تست سرخجه

آزمایش سرخجه (MMR)در موارد زیر کاربرد دارد:

 

۱) تأیید وجود ایمنی مناسب علیه ویروس سرخجه (مصونیت).

۲) شناسایی یک عفونت اخیر و یا قبلی

۳) شناسایی افرادی که هرگز در معرض ویروس قرار نگرفته اند و آن هایی که واکسینه نشده اند.

۴) بررسی وجود میزان مناسب آنتی بادی (تعیین تیتر آنتی بادی) مصونیت زا علیه عفونت سرخجه در تمام زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند.

آزمایش سرخجه ممکن است زمانی درخواست شود که یک شخص (باردار یا غیر باردار) دارای علائمی است که به گمان پزشک به علت عفونت سرخجه ایجاد شده است، همچنین این تست ممکن است برای نوزادان درخواست شود زمانی که تصور می گردد نوزاد در طول دوران حاملگی عفونی شده و یا دارای اختلالات مادرزادی در هنگام تولد است که پزشک احتمال می دهد علت آن یک عفونت سرخجه است.

چه زمانی درخواست می شود؟

تست IgG در زنان باردار و زنانی که قصد باردار شدن دارند درخواست می شود، به علاوه هرگاه به بررسی مصونیت و ایمنی علیه سرخجه نیاز باشد این تست درخواست می گردد.

تست IgG و IgM نیز زمانی درخواست می شود که یک زن باردار، دارای نشانه ها و علائمی است که یک عفونت سرخجه را نشان می دهد. بعضی از نشانه ها و علائم شامل موارد زیر است:

  • تب خفیف
  • ظهور راش های قرمز رنگ ابتدا بر روی صورت و سپس انتشار آن ها به سمت تنه و بعد از آن پاها و دست ها. (زمانی که دانه ها شروع به انتشار در بدن می کند ممکن است آن هایی که بر روی صورت بوده اند ناپدید گردند)
  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • قرمزی و تورم چشم ها
  • درد مفاصل
  • تورم گره های لنفاوی

از آنجا که در بسیاری از شرایط دیگر علائم مشابه سرخجه ایجاد می شود پزشک باید آزمایشاتی را درخواست کند که تشخیص سرخجه تأیید گردد.

تست IgM و IgG زمانی برای یک نوزاد درخواست می شود که یا مادر وی در زمان بارداری، دارای عفونت سرخجه بوده است و یا خود نوزاد در هنگام تولد دارای اختلالاتی نظیر ناشنوایی، ناهنجاری قلبی و عروقی، آب مروارید و یا بیماری سیستم عصبی مرکزی است.

از آن جا کهIgM   و IgG در بیماری سرخجه مدتی بعد از ایجاد عفونت در خون ظاهر می شود، آزمایش باید در طول ۲ یا ۳ هفته تکرار گردد تا مشخص شود که آیا آنتی بادی قابل شناسایی است و در صورت وجود آیا سطح آن در طول زمان افزایش یا کاهش یافته است؟

این تست ممکن است برای کارکنان مراکز بهداشتی یا دانشجویان نیاز باشد، به علاوه این تست هنوز در بعضی از کشورها به عنوان آزمایش خون قبل از ازدواج برای خانم ها درخواست می شود.

نتیجه آزمایش چه معنی می تواند بدهد؟

در یک فرد بالغ یا در یک کودک فقدان آنتی بادی از نوع IgG به این معنی است که فرد احتمالا در معرض ویروس سرخجه قرار نگرفته است و یا اینکه واکسینه شده اما در برابر ویروس ایمن نیست.

وجود آنتی بادی از نوع IgG بدون IgM نشان دهنده برخورد قبلی با ویروس و یا واکسیناسیون است که باعث مصونیت فرد در مقابل ویروس سرخجه می شود.

وجود IgG بدون IgM در نوزاد به معنای آن است که IgG مادری از طریق جفت وارد بدن جنین شده و باعث مصونیت نوزاد در برابر عفونت سرخجه در ۶ ماهه اول زندگی می شود.

آنتی بادی از نوع IgM در نوزاد نشان دهنده عفونی شدن نوزاد در دوره بارداری است زیرا که IgM مادری از طریق بند ناف منتقل نمی شود.

وجود آنتی بادی از نوع IgM با یا بدون وجود IgG در فرد بالغ یا در کودک یک عفونت اخیر سرخجه را آشکار می کند.

          تفسیر IgG          IgM            سن
عفونت اخیر          + یا –            +      کودک/بالغ
عفونت قبلی، واکسیناسیون، مصونیت            +        کودک/بالغ
عفونت مادرزادی              +          نوزاد
مصونیت مادری، ایمنی غیر فعال برای حدود ۶ ماه            +            نوزاد

گاهی ممکن است نتیجه آزمایش برای IgM مثبت کاذب باشد که به دلیل واکنش متقاطع اجزای آزمایش با سایر پروتئین های درون بدن است.

برای تأیید نتیجه IgM پزشک باید درخواست یک آزمایش IgG را نیز بدهد (برای ایجاد یک سطح پایه از آنتی بادی) و این آزمایش را مجددا در طول ۲ یا ۳ هفته برای جستجوی افزایش قابل توجه میزان آنتی بادی که عفونت اخیر سرخجه را نشان می دهد، تکرار کند.

برچسب ها بارداری
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا