بیماری اورتریت غیرگونوکوکی

التهاب پیشابراه که به علت گونوکوک نباشد، اورتریت غیرگونوکوکی نام دارد. اورتریت غیرگونوکوکی یکی از شایع ترین عفونت های منتقله از راه جنسی در سراسر دنیا است.

عامل ایجاد بیماری

نزدیک نیمی از موارد NGU (اورتریت غیر گونوکوکی ) به علت عفونت با کلامیدیا تراکوماتیس بوجود می آید که می تواند اعضای تناسلی زن را نیز درگیر کند. ممکن است NGU به علت عفونت با باکتری دیگری به نام اورئاپلاسما اورئالیتیکوم باشد؛ یا به علت عفونت با تک یاخته تریکوموناس واژینالیس که تریکوموناس را ایجاد می کند ، و یا به دلیل عفونت با قارچ کاندیداآلبیکنس که کاندیدیاز را ایجاد می کند، ایجاد شود. ویروس هایی که زگیل های تناسلی و هرپس تناسلی را ایجاد می کنند می توانندباعث NGU شوند . در اغلب موارد علت خاصی برای بیماری شناسایی نمی شود .

علایم بیماری

حدود ۱ تا ۹ هفته بعد از ابتلا به NGU، علایم زیر احتمالا رخ می دهند:

  • درد در هنگام ادرار کردن مخصوصاً اولین بار در صبح
  • ترشح از آلت تناسلی
  • قرمزی و زخم نوک پیشابراه

اگر هر کدام از اینها را دارید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا عوارضی نیز دارد ؟

عوارض مختلفی ممکن است به دلیل NGU به وجود بیایند، از جمله التهاب پروستات که دردی در ناحیه مقعد، آلت تناسلی و در هنگام انزال ایجاد می کند.

بعضی مواقع ، بیضه ها و اپیدیدیم نیز ملتهب می شوند . عفونت می تواند پاسخ ایمنی را تحریک کند که باعث التهاب مفاصل می شود .

چه کاری ممکن است انجام شود ؟

پزشک شما از ترشحات نمونه ای تهیه می کند و زیر میکروسکوپ آن را ارزیابی می کند.

بسته به عامل ایجاد کننده عفونت می توان از آنتی بیوتیک، ضد قارچ ها یا ضدویروس ها استفاده کرد. تقریباً بعد از گذشت یک هفته از درمان، NGU درمان می شود. ولی بعضی مواقع ، عفونت عود می کند و به درمان مجدد نیاز می شود .

اگر همسر شما نیز مبتلا باشد ممکن است دوباره دچار عفونت شوید. همسر بیماران نیز باید آزمایش و درمان شوند. زیرا در زنان، علامتی ندارد و بیماری های التهابی لگن می تواند باعث نازایی شود.

آیا می توان از بیماری پیشگیری کرد ؟

خطر NGU را می توان با اقدامات حفاظتی در تماس جنسی کاهش داد . برای جلوگیری از انتشار بیماری لازم است شما و همسرتان تا قبل از درمان کامل از تماس جنسی پرهیز کنید

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا