درمان زخم دهانه رحم با فریز

دهانه رحم کجاست؟

انتهای واژن ، توسط دهانه رحم (سرویکس ) به جسم رحم راه دارد . در نتیجه در معاینات زنان با اسپکلوم ،  بخش بیرونی آن کاملا قابل مشاهده و ارزیابی است . هم چنین هنگام نزدیکی ، آلت با قسمت بیرونی دهانه رحم برخورد می‌کند .

در عکس زیر ، موقعیت دهانه رحم به خوبی نشان داده شده است :

 

 

دهانه ی رحم در معاینه با اسپکلوم :

 

 

زخم دهانه ی رحم چیست ؟

زخم دهانه ی رحم ، یک عبارت آشنا و ترسناک برای خانمهای ایرانی است !

اما این اصطلاح کاملا عامیانه و غیر علمی است . این اصطلاحِ زخم ، نشان دهنده ی  هر گونه تغییر شکل دهانه رحم ، از مخاط صورتی به بافت مخملی و قرمز می باشد. در واقع ، این قرمزی زمانی رخ میدهد که لایه داخلی دهانه رحم ، تا بیرون آن کشیده شود .

 

این بافت قرمز و مخملی که بسیاری از شما را آشفته ونگران کرده ، چیست ؟ علت آن چه چیز است ؟

یکی از شایعترین علل این مخملی شدن ،” اکتروپیون سرویکس ” یا ” بیرون زدگی ” بافت دهانه رحم است که می تواند یک حالت کاملا طبیعی در خانمهای جوان  باشد ! این مساله مخصوصا در خانمهایی که باردار هستند یا هورمون مصرف میکنند (مثل قرصهای ضد بارداری ) به وفور دیده می شود. در واقع این بافت، فقط قرمز تر و نازک تر از بافتهای اطرافش است و بنابراین در معاینات  چشمی ، نام هولناک “زخم ” را برای آن بکار می برند.

 

علایم زخم دهانه رحم

اکثر خانمها خیلی اتفاقی طی معاینه زنان با اسپکلوم، متوجه زخم دهانه رحم  می‌شوند . یعنی در واقع هیچ علامتی ندارند ، و در مراجعه جهت چکاپ، ناگهان با تشخیص ” زخم ” روبرو می‌شوند !

 

درمان زخم دهانه رحم

 اگر زخم دهانه رحم دچار ترشح چرکی و عفونت شود یا باعث خونریزی پس از هر بار نزدیکی شود، بهتر است درمان با دارو انجام شده و تست پاپ اسمیر نیز انجام شود .

در صورت جواب ندادن به یک دوره، می توان برای بار دوم از داروهای دیگری استفاده کرد . مثل هر عفونت دیگری در بدن (عفونت گلو…دندان و …) ، دهانه ی رحم هم به دارو جواب خوبی میدهد. در نهایت اگر علایم آزار دهنده داشتید و با ۲-۳ دوره درمان دارویی درمان صورت نگرفت، می توان فریز کرد.

 

کرایو (فریز یا انجماد دهانه رحم ) چیست ؟

فریز یا کرایو، یک روش درمانی جهت از بین بردن یک لایه از بافت دهانه ی رحم است. در مواردی استفاده می‌شود که لازم باشد یک یا چند لایه از بافت دهانه ی رحم بطور کامل ترمیم شود.  در این روش با استفاده از گاز ، با ایجاد دمای بسیار پایین ، سلولهای سطحی میکروبی و عفونی از بین رفته و پس از مدتی انتظار رشد سلوهای طبیعی را داریم. استفاده ی اصلی کرایو ، در تغییرات پیش سرطانی دهانه ی رحم است . اما خب ، مورد استفاده ی فرعی ِ کرایو ، همین زخم دهانه ی رحم می‌باشد .

 

دستگاه فریز :

 زخم دهانه رحم : دستگاه فریز دهانه رحم

 

صحنه ای از انجام دادن فریز دهانه ی رحم برای درمان زخم دهانه رحم:

فریز دهانه رحم

 

کرایوتراپی دهانه رحم ، معمولا در مطب و بدون بیهوشی و …انجام می شود و در کل بیش از ۲-۳ دقیقه طول نمی‌کشد. در روز انجام کرایو ، نیاز نیست همراه داشته باشید .ممکن است تا ۱ هفته بعد از کرایو ، ترشحات زیاد و خونابه‌ای داشته‌باشید . معمولا پانسمانی در محل تعبیه می‌شود و به شما توصیه می شود نهایتا تا ۲-۳ هفته نزدیکی واژینال نداشته‌باشید .

برچسب ها زخم دهانه رحم
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا