چه موقع باید تست بارداری IVF را انجام دهم ؟

ناباروری زنانی که دوست دارند بچه داشته باشند امری ناراحت کننده است. اما با استفاده از IVF  خانم ها می توانند باردار شوند. از سوی دیگر،  IVF  به راحتی که به نظر می رسد نیست و باید صبور باشید تا به نتیجه برسید.


چه موقع باید تست بارداری IVF را انجام دهم ؟

تقریبا 35 ساعت قبل از بازیابی تخمک، HCG یا هورمون گونادوتروپین انسانی به وسیله تزریق به خانم منتقل می شود. در 24 ساعت آینده، سطح HCG برای تأیید مقدار آن برای بالغ شدن جنین آزمایش می شود. به طور معمول، نطفه 3 یا 5 روز بعد از برداشت تخمک به رحم منتقل می شوند و معمولا در طی 6 تا 10 روز پس از برداشت تخمک HCG  تولید نمی شود. HCG به مدت 5-14 روز در سیستم خانم باقی می ماند و از طریق آزمایش حساسیتی بارداری در 10 یا 11 روز پس از افزایش هورمون لوتئینیزه، می توان HCG مثبت را مورد آزمایش قرار داد. افزایش LH در چرخه IVF رخ نمی دهد، اما هنگامی که با تزریق HCG شبیه سازی می شود، به دلیل همپوشانی با روزهایی که تزریق HCG انجام شده در نتایج دیده می شود که نادرست است.
برای دستیابی به نتایج مثبت واقعی، بهتر است 14 روز دیگر بعد از تزریق HCG برای پاک شدن آن از سیستم صبر کنید. هنگامی که HPT منفی است و HCG پاک شده است، نتیجه مثبت در چند روز بعد نتیجه مثبت واقعی است زیرا شما در نهایت یک منبع جدید از HCG که در دوران بارداری تولید می شود، دارید.


چه نوع تست بارداری باید پس از IVF بگیرم؟

2 راه وجود دارد که متوجه شوید باردار هستید یا خیر: انجام آزمایش طبیعی حاملگی IVF که نتایج 100٪ واقعی ندارد و یا آزمون حاملگی IVF در درمانگاه باروری، به نام "آزمون بارداری بتا"، که خون را آزمایش کرده و از نتیجه مثبت آن مطمئن می شود.
اما توجه داشته باشید آزمون حاملگی طبیعی خانگی برای خانم هایی که داروهای باروری مصرف می کنند دقیق نیست زیرا آزمون فقط به HCG تزریق شده به سیستم واکنش نشان می دهد. این آزمایش HCG را در ادرار بررسی می کند.
در حالی که آزمون حاملگی بتا، که برای بارداری به روش IVF توصیه می شود، جریان خون شما را بررسی می کند. اگر خون حاوی مقادیر طبیعی HCG باشد نتایج تست واقعی خواهد بود.


پس از انجام تست بارداری IVF چه اتفاقی می افتد؟

تست بارداری خانگی
نتایج مثبت: آزمون حاملگی خانه 100٪ دقیق نیست و فقط باعث ناامیدی می شود. صبر کنید تا با پزشک ملاقات کنید نظرات او را در نظر بگیرید. در لحظه مناسب، پزشکان یک آزمایش خون و یک سونوگرافی برای خانم انجام می دهند و نتایج می تواند بارداری را تایید کند.
نتایج منفی: هنگامی که از IVF استفاده می کنید و آزمایش خون و سونوگرافی انجام داده اید منتظر نظرات پزشک باشید. به یاد داشته باشید پزشک بهتر می تواند به شما کمک کند.


آزمایش خون برای بارداری
نتایج مثبت: پس از اولین آزمایش مثبت بتا هیجان زده نشوید. سطح HCG مورد بررسی مقدار HCG موجود در خون را نشان می دهد. آزمایشهای متعدد IVF حاملگی همچنان ادامه خواهد داشت و 2 تا 3 روز بعد تکرار خواهد شد. در این زمان، هدف این است که زن بتواند HCG بیشتری را نسبت به گروه اول داشته باشد زیرا HCG بیشتر به معنی حاملگی سالم است. اگر تمام 3 آزمایش بتا بعدی حاملگی سالم را نشان داد، سونوگرافی 6 تا 8 هفته بعد انجام خواهد شد و ممکن است در طول 8 هفته آینده داروهای باروری را برای حمایت از حاملگی در آینده ادامه دهید.
نتایج منفی: اگر آزمون بتا منفی شود، اولین تلاش بی نتیجه بوده است و می تواند ناامید کننده باشد. اما اگر انگیزه ای برای ادامه دادن داشته باشید و دوباره امتحان کنید، هنوز می توانید یک چرخه دیگر را تجربه کنید و شاید این بار موفقیت آمیز باشد. در صورتی که برای دومین بار تلاش می کنید، خانم باید مدتی قرص مصرف نکند و با پزشک درباره چگونگی وقوع چرخه IVF و آنچه می تواند باعث نتایج منفی شود صحبت کند. بعضی چرخه IVF جدید را با چرخه قاعدگی بعدی خود شروع می کنند و یک بار دیگر این روند را انجام می دهند. بیماران تحت IVF باید در نظر داشته باشند که همه موفق نمی شوند، اما همه نیز شکست نمی خورند.


چگونه می توان زمان دشوار انتظار نتایج تست بارداری IVF را گذراند؟

مثبت باشید
در هنگام شروع، ممکن است نوسانات خلقی داشته باشید. سعی کنید خوش بین باشید زیرا این استرس ها تغییری در نتیجه ایجاد نمی کند.


نطفه بیرون نمی افتد
نطفه به دیواره های رحم چسبیده است و هیچ کاری منجر به خروج آن نمی شود.


اجتناب از مصرف پروژسترون
در طول دوره انتظار، از مصرف پروژسترون، کریون، و غیره جلوگیری کنید، زیرا ممکن است علائم بارداری را به دنبال داشته باشد.


با دوستان خود صحبت کنید
بهتر است در زمان انتظار با دوستانتان صحبت کنید. بهتر است دوستی انتخاب کنید که شما را دوست داشته باشد و حمایت و سرگرم کند.


همراه با همسرتان تست کنید

بهتر است آزمایشات را همراه با همسرتان انجام دهید. در خصوص نتایج مثبت و منفی با او صحبت کنید.
در صورتی که سؤال های مهم دارید با پزشک خود تماس بگیرید. با پزشک تماس بگیرید. آنها مطمئنا خوشحال خواهند شد که به سوالات شما پاسخ دهند، زیرا آنها می خواهند به روش های ممکن به شما کمک کنند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا