است کمی ناراحت کننده باشد.

تذکر ۷: پاپ اسمیر راه مطمئنی برای تشخیص بیماری‌های مقاربتی نیست.

تذکر ۸: اگر نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر به همراه علایمی مانند ترشحات غیرطبیعی واژن، خون‌ریزی‌های غیر طبیعی و بین دوره قاعدگی باشد، شک پزشک به سرطان دهانه رحم بیشتر می ‌شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا