پنج عامل خشکی واژن در خانم ها

خشکی ناگهانی واژن، همواره ناشی از یائسگی زودرس نیست؛ عوامل مختلفی می توانند باعث خشکی واژن در خانم های جوان شوند. رطوبت واژن نه تنها برای ایجاد لوبریکاسیون و خیسی واژن هنگام رابطه جنسی مهم است، برای سلامتی بانوان نیز اهمیت زیادی دارد. رطوبت واژن از بافت واژن محافظت می کند و یک خط دفاعی علیه عفونت ها و بیماری های مقاربتی ایجاد می کند. برای مقابله با خشکی واژن،  می توان هنگام برقراری رابطه جنسی از ژل لوبریکاتور استفاده کرد. جوان‌سازی واژن با لیزر مونالیزا نیز، روش تأیید شده توسط سازمان FDA برای درمان خشکی واژن است.
در ادامه، علت های خشکی واژن به طور مختصر معرفی می شوند:


نیاز به تحریک طولانی تر پیش از رابطه جنسی

به طور معمول، 30 دقیقه عشقبازی برای تحریک خانم ها و خیسی واژن پیش از آغاز رابطه جنسی کامل، مورد نیاز است. برخی از خانم ها، برای تحریک شدن به زمان بیشتری نیاز دارند.


استرس بالا

استرس باعث مشکلات بسیاری می شود؛ خشکی واژن نیز یکی از این مشکلات است. استرس میل جنسی را نیز کاهش می دهد. زمانی که استرس از بین برود، کاهش میل جنسی و خشکی واژن نیز برطرف می شوند.


مصرف داروهای سرماخوردگی

داروهای سرماخوردگی و داروهای آلرژی، حاوی آنتی هیستامین هستند. آنتی هیستامین همانطور که باعث خشکی غشاهای مخاطی داخل بینی می شود، واژن را نیز خشک می کند. البته این موضوع در تمام خانم ها صدق نمی کند. زمانی که این قرص ها قطع شوند، رطوبت واژن نیز به حالت عادی برمی گردد.


مصرف قرص های پیشگیری از بارداری

یکی از عوارض قرص های پیشگیری کننده از بارداری، کاهش خیسی واژن است. بیشتر عوارض قرص های پیشگیری، با شروع مصرف آن ها ایجاد می شوند و بعد از مدتی از بین می روند؛ اما خشکی واژن ناشی از مصرف قرص پیشگیری از بارداری، ممکن است تا چند ماه باقی بماند.


زایمان

زایمان کردن و شیردهی، باعث ایجاد تغییرات پیش بینی نشده ای در بدن و همچنین تغییراتی در اندام های جنسی خانم ها می شود. این تغییرات اغلب ناشی از کاهش سطح استروژن است. استروژن هورمون مهمی در بدن خانم ها محسوب می شود و نقش کلیدی در ایجاد لغزندگی واژن دارد. چند ماه پس از زایمان، چرخه های قاعدگی به حالت عادی برمی گردند و شیردهی به مرور قطع می شود؛ به این ترتیب سطح استروژن در بدن دوباره بالا می رود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا