تکرر ادرار در حاملگی

بیشتر زنان متوجه می شوند که باید در طول بارداری فوری و به طور مکرر برای ادرار به توالت بروند.

نیاز مداوم به ادرار کردن یکی از نشانه های قدیمی بارداری است که تقریبا تمام زنان باردار تا حدودی آن را تجربه خواهند کرد.

 

نیاز مستمر به رفتن به توالت در دوران بارداری

ممکن است احساس کنید که مثانه شما کوچک شده است و ممکن است هر ۱۰ دقیقه یکبار برای ادرار کردن به توالت بروید.

در سه ماهه اول، خون بیشتری به کلیه های شما منتقل می شود، که این امر باعث می شود آنها سخت تر از همیشه کار کنند. کلیه های شما بیشتر مواد زائد بدن شما را دفع می کنند، بنابراین متوجه خروجی بیشتر ادرار خواهید شد. علاوه بر این، چون هیدراتاسیون بسیار مهم است، شما آب و مایعات بیشتری می نوشید. در نتیجه، برای تخلیه مثانه مجبور خواهید بود به طور مکرر به توالت بروید.

 

 

همانطور که رحم شما در دوران بارداری بزرگتر می شود، فشار بیشتری بر مثانه شما وارد می شود. مثانه شما حتی زمانی که تقریبا خالی است، احساس می کند که پر است. شما در نیمه دوران بارداری اندکی از این مشکل رهایی خواهید یافت، زیرا رحم شما دیگر بر مثانه فشار وارد نمیکند.

 

در هفته های آخر بارداری، هنگامی که کودک شما برای زایمان و تولد در لگن قرار میگیرد، سر او به گردن رحم و مثانه فشار می آورد. این مسئله نیاز شما به ادرار کردن را حتی بیشتر از اوایل بارداری افزایش می دهد.

 

نکاتی برای مقابله با تکرر ادرار

شما باید در طول دوران بارداری برای هیدارته ماندن، مقدار زیادی مایعات بنوشید. حتی یک لحظه هم به این فکر نکنید که کاهش نوشیدن مایعات کلید اصلی اجتناب از تکرر ادرار است. بهترین راه، پرهیز از مایعات دیورتیک است که می توانند بر احساس نیاز فوری برای ادرار کردن دامن بزنند. این محصولات شامل محصولات حاوی کافئین مانند چای، نوشابه یا قهوه هستند. میتوانید سعی کنید بیشتر نیاز روزانه خود برای مصرف مایعات را در روز بنوشید تا تعداد رفتن به توالت در نیمه شب کاهش یابد.

هنگامی که در توالت هستید، می توانید اندکی به جلو خم شوید تا اطمینان حاصل کنید که مثانه کاملا خالی شده است. بسیاری از زنان بلافاصله بعد از رفتن به توالت دوباره مجبور به رفتن مجدد برای ادرار می شوند، زیرا آنها قادر به خالی کردن کامل مثانه نیستند. این مشکل در مراحل بعدی بارداری رایج است.

 

آیا تکرر ادرار در طول بارداری مشکل ساز است؟

معمولا تکرر ادرار در دوران بارداری طبیعی است. با این حال برخی از موارد وجود دارند که تکرر ادرار ممکن است نشانه یک مشکل اساسی باشد. در صورتی که میل شدید و مکرر به ادرار همراه با درد و سوزش هنگام ادرار داشته باشید، ممکن است دچار عفونت ادراری شده باشید. همچنین در صورتی که به طور مکرر احساس نیاز به ادرار کردن دارید اما قادر نیستید مقدار زیادی ادرار دفع کنید، ممکن است عفونت مجاری ادراری داشته باشید.

عفونت مجاری ادرار در دوران بارداری بسیار معمول است. با این حال، در صورت عدم درمان، این مشکل می تواند به عفونت های جدی کلیه منجر شود. عفونت کلیه در دوران بارداری ممکن است در زایمان زودرس یا پارگی زودرس کیسه آب نقش داشته باشد. اگر فکر میکنید عفونت ادراری دارید، مهم است که در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید. خوشبختانه با درمان مناسب بیشتر موارد در عرض چند روز از بین میروند.

 

نشت ادرار در طول بارداری؟

بسیاری از زنان بی اختیاری موقت ادرار در طول بارداری را تجربه خواهند کرد. گاهی اوقات از این مشکل به عنوان بی اختیاری ناشی از فشار یاد می شود، بسیاری از زنان در هنگام بلند کردن، خم شدن، عطسه کردن و یا حتی سرفه ادرار دفع میکنند. ورزش های خاصی نیز ممکن است مشکل را بدتر کنند. در طول سه ماهه سوم، زمانی که رحم بیشترین فشار را بر مثانه وارد میکند، اغلب بی اختیاری موقت رخ می دهد. شما می توانید این مشکل را با تخلیه فوری مثانه در صورت امکان و استفاده از پد برای کمک به جذب هر گونه نشتی برطرف کنید.

تمرینات کگل نیز می توانند به بی اختیاری ادرار کمک کنند. تمرینات کگل به تقویت عضلات لگن کمک می کنند. در حالی که این تمرین ممکن است مشکل بی اختیاری را به طور کامل حل نکند، ممکن است به کاهش بی اختیاری ادرار که در دوران بارداری تجربه میکنید کمک کند. تمرینات کگل همچنین می توانند به تقویت عضلات لگن پس از زایمان کمک کنند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا