سقط زود هنگام

عدم موفقیت در بارداری در هر زمانی از حاملگی که روی  دهد از نظر روحی برای والدین بسیار دشوار خواهد بود. ولی سقط در اوایل بارداری دردناک است و معمولا پس از این رویداد احساس فقدان و غم بزرگی بر مادر مستولی می گردد.

 

سقط زودرس جنین دقیقا چیست؟

 سقط جنین از بین رفتن خود بخودی جنین قبل از بیست هفتگی بارداری است. اصطلاح پزشکی این سقط، سقط خودبخودی است و جنین تنها یک محصول از عمل لقاح بحساب می آید. اگر در ۱۴-۱۲ هفته اول بارداری، سقط جنین رخ دهد به آن سقط زودرس جنین می گویند. اگر سقط در ۲۰ هفتگی رخ دهد به آن سقط دیررس جنین می گویند.

 

سقط تا چه میزان متداول است؟

تخمین زده شده است که ۱۰ تا ۲۵ درصد تمامی بارداری ها به سقط ختم می شوند و از این تعداد حدود ۸۰ درصد در سه ماهه‌ی اول رخ می دهد. با این حال در اکثر موارد، سقط جنین آنقدر زود اتفاق می افتد که مادر متوجه بارداری خود نمی شود. بنابراین اگر دچار سقط جنین شدید بدانید که تنها نیستید. احتمالی کمی وجود دارد که خانم سالمی که یکبار دچار سقط جنین شده در بارداری مجدد خود نیز دچار سقط جنین شود. احتمال اینکه سه سقط پیاپی رخ دهد بسیار کم است و اگر این اتفاق بیفتد پزشک شما می تواند ازمایشاتی بنویسد تا دلیل این موضوع روشن شود.

 

دلایل سقط زود هنگام جنین

 یافتن دلایلی سقط جنین کاری دشوار است ولی برخی دلایلی رایج آن را ذکر می کنیم:

 * مشکلات کروموزومی:

 اختلالات کروموزومی یکی از شایع‌ترین علل سقط به ویژه در سقط‌های سه ماهه اول بارداری می باشند. این اختلالات در برخی از موارد، به صورت تصادفی و اولیه و بدون وجود سابقه اختلال کروموزومی در والدین، در جنین اتفاق می افتاد و منجر به سقط می‌گردد. در این صورت احتمالی تکرار وضعیت مشابه در بارداری های بعدی، کم و ناچیز می باشد. مشکلات کروموزومی حداقل دلیل نیمی از سقط ها محسوب می شود.

 

* سن بارداری:

هرچه سن مادر بالاتر می رود احتمال ناهنجاری های کروموزونی بیشتر می شود.

 

* سلامت مادر:

 سقط جنین ممکن است نتیجه دیابت کنترل نشده، عفونت، مشکلات هورمونی، اندومتریوز، بیماری تیروئید، آسیب روحی شدید و ناهنجاری‌های رحمی از جمله بافت فیبروئید یا اسکار باشد.

 

* استعمال دخانیات، مواد مخدر و مصرف متوسط یا زیاد مشروبات الکلی:

استفاده از این مواد با افزایش خطر سقط جنین مرتبط هستند.

 

* کافئین:

دوز بالای کافئین (بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز) منجر به افزایش خطر سقط جنین می شود.

 

* وزن نامتعارف مادر:

خانم‌های بسیار چاق یا بسیار لاغر بیشتر در معرض خطر سقط جنین هستند.

 

* سقط‌های پیاپی :

خانم هایی که ۲ یا بیش از ۲ سقط جنین متوالی داشته اند، بیشتر در معرض خطر سقط های بعدی هستند.

 

* فاکتور انعقادی:V

 مطالعات نشان می دهند که این جهش ژنتیکی انعقاد خون، میزان تولد جنین زنده را کاهش می دهد. یکی از آزمایشات مهم برای خانم‌ها در حالت ایده آل پیش از بارداری و یا هر زمان، آزمایشی جهش ژن   MTH FRاست. جهش ژن MTHFR یکی از جهش‌های ژنتیکی متداول است که از هر ۴ نفر ۱ نفر بطور جدی و از هر ۲ نفر ۱ نفر بطور متوسط با آن درگیر می شود. اگر شما دچار این جهش ژنی باشید نباید اسید فولیک مصرف کنید و در عوضی باید فولینیک اسید و متیل فولات مصرف کنید.

 

با مشاهده هر کدام از علائم سقط و مراجعه به پزشک متخصص زنان متوجه پایان بارداری خود خواهید شد. با یک سونوگرافی زودهنگام نیز می توانید متوجه سقط شوید. برای کسب اطمینان از سقط جنین پزشک شما باید کارهای زیر را انجام دهد:

 

 

 پزشک شما می تواند به شما بگوید که سقط جنین از نوع کامل، ناقص یا فراموش شده است:

 

  • سقط جنین کامل زمانی رخ می دهد که بافت بارداری دفع شده است.

 

  • سقط جنین ناکامل زمانی رخ می دهد که تمام بافت بارداری دفع نشده است و مقداری از آن در رحم باقی مانده است.

 

  • سقط جنین فراموش شده زمانی رخ می دهد که جنین از دست رفته ولی دفع نشده است.

 

علائم سقط جنین زودهنگام

علائم سقط جنین به نوع بارداری شما برمی گردد. در بیشتر خانم ها سقط جنین علائمی مشابه عادت ماهیانه شدید دارد که در آن انقباضات و خونریزی بیشتر از حد معمول است. سایر خانم ها انقباضات مشابه درد زایمان را تجربه می کنند. علائم زیر می تواند با مشکلات دیگری مرتبط باشند که نسبت به سقط از اهمیت کمتری برخوردارند. اما اگر هر کدام از این موارد رخ داد بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید:

 

 

  • درد یا فشار ثابت در قسمت تحتانی کمر

 

  • انقباضات عضلانی

 

 

بهتر است بخاطر داشته باشید که در دوران سقط جنین حتماً بجای تامپون باید از پدهای بهداشتی استفاده کنید. زیرا تامپون می‌تواند ایجاد عفونت کند.

 

دوره خونریزی به سرعت از بین رفتن بافت بارداری بستگی دارد، اما بطور معمول ۳-۱ هفته بطول می انجامد. اگر خونریزی شدید یا طولانی تر شد بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا