علل سبک تر شدن و کم شدن خونریزی قاعدگی


بسیاری از ما از قاعدگی شکایت داریم و این شکایت به دلیل روزهایی با خونریزی زیاد و سنگین، نفخ کردن، دل درد و خستگی که به دلیل همه اینها ممکن است ایجاد شود، است. پس اگر قاعدگی یا پریودتان ناگهان خیلی سبک تر از معمول شود شاید به نظرتان خوشایند باشد. خونریزی کمتر ممکن است از نظر شما خیلی خوب بوده و باعث راحتی شما شود ولی ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد. (یک دوره قاعدگی خیلی سنگین تر از حد معمول هم باید موجب نگرانی تان شود. )
برخی از علل سبک تر شدن خونریزی قاعدگی را بررسی می کنیم:


 
1. شما باردار هستید


بعضی از زنان ادعا می کنند که از بارداری خود بی خبر بوده اند و احتمالا با خودتان فکر می کنید که چطور ممکن است یک نفر متوجه رشد یک نوزاد نشود؟

در حالی که نمی توانیم توضیح بدهیم چطور ممکن است با وجود بزرگ شدن شکم هنوز هم مادرانی باشند که فکر می کنند تا زمانی که پریود شوند باردار نیستند. ولی مشخص شده که این باور کاملا اشتباه است و امکان پریود شدن حتی در دوران بارداری هم برای بعضی از مادران وجود دارد.

کم شدن غیر معمول خونریزی قاعدگی یا لکه بینی می تواند گاهی نشان دهنده بارداری خارج از رحم باشد ( زمانی که تخمک در جایی غیر از رحم بارور شود ) که می تواند بسیار خطرناک باشد. بهتر است در چنین مواقعی تست حاملگی بدهید.


 

2. مقدار زیادی وزن اضافه کرده یا کم کرده اید


باوجود این که بدنتان قادر است وجود دیگری را در خودش حمل کند ولی شیمی بدن شما واقعا ظریف است و زمانی که مقدار زیادی وزن از آن کم کرده یا به آن اضافه کنید، به هم می ریزد. یکی از راه هایی که این به هم خوردن شیمی بدن را نشان می دهد قطع شدن قاعدگی در یک ماه یا کم شدن فاصله دوره ها و یا کم شدن مقدار خونریزی آن است.
 


 


3. در حال استفاده از قرص های هورمونی ضد بارداری هستید


یکی از شایع ترین دلایل سبک تر شدن قاعدگی یا پریود استفاده از قرص های ضد بارداری است . اگر ا خیرا از قرص های هورمونی یا IUD هورمونی استفاده کرده اید ممکن است پریودتان سبک ترشود.

 

 


4.  سن تان بالا رفته است


شاید نزدیک به دوران یائسگی شده اید البته همیشه اینطور نیست.  با بالا رفتن سن گاهی تغییراتی در سیکل قاعدگی رخ می دهد و البته لزوما نمی تواند نشانه ناباروری باشد.


 

5. دچار تنگی مجرای cervical stenosis دهانه رحم شده اید

 

تنگی مجرای دهانه رحم یک مشکل نادر ولی ناراحت کننده است. به گفته دکتر آکوپاینز این مشکل زمانی رخ می دهد که دهانه رحم تنگ شده یا به طور کامل بسته می شد در نتیجه خون در رحم به دام افتاده و باقی می ماند یا این که با جریان بسیار کم خارج می شود. اگر با وجود سبک شدن خونریزی قاعدگی تان دل درد و گرفتگی شدیدی حس می کنید حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

 


6. وجود بافت اسکار در رحم


بسیاری از زنان که از طریق کورتاژ و اتساع رحم  dilation and curettage ( D & C )، سقط می کنند معمولا بدون عوارض بهبود پیدا می کنند ولی گاهی زخم شدید باعث می شود که دیواره های رحم به هم بچسبند، مشکلی که به عنوان سندرم آشرمن Asherman's syndrome شناخته می شود. اگر بعد از سقط جنین خونریزی قاعدگی تان خیلی کمتر از قبل شده ممکن است به همین مشکل دچار شده باشید و نیاز باشد برای خارج کردن بافت اسکار جراحی کنید.

 


7. هنگام تولد نوزاد مقدار زیادی خون از دست داده باشید


 این شرایط  بسیار نادر است. از دست دادن مقدار زیادی خون، بدن را از اکسیژن خالی می کند که در نهایت ممکن است باعث آسیب رسیدن به غده هیپوفیز و ایجاد سندرم شیهان Sheehan's syndrome شود. که به نوبه خود به شدت غدد تولید هورمون را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش چرخه قاعدگی می شود که احتمالا برای حل این مشکل به درمان جایگزینی هورمون نیاز پیدا خواهید کرد.
 

 

نتیجه گیری:

داشتن یک دوره قاعدگی سبک تر ، عادی است و نیازی به نگرانی ندارد و تمام موارد ذکر شده احتمالاتی است که وجود دارد ولی تغییرات را نادیده نگیرید و چندین ماه حواستان به پیگیری این تغییرات باشد و اگر به حالت عادی برنگشتند بهتر است که با متخصص زنان مشورت نمایید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا