واژینوز باکتریایی در بارداری

تقریبا ۱۰ تا ۳۰ درصد از زنان با واژینوز باکتریایی در بارداری مواجه می شوند. واژینوز باکتریایی ناشی از عدم تعادل در باکتری های طبیعی است که در مهبل (واژن) زنان وجود دارند و زندگی می کنند. این باکتری ها طی تماس جنسی منتقل نمی شوند. اما اگر مقاربت واژنی وجود داشته باشد ممکن است انتقال یابند. این نوع عفونت می تواند برای برخی علائم ایجاد کند و برای برخی منجر به ایجاد نشانه ای نشود.

 

در ادامه این مطلب  در مورد یکی از مشکلات بارداری به نام واژینوز باکتریایی در بارداری صحبت می کنیم و علل و درمان ها آن را ضمن معرفی علائم احتمالی بازگو می کنیم.

 

چگونه می توانم بفهمم که علائم واژینوز باکتریایی در بارداری را دارم؟

یکی از علائم واژینوز باکتریایی در بارداری، خروج ترشحات واژنی خاکستری و سفید است که معمولا بوی مبهم یا بوی ماهی می دهد. با این وجود برخی از زنان این علامت را ندارند. در آن ها باید از طریق معاینه فیزیکی لگن بیماری را تشخیص داد. برای این کار از ترشحات واژن نمونه برداری می شود و ضمن بررسی آن زیر میکروسکوپ آزمایش PH نیز انجام می شود. در این آزمایش اگر PH بالاتر از ۴٫۵ باشد یعنی واژینوز باکتریایی وجود دارد.

 

در صورتی که از ترشحات بوی قوی ایجاد شود، از آزمایش بو نیز استفاده می شود.

 

چه چیزی باعث واژینوز باکتریایی در بارداری می شود؟

واژینوز باکتریایی، به دلیل عدم تعادل در باکتری های واژن ایجاد می شود. باکتری ها به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند. زمانی که رشد یکی از این گونه ها بیش از حد شود این بیماری ایجاد می شود. علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نشده است. اما دانشمندان معتقدند که این بیماری از نظر جنسی انتقال نمی یابد، اما با داشتن رابطه جنسی واژینال ارتباط دارد. بنابراین، گاهی آن را در طبقه بیماری های منتقله از راه جنسی طبقه بندی می کنند.

 

چگونه واژینوز باکتریایی بر حاملگی تاثیر می گذارد؟

شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد واژینوز باکتریایی با زایمان زودرس در ارتباط است. مطالعات بسیاری اخیرا برای تایید این اطلاعات و یافتن روش های پیشگیری از آن انجام شده است. سایر مطالعات نیز نشان داد که ممکن است سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و پارگی زودرس غشاء به این بیماری مرتبط باشد.

 

به همین دلیل است که پزشکان و مراکز مختلفی مانند مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها آمریکا توصیه می کنند که حتما زنان باردار به هنگام از مراقبت های قبل، حین و بعد از بارداری برخوردار بوده و بیماری را شناسایی کنند. ضمن این که پیشگیری از این بیماری نیز اکیدا توصیه می شود. برای پیشگیری معمولا توصیه می شود که اقدامات زیر انجام شود:

 

  • مصرف آب زیاد
  • تعویض روزانه لباس زیر
  • خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
  • تمیز نگه داشتن  واژن و نواحی آن

 

چه درمان هایی برای واژینوز باکتریایی در بارداری در دسترس است؟

درمان به شدت برای جلوگیری از افزایش شانس زایمان زودرس توصیه می شود. درمان های مختلف واژینوز باکتریایی در بارداری عبارتند از:

 

  • داروهای خوراکی: مصرف کلیندامایسین ۳۰۰ میلی گرم یا مترونیدازول ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز به مدت ۷ روز
  • داروهای موضعی: استعمال کلیندامایسین ۵ گرم یا مترونیدازول در زمان خواب به مدت ۵ روز (این درمان ممکن است باعث کاهش علائم شود اما در پیشگیری از عوارض حاملگی کافی نیست.)

توجه داشته باشید که درمان را تحت  نظر متخصص زنان انجام دهید.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۴ توسط  McDonald H، Brococklehurst P و Parsons J، نشان می دهد که درمان با آنتی بیوتیک می تواند خطر پارگی زودرس کیسه آب و وزن کم نوزاد هنگام تولد را برای زنان مبتلا به سابقه زایمان زودرس و واژینوز باکتریایی را کاهش دهد. این مطالعه هیچ شواهدی را نشان نداد که ثابت کند این درمان می تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا