چه نوع درمانی با استروژن می تواند برای شما مفید باشد ؟

حتی زمانی که تصمیم به درمان به جایگزینی استروژن  ( ERT ) میگیرید ، این تصمیم شما پایان راه نیست . انواع مختلفی از درمان با استروژن وجود دارد مثل انواع قرص ها ، قطعات زیر پوستی ، سوسپانسیون ها و

بهترین نوع از درمان با جایگزینی هورمونی ( HRT ) بسته به سلامتی شما و علائمی که دارید ، سابقه شخصی و… انتخاب می شود .

درمان با استروژن : قرص ها

آن ها چه هستند ؟ رایج ترین نوع درمان با استروژن ، داروهای خوراکی هستند . مثال آن ها شامل Estrace ، Estratab و Premarin می شود . راجع به دوز مصرفی این داروها از دستور پزشک پیروی کنید . بیشتر قرص های استروژنی باید یکبار در روز مصرف شوند . دوز مصرفی بعضی از آن ها پیچیده تر است .

 

مزایا : مانند سایر درمان های استروژنی ، این قرص ها هم علائم یائسگی را کم می کنند و یا از بین می برند . همچنین می توانند خطر پوکی استخوان را کاهش دهند . با وجود اینکه راه های جدیدی از دریافت استروژن هم آمده اما استروژن های خوراکی هنوز هم رایج ترین راه درمان اند .

 

معایب : می دانیم که خود استروژن باعث افزایش خطر سکته ، لختگی خون و دیگر مشکلات می شود . هنگامی که با پروژستین ترکیب شود ، خطر ابتلا به سرطان سینه و حمله قلبی هم افزایش می یابد . استروژن خوراکی هم مانند هر استروژن درمانی دیگری می تواند آثار جانبی داشته باشد . این آثار شامل پستان ورم کرده دردناک ، ترشحات واژنی و سردرد و… می شود .

 

از آن جا که استروژن خوراکی برای کبد ضرر دارد ، افرادی با آسیب کبدی نباید استروژن خوراکی مصرف کنند . این افراد باید راه دیگری را برای دریافت استروژن انتخاب کنند . از طرفی هم ممکن است به دلیل مشکلات معدی و گوارشی ؛ دارو خوب جذب نشود . یک نکته دیگر این که مصرف خوراکی استروژن می تواند باعث افزایش کلسترول شما شود زیرا در کبد متابولیزه می شود .

 

درمان با استروژن : قطعات زیرپوستی

آن ها چه هستند ؟ قطعات زیرپوستی ، راه دیگری از ERT هستند . مثال آن ها شامل Alora ، Climara ، Estraderm و Vivelle می شود . قطعات پوستی ای که ترکیبی از استروژن و پروژستین هستند هم شامل Climara Pro و Combipatch می شود . یک نوع دیگر وجود دارد که نامش Menostar است و نسبت به قطعات دیگر ، دوز کم تری از استروژن دارد و فقط باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود و به کاهش علائم یائسگی کمکی نمی کند .

 

شما باید قطعه را زیر پوست پایین معده خود قرار دهید و بسته به نوع قطعه ، آن را یک یا دوبار در هفته تعویض کنید .

 

مزایا : علاوه بر مزایایی که استروژن خوراکی دارد ، قطعات زیرپوستی مزایای دیگری هم دارند . مثلا دیگر لازم نیست که نگران این باشید که چه موقع دارو را مصرف کنید و نکند فراموش کنید . از طرفی دیگر وقتی استروژن را بصورت خوراکی دریافت می کنید می تواند استروژن روی کبد اثر بگذارد در حالی که استروژن موجود در قطعات ، از کبد عبور نکرده و مستقیما وارد خون می شوند . در سال ۲۰۰۷ تحقیقی انجام شد که نشان داد گه قطعات زیرپوستی استروژن ، مانند قرص ها نیستند و باعث افزایش خطر لختگی خون نمی شوند .

 

معایب : درست است که قطعات زیرپوستی استروژن نسبت به انواع خوراکی آن مزایایی دارند اما همانند سایر درمان های استروژنی خطرات خود را دارند ، مثل خطر سرطان و سکته . این نوع درمان هم همانند درمان با قرص باعث بزرگ شدن و درناک شدن پستان ها ، ترشحات واژنی و سردرد می شود . خود قطعه هم ممکن است هنگام کار گذاشتن در زیر پوست ، پوست شما را ناراحت کند . یک نکته مهم این است که قطعات پوستی استروژن نباید در معرض حرارت زیاد و نور مستقیم خورشید قرار بگیرند . پس زمانیکه قطعات را زیر پوستتان می گذارید در معرض گرما قرار نگیرید چون باعث می شود سریعا استروژن آزاد شود و ناگهان مقدار زیادی استروژن وارد بدنتان گردد .

 

درمان با استروژن : کرم های موضعی ، ژل ها و اسپری ها

آن ها چه هستند ؟ ژل های استروژن ( مثل Estrogel و Divigell ) ، کرم ها ( مثل   Estrasorb ) و اسپری ها ( مثل Evamist ) انواع دیگری از روش های وارد کردن استروژن به سیستمی مثل بدن هستند . با استفاده از این روش ها هم استروژن به زور مستقیم از طریق پوست وارد سیستم گردش خون می شود ( همانند قطعات زیرپوستی ) . معمولا هرکدام از آن ها یکبار در روز استفاده می شوند . Estrogel معمولا روی یکی از بازوها ( از پایین بازو تا شانه ) مالیده می شود اما Estrasorb روی پا مالیده می شود . Evamist را روی بازو می زنند .

 

مزایا : همانند قطعات زیرپوستی به کبد آسیب نمی زنند زیرا از طریق پوست مستقیما وارد سیستم گردش خون می شوند .

 

معایب : روی اسپری ، ژل و کرم استروژن خیلی مطالعه نشده . درست است که از انواع استروژن خوراکی ایمن ترند اما آن ها هم خطراتی مانند سرطان و سکته دارند . یکی دیگر از مشکلاتی که دارند این است که چون روی پوست قرار دارند ممکن است قبل از جذب کامل به علا شستشو ، لمس و… از روی پوست پاک شوند . پس بعد از حمام آن ها را مصرف کنید و سعی کنید تا زمان جذب کامل آن ها زیاد لباس عوض نکنید . موقع مصرف آن ها دستتان را بشویید و ترجیحا به افراد دیگر اجازه ندهید که از کرم یا ژل شما استفاده کنند .

درمان با استروژن : شیاف ها ، حلقه ها و کرم های واژنی

آن ها چه هستند ؟ این نوع از درمان های استروژنی مستقیما وارد ناحیه واژنی می شوند . در حقیقت این نوع درمان بیشتر برای خانم هایی است که خشکی و خارش واژن دارند و در حین سکس ، از درد یا حس سوختگی رنج می برند . مثال این نوع درمان ، کپسول های واژنی ( Vagifem ) ، کرم ها ( Estrace  و Premarin ) و حلقه های الحاقی ( Estring یا Femring ) هستند .

 

دوز این محصولات بسته به نوع محصول متفاوت است . اما عموما لازم است که حلقه های واژنی هر سه ماه یک بار عوض شوند . کپسول ها یا شیاف های واژنی باید به مدت چند هفته هر روز مصرف شوند اما بعد از آن دوبار در هفته مصرف شوند . پمادها و کرم ها هم می توانند بر اساس دستور پزشک روزانه و یا چندبار در هفته مصررف شوند .

 

مزایا : پژوهش ها نشان داده که برای علائمی مثل خشکی واژن ، این بهترین راه درمانی است . این ها هم مثل قطعات زیرپوستی بهتر از درمان های خوراکی هستند . بعضی از شیاف ها یا حلقه ها ، دوزهای پایینی دارند و فقط ناحیه اطراف را تحت تاثیر قرار می دهند . بنابراین وقتی می خواهید علائمی مثل خشکی واژن را از بین ببرید ، دیگر نگران نیستید که نکند استروژن کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد .

 

معایب : شیاف ها و حلقه ها با دوز پایین فقط می توانند مشکل خشکی واژن را حل کنند و سایر علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را درمان نمی کنند . از طرفی دیگر هم اگر شیاف ها و حلقه هایی با دوز بالای استروژن استفاده کنید ، خطراتی مثل ابتلا به سرطان و سکته افزایش می یابد .

 

اغلب ، پزشکان درمان طولانی مدت استروژن واژنی را برای خانم هایی که هنوز رحم دارند پیشنهاد نمی کنند زیرا باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان اندومتر رحم می شود .

انتخاب بهترین نوع درمان با استروژن

در هنگام انتخاب ، با پزشک مشورت کنید . درمان با استروژن به صورت خوراکی بیشتر از سایر روش ها مورد مطالعه بوده است . سایر روش ها ممکن است خطراتی داشته باشند که ما هم اکنون از آن ها بی خبریم . بنابراین با پزشکی مشورت کنید که اطلاعاتش در این زمینه بروز باشد .

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا