شرایط لازم برای آزمایش پرولاکتین

آزمایش پرولاكتین

 

پرولاكتین كه از بخشی از مغز ( هیپوفیز) ترشح می شود هورمونی است كه در طی دوره حاملگی و شیردهی 10 تا20 برابر افزایش می یابد. انجام این آزمایش در اختلالا ت هورمونی از جمله به هم خوردن نظم عادت ماهیانه در خانم ها و نیز بیماران مشكوك به تومور هیپوفیز كمك كننده است. بیماران باید نكات زیر را پیش از انجام این آزمایش رعایت كنند:


1-  باید حداقل 2 ساعت و حداكثر 3 ساعت بعد از بیدار شدن از خواب نمونه خون بدهند. نمونه هایی كه زودتر از این زمان تهیه شوند افزایش ناشی از خواب را نشان خواهند داد .
2-  در شب قبل از آزمایش ،‌لباس گشاد و راحت بپوشند و از پوشیدن لباس های تنگ خصوصاً‌درناحیه سینه وپستان ها اجتناب نمایند.

3- معاینه و نیز تحریك پستان ها طی 24 ساعت قبل موجب اشتباه در نتیجه آزمایش می شود.
4- بیماران باید از نزدیكی و تماس جنسی در شب قبل خودداری كنند.
5- طی 12 ساعت قبل از انجام آزمایش از ورزش فعالیت های شدید بدنی خودداری نموده و مصرف قرص های ضد بارداری، كلروپرومازین و متیل دوپا را طبق نظر پزشك معالج قطع نمایند.
6- استرس در زمان انجام آزمایش خصوصاً‌در طی 30 دقیقه پیش از آن موجب نتایج اشتباه می شود، لذا بیماران باید استرس خود را در زمان آزمایش به حداقل برسانند.

استرس،بیماری،تروما،جراحی یا حتی ترس از ازمایش خون می تواند سطوح پرولاکتین را بالا ببرد.در مورد اخر می توان یک انژیوکت هپارینه را در دست بیمار قرار داد و بعد از 2 ساعت نمونه خون بیمار را گرفت.

 

بعضی از تحرکات فیزیولوژیک مثل خواب،ورزش،و هیپرگلیسمی سبب افزایش کوتاه مدت پرولاکتین سرم می شود.هنگام خواب سطح پرولاکتین بعد از 60-90 دقیقه شروع به افزایش می کند و 4-5 ساعت بعد به بالاترین مقدار خود می رسد.شایعترین تومور هیپوفیز پرولاکتین ترشح می کند(پرولاکتینما).

آمنوره،قاعدگی های غیر طبیعی و گالاکتوره می توانند نشانه هایی از وجود احتمالی پرولاکتینما در زنان سنین باروری باشند.

 

برچسب ها نازایی زنان
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا