سؤالات رایج در مورد قرص‌های ضدبارداری

قرص‌های ضدبارداری حاوی هورمون‌هایی هستند که جلوی تخمک گذاری را گرفته و ازطریق ایجاد تغییرات دیگری در بدن نیز به پیشگیری از بارداری کمک می‌کنند.

قرص‌های ضدبارداری چگونه کار می‌کنند؟

قرص‌های ضدبارداری حاوی هورمون‌هایی هستند که جلوی تخمک گذاری را گرفته و ازطریق ایجاد تغییرات دیگری در بدن نیز به پیشگیری از بارداری کمک می‌کنند. در اثر مصرف این قرص‌ها:

الف) موکوس (مخاط) دهانه رحم ضخیم و ورود اسپرم به داخل‌رحم مشکل می‌شود.

ب) آسترم رحم نازک و احتمال لانه‌گزینی تخم لقاح یافته کمتر می‌شود.

این قرص‌ها در جلوگیری از بارداری تاچه اندازه مؤثرند؟

با استفاده تیپیک و معمول این قرص‌ها، ۸% و درصورت استفاده تمام و کمال آن‌ها، ۱% زنان درسال اول باردار می‌شوند. برای مؤثربودن این قرص‌ها درجلوگیری از بارداری،  باید آن‌ها را هر روز سرساعت مشخصی مصرف نمود.

انواع مختلف قرص‌های ضدبارداری کدامند؟

قرص‌های ضدبارداری دو نوع اصلی دارند:

الف) قرص‌های ترکیبی : که دارای هورمون استروژن و پروژستین هستند.

ب) قرص‌های صرفاً دارای پروژستین.

قرص‌های با دوز مداوم (Continous dose) چه هستند؟

این قرص‌ها از نوع قرص‌های ترکیبی هستند که تعداد پریودها را کاهش داده  یا کلاً قطع می‌کنند.

مصرف قرص‌های ترکیبی چه زمانی باید شروع شود؟

گزینه‌های متفاوتی برای شروع قرص‌های ترکیبی وجود دارد. می‌توان مصرف قرص را از روز اول پریود شروع کرد. یک راه دیگر آن است که مصرف قرص را در اولین یکشنبه پس‌ازشروع پریود آغاز نمود. که دراین‌صورت باید در۷روز اول پریود، از روش ضدبارداری دیگری به‌عنوان بک‌ آپ نیز استفاده کرد. (البته فرقی نمی‌کند که مصرف قرص را از کدام روزهفته شروع کنید، مهم آن است که شروع بسته قرص بعدی در همان روزهفته که بسته اول را شروع کرد ه بودید، خواهد بود)

قرص‌های ترکیبی ۲۱روزه باید چگونه مصرف شوند؟

هرروز، سرساعت مشخصی تا ۲۱روز یک عدد قرص میل کنید. بعد،  تا ۷روز قرص مصرف نکنید.سپس دوباره مصرف بسته جدید قرص را آغاز نمایید. در هفته‌ای که قرص نمی‌خورید دچار خونر‌یزی خواهید شد.

قرص‌های ترکیبی ۲۸روزه باید چگونه مصرف شوند؟

هرروز، سرساعت مشخصی تا ۲۸ روز یک‌عدد قرص میل کنید. بسته به مارک‌ قرص، ۲۱یا ۲۴ قرص اول حاوی استروژن و پروژستین بوده ولی بقیه قرص‌ها فقط استروژن دارند و یا صرفاً نوعی مکمل‌غذایی بدون هورمون و یا نوعی قرص “غیرفعال” (بدون هورمون یا مکمل‌غذایی) می‌باشند. در روزهایی که این قرص‌های بدون هورمون را مصرف می‌کنید دچار خونریزی خواهید شد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا