قاعدگی و سلامت باروری

منظم بودن عادت ماهیانه یک زن نشانه سلامت جسمی و حتی روانی او است؛ تعداد روزهای خونریزی، میزان خون دفع شده، رنگ خون دفع شده و قوام آن از جمله عوامل مهمی هستند که هرگونه تغییر در آنها نشانه اختلال در سیستم بدن یک زن است.

مطلب پیشنهادی وب سایت دکتر لیلا نعمت اللهی: 6 رنگ خون قاعدگی و 6 نکته درباره سلامتی

 

چطور بفهمم که پریود منظم دارم؟

این سؤال ‌یکی از رایج‌ترین مواردی است که پرسیده می‌شود. گرچه میانگین چرخه هر ۲۸ تا ۳۲ روز اتفاق می‌افتد، اما کمی تغییر در هرماه نیز شایع است. خیلی از زنان وقتی‌که پریودشان چند روز به تأخیر می‌افتد، نگران می‌شوند اما بیشتر چرخه‌ها هر ماه کامل نیستند. بهتر است این‌گونه بگوییم که تقریباً غیرمعمول است که پریود شما تا این حد منظم باشد که دقیقاً در روز بیست و هشتم اتفاق بیفتد. وقتی پزشکتان از شما می‌پرسد که پریود منظم دارید یا نه منظورش این است که می‌خواهد مطمئن شود که هر ۲ هفته یک‌بار اتفاق نمی‌افتد یا اینکه برای یک ماه به تعویق نیفتاده است.

 

اگر پریودهای نامنظم داشته باشم هم می‌توانم باردار شوم؟

بله حتماً می‌توانید، ولی کمی سخت‌تر. کسی که هر ۲۸ روز پریود می‌شود در چهاردهمین روز تخمک‌گذاری خواهد داشت؛ اما کسی که چرخه‌های ۳۵ تا ۴۲ روزه دارد غالباً تخمک‌گذاری کمتری خواهد داشت چراکه پریودهای کمتری دارد. اگر پریودهای نامنظم دارید و قصد دارید باردار شوید حتماً پیش‌تر به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و درباره چرخه قاعدگی و اینکه چه زمانی بیشترین احتمال تخمک‌گذاری را خواهید داشت با او مشورت کنید. با این حال بعضی از زنان هستند که در ماه اول اقدام باردار نمی‌شوند.

 

 

آیا زمانی که پریود هستم می‌توانم باردار شوم؟

با اینکه حاملگی در دوران قاعدگی امکان‌پذیر است ولی معمولاً اتفاق رایجی نیست. تنها زمانی این اتفاق خواهد افتاد که دوره قاعدگی کمتر از حد میانگین داشته باشید. به‌طور مثال کسی که دوره ۲۱ روزه دارد در روز هفتم تخمک‌گذاری خواهد داشت. اگر در پنجمین روز از خونریزی رابطه جنسی داشته باشد احتمال حاملگی بالاست چراکه اسپرم قادر است تا ۵ روز در لوله‌های فالوپ زنده باقی بماند.

 

مطلب پیشنهادی وب سایت دکتر لیلا نعمت اللهی: احتمال بارداری در زمان خونریزی

 

من چندین سال است که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنم. آیا شانس بارداری‌ام پایین است؟

کنترل هورمونی بلندمدت بر روی باروری شما اثری نخواهد داشت. در واقع بیشتر زنان ۳ ماه بعد از قطع کردن قرص‌های ضدبارداری شروع به تخمک‌گذاری می‌کنند. معمولاً بیمارانی هستند که چند ماه قبل از اقدام برای بارداری قرص‌های ضدبارداری را کنار می‌گذارند. به آن‌ها توصیه می‌شود که دراین‌ بین برای پیشگیری از بارداری از کاندوم استفاده کنند. به‌این‌ترتیب بیمار متوجه می‌شود که چرخه منظمی دارد یا نه و برای محاسبه زمان دقیق تخمک‌گذاری جهت بارداری، پزشکش را از آخرین زمان دقیق پریودش آگاه کند. اگر خیلی زود قصد بارداری دارید قرص‌های ضدبارداری را هم‌اکنون کنار بگذارید تا جریان نامنظم پریودتان منظم شود.

آیا شانس اینکه در حین دوران پریود باردار شوم وجود دارد؟

خیر، شما نمی‌توانید هم باردار باشید و هم پریود؛ اما ممکن است گاهی خون‌هایی که به‌واسطه تخمک‌گذاری می‌بینید را با خونریزی پریود اشتباه بگیرید. چیزی حدود ۷ روز بعد از لقاح، جنین خود را در دیواره رحم قرار می‌دهد و همین امر می‌تواند باعث دیده شدن لکه‌هایی شود. این نوع خونریزی خیلی محدودتر است و دوره زمانی خیلی کمتری نسبت به دوره قاعدگی دارد؛ اما هنوز هم مشکل است بگوییم که شما مشغول تجربه کردن چه چیزی هستید. برای دریافت نتیجه قطعی و اطمینان کامل بهتر است خیلی زود یک تست بارداری بدهید. اگر در هر دوره خونریزی شدیدی داشتید بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید.

 

آیا داشتن رابطه جنسی در زمان مشخصی در طی ماه می‌تواند احتمال بارداری را بالا ببرد؟

یقیناً همین‌طور است. ازآنجایی‌که اسپرم می‌تواند برای سه تا پنج روز زنده باقی بماند، بهترین زمان رابطه جنسی می‌تواند چند روز قبل از تخمک‌گذاری باشد. در بیشتر زنان تخمک‌گذاری در میانه چرخه اتفاق میفتد. پس اگر شما یک چرخه ۲۸ روزه دارید، تخمک‌گذاری ۱۴ روز بعد از آخرین پریود شروع می‌شود؛ و اگر چرخه طولانی‌تری مثلاً ۳۴ روزه را تجربه می‌کنید حدوداً روز بیستم تخمک‌گذاری خواهید داشت. ازآنجایی‌که این مدت می‌تواند برای هرکسی متفاوت باشد برای پیش‌بینی بهتر تخمک‌گذاری بهتر است پیگیر طول مدت چرخه خودتان باشید. ازآنجایی‌که برای بیشتر زنان پیگیری این مورد سخت است می‌توانید از کیت‌های تخمک‌گذاری استفاده کنید.

 

از کجا متوجه شوم که مشغول تخمک‌گذاری هستم؟

راه‌های مختلفی وجود دارد. در طی تخمک‌گذاری مخاط رحمی تغییر می‌کنند شفاف‌تر، رقیق‌تر و چسبناک می‌شود؛ چیزی مثل سفیده تخم‌مرغ. در طی تخمک‌گذاری گاهی بعضی افراد درد شدیدی در ناحیه زیر شکم را تجربه می‌کنند. اگر فهمیدن زمان تخمک‌گذاری برایتان دشوار است استفاده از کیت مخصوص تخمک‌گذاری را توصیه می‌کنیم. این کیت در تشخیص افزایش هورمون که تقریباً 36 ساعت قبل از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد به شما کمک می‌کند. این به این معنا نیست که شما باید تا این روز منتظر بمانید و بعد رابطه جنسی را شروع کنید. داشتن رابطه جنسی در زمانی که تست شما مثبت بود به اسپرم زمان مناسب برای رسیدن به لوله‌های فالوپی تا رسیدن به تخمک را می‌دهد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا