سوالات رایج درباره هورمون بارداری یا بتا

1- آیا لازمه که سطح هورمون بتا در بارداری بطور مرتب چک شود؟

خیر. سطح هورمون بارداری بطور روتین چک نمیشود مگر اینکه شما مشکل خاصی داشته باشید تا پزشک در صورت نیاز آن را چک کند. معمولا پزشکان زمانی که شما خونریزی دارید و یا درد شدید شکمی و یا سابقه چندبار سقط را داشته اید ، این هورمون را بطور مرتب چک میکنند.

2- چه زمانی سطح هورمون بتا بعد از سقط جنین نرمال میشود؟

خانم ها باید 4 تا 6 هفته بعد از سقط جنین انتظار داشته باشند که سطح هورمون بتا مانند فردی باشد که باردار نیست. البته تا حدی این زمان بسته به نوع سقط دارد، اینکه فرد کورتاژ کرده و یا با دارو و یا طبیعی سقط شده است و اینکه سطح هورمون بتا در زمان سقط چقدر افزایش یافته است.

3- آیا ممکن است که جواب آزمایش خون بارداری مثبت کاذب باشد؟

اگر آزمایش شما مثبت شده به احتمال خیلی زیاد باردار هستید و مثبت کاذب به ندرت اتفاق می افتد. اما برخی شرایط هم باعث مثبت شدن کاذب تست بارداری میشود مثلا انواعی از سرطان ها و یا سقط زود به هنگام و یا برخی آنتی بادی های موجود در بدن.

همچنین داروهایی که حاوی HCG هستند نیز ممکنه روی سطح این هورمون اثرگذار باشد. این داروها معمولا در درمان های ناباروری استفاده میشه و حتما پزشک به شما می گوید که چند وقت بعد از مصرف دارو باید تست بارداری بدهید. سایر داروها مانند آنتی بیوتیک ها . قرص ضدبارداری و مسکن ها روی سطح این هورمون تاثیری نمی گذارد.

4- شرایط آزمایش خون بارداری چیست؟

شما به آزمایشگاه مراجعه می کنید. این آزمایش نیاز به ناشتایی ندارد و هر زمان از روز قابل انجام است و شرایط خاصی هم نیاز نیست.

نکات قابل توجه درباره بتا

** ساک حاملگی بین بتا 1000 تا 2000 قابل مشاهده است. اگر سونو انجام دادید و ساک مشاهده نکردید و بتا 1500 بود باز نگران نباشید زیرا تا زمانی که بتا به 2000 برسه زمان دارید تا ساک حاملگی مشاهده بشه. پس نگران و مضطرب نشوید. زیرا ممکنه طبق محاسبات شما در روز خاص لقاح انجام نشده باشد.

** در سطح بتا کمتر از5 شما قطعا باردار نیستید. در سطح بالای 25 شما با احتمال بسیار قوی باردار هستید. بتا بین 5 تا 25 مشکوکه و باید آزمایش تکرارشود.

** قطعی ترین جواب بارداری که از بتا هم مطمئن تر هست سونوگرافی است که در هفته 5 تا 6 بارداری انجام میشود و دقیق تر از بتا است.  

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا