مراحل رشدجنین در دوران بارداری

مراحل رشدجنین

سه ماهه اول حاملگی: بعد از عمل لقاح ، تخمک بارور شده که تقریبا به اندازه ته یک سوزن است،شروع به تقسیم می کند و در دیواره رحم که برای تغذیه جنین نرم وپر خون شده ، جای می گیرد و بتدریج رشد می کند .جنین ابتدا زائده‌ای به شکل دم دارد و در پایان هفته چهارم (ماه اول) اندازه آن از سر تا دم تقریبا نیم سانتیمتر است. در این مرحله دستها و پاها بطور جداگانه دیده می شود ،دستگاه گوارش شروع به تشکیل شدن می کند .قلب جنین که به صورت لوله ای است ،ضربان نسبی دارد و خون را به تمام قسمت های جنین می رساند .
در پایان هفته هشتم (ماه دوم) قد جنین 2/5 سانتیمتر و وزن آن حدود 1تا2 گرم است. اندام هائی مثل دستها ، پاها ، انگشتان ، آرنج و زانو مشخص شده و اولین مراکز استخوان سازی تشکیل می شود. قسمتی که قبلا به شکل دم دیده می شد،از بین می رود.
در انتهای هفته دوازدهم (ماه سوم) جنین حدود30 گرم وزن و تقریبا 7/5 سانتیمتر قددارد.علاوه براندام ها،گوش خارجی کاملا دیده می شود . چشم ها تقریبا کامل شده، ناخن ها شروع به شکل گیری می کند ، اندام های تناسلی ظاهر شده ولی تعیین جنسیت مشکل است.

سه ماهه دوم حاملگی: اعضا واندام های جنین که در سه ماهه اول بارداری تشکیل شده اند ، در سه ماهه دوم رشد کرده و بتدریج تکامل می یابند
در این مرحله به علت رشدجنین توجه به رژیم غذائی مادر بسیار مهم است. مادر باید بیشتر غذای سرشار از پروتئین مصرف نماید.
در پایان ماه چهارم جنین 16 سانتیمتر قد، 120 گرم وزن و درپایان ماه پنجم 25 سانتیمتر قد و240  گرم وزن دارد.همانطوری که اشاره شد در این ماه حرکات جنین توسط مادر احساس شده و صدای قلب او شنیده می شود .درپایان 3 ماهه دوم ، جنین شش ماهه حدود 30 سانتیمتر قد و بیش از نیم کیلوگرم وزن دارد ، پوست بدنش پرچین و چروک و سرخ رنگ است و روی آن را یک لایه چربی می پوشاند.

سه ماهه سوم حاملگی: درپایان ماه هفتم قدجنین حدود37/5 سانتیمتر ووزن او حدود 1200 گرم می شود . نوزادانی که در این زمان به دنیا می آیند، زنده می مانند ولی نیازمند مراقبتهای ویژه در بیمارستان هستند. در ماه هشتم قد جنین به40 سانتی متر و وزنش بحدود 2 کیلوگرم می رسد و همه دستگاه های بدن در این زمان کامل است .بالاخره در پایان نه ماهگی جنین تقریبا 50 سانتیمتر قد وبیش از 3 کیلوگرم وزن دارد، پوست بدن صورتی رنگ است و لگدزنی وحرکاتش به دلیل اشغال فضای بیشتر در رحم ، کمتر می شود.جنین کاملا آماده تولد است

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا