زگیل تناسلی با تبخال تناسلی یکی نیست!

تبخال تناسلی درواقع بیماری مقاربتی شایع و قابل انتقال بین مردان و زنان است و با بروز زخم در ناحیه تناسلی و گاهی سوزش زیاد همراه است . ویروسی به نام HPV هم ، عامل ایجاد کننده ی زگیل تناسلی است .

 

آیا تبخال تناسلی با زگیل تناسلی تفاوت دارد؟

بله ، این دو نوع بیماری با هم تفاوت دارند ، هرچند عامل ایجاد کننده هر دو ویروس است اما نوع ویروس ها با هم تفاوت دارد . ماهیت تبخال به گونه ای است که وقتی ویروس آن برای بار اول وارد بدن می شود ، یک بیماری شدید و پر سر و صدا ایجاد می کند . ضایعات ناشی از تبخال به شکل تاول های زیاد در یک زمینه قرمز می تواند در ناحیه دهان یا ناحیه تناسلی ایجاد شود . همچنین بیمار به شدت تب می کند و همه ی این علائم می تواند فرد را زمین گیر کند .

 

مطلب پیشنهادی وب سایت دکتر لیلا نعمت اللهی: علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی در زنان

 

پس از این مرحله و درمان هایی که انجام می گیرد ، ویروس تبخال در اولین گانگلیون ( تجمع سلول ها در خارج از ناحیه متعارف ) حسی پنهان می شود اما هرگاه سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی مثل یک سرماخوردگی ساده تضعیف شود یا دلایلی مانند بی خوابی ، ترسیدن ، عادت ماهانه و … پیش بیاید ، ضایعات تبخال ممکن است دوباره ظاهر شوند . هرچند تبخال ها در حمله اول بسیار پر سرو صدا و پرتظاهر هستند و حدود ۱۴ تا ۱۵ روز روی پوست باقی می مانند اما هنگام عود ، شدت زیادی ندارند ، بسیار خفیف ظاهر می شوند و ۳ تا ۵ روز بیشتر روی پوست دوام ندارند و خود به خود بهبود می یابند . برخلاف زگیل تناسلی که درمان واضحی ندارد ، تبخال تناسلی یک داروی بسیار موثر به نام آسیکلووویر دارد که به خوبی بیماری را درمان می کند . با اینحال این دارو نمی تواند جلوی عود دوباره بیماری را بگیرد .

 

نکته دیگر اینکه تبخال تناسلی واکسن ندارد اما زگیل تناسلی واکسن بسیار خوب و موثری دارد . در بسیاری از کشورهای دنیا واکسن زگیل تناسلی به همه ی افراد بین سن ۹ تا ۱۲ سال تزریق می شود . خوشبختانه این واکسن در کشور ما هم موجود است اما جزو واکسن های رایگان دستورالعمل کشوری نیست زیرا قیمت آن کمی بالاست .

 

افرادی که تمایل به تزریق واکسن زگیل تناسلی دارند باید آن را از داروخانه های هلال احمر خریداری کنند . واکسن باید در فاصله صفر ، دو ماه بعد و شش ماه بعد از اولین دوز داخل عضله دلتویید دست تزریق شود .

 

نکته : بیشتر مبتلایان به بیماری تبخال تناسلی آثار و علائمی ندارند ولی امکان انتقال بیماری به شریک جنسی خود را داشته و حتی خطر گسترش و تشدید این بیماری آنها را تهدید می کند .

 

هرگاه متوجه شویم دچار زگیل تناسلی شده ایم ، چه باید بکنیم ؟

بهترین کار اینست که در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید . اما تا قبل از مراجعه به پزشک و درمان کامل ، با کسی تماس جنسی مهبلی ، رابطه جنسی دهانی ، رابطه مقعدی حتی با کاندوم نداشته باشید . بیماری زگیل تناسلی به شدت مسری است به طوری که حتی استفاده از کاندوم در رابطه جنسی هم نمی تواند مانع انتقال ویروس شود .

 

 

متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ، به دلیل شرم و خجالت از مراجعه به پزشک خودداری می کنند ، درحالی که درمان نکردن این بیماری ، به خصوص در خانم ها بسیار خطرناک است و باعث ایجاد سرطان سرویکس در آنها می شود .

 

 

مطلب پیشنهادی وب سایت دکتر لیلا نعمت اللهی: از متخصص زنان نترسید!

 

 

تمام بیماری های ناحیه شرمگاهی از بیماری های آمیزشی گرفته تا بیماریهای دیگر مانند واریکوسل ، باید قبل از پیشرفت آن و وخیم تر شدن ، به موقع معاینه و درمان شوند .

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا