بررسی خونریزیهای غیرطبیعی زنان در میانسالی

عادت ماهانه منظم، علامت سلامت سیستم زنانه است و نشان می‌دهد هورمون‌های زنانه خوب کار می‌کنند و در رحم و تخمدان‌ها و دیگر اجزای زنانه مشکل خاصی وجود ندارد، اما نامنظمی عادت ماهانه موجب استرس و ناراحتی زن می‌شود.

دلیل آن هم روشن است؛ زیرا از طرفی برنامه منظم زندگی بیمار به هم می‌خورد و از طرف دیگر بیمار می‌داند احتمالا مشکلی جدی وجود دارد.

باید دانست علت خونریزی نامنظم در هر رده سنی با سنین دیگر متفاوت است و در هر سن یک نوع برخورد یا مراقبت لازم است.

مهم ترین دوره سنی از این نظر سنین قبل از یائسگی و بالای چهل سالگی است؛ زیرا در این دوره سنی از طرفی به علت تغییر تخمدان ها خونریزی ماهانه تغییر می کند و از طرف دیگر احتمال سرطان های رحم افزایش می یابد و تشخیص این دو دسته علت از یکدیگر بسیار مهم است.

در زنان بالای 40 سال به دلیل پیر شدن تخمدان ها، خونریزی های ماهانه در ابتدا به شکل کاهش فاصله هر دوره پریود تغییر می کند، یعنی اگر خانمی در گذشته هر 30 روز یک بار خونریزی داشت در شرایط حاضر هر 26-25 روز یک بار عادت ماهانه می شود.

پس از مدتی فاصله عادت ماهانه ها افزایش یافته و به 35 روز یک بار و بیشتر می رسد. در این شرایط همان طور که گفته شد مهم ترین مساله این است که مطمئن شویم این تغییر علامت سرطان رحم نیست.

در این بیماری خونریزی نامنظم به هر شکل رخ می دهد بویژه به صورت لکه بینی نامنظم که در شرایط سنی بالای 40 سال زیاد رخ می دهد.

در این افراد خونریزی ماهانه می تواند به صورت چند روز لکه بینی سپس چند روز خونریزی و دوباره چند روز لکه بینی باشد که کل دوره عادت ماهانه از هفت روز معمول به بیش از ده روز می رسد. در این شرایط بررسی از نظر علل چنین خونریزی لازم است.

خونریزی در این دوره سنی می تواند با منشا رحمی باشد مثلا پولیپ یا فیبروم رحمی وجود داشته باشد که این عوامل هر چند خطرناک نیست اما باید درمان شود.

از علل دیگری که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، بارداری است. بیشتر زنان در سنین بالای چهل سالگی احتمال بارداری را غیر ممکن می دانند در حالی که تا زمان یائسگی کامل باید این احتمال را مد نظر داشت.

از بیماری های دیگر می توان به اختلالات هورمونی مثلا کم کاری تیروئید اشاره کرد که باید در بررسی مورد توجه قرار گیرد. اما مهم ترین علتی که حتما باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد، سرطان رحم است. برای بررسی این مشکل با بیوپسی و نمونه برداری از رحم می توان به نتیجه رسید.

برای این کار می توان بسادگی و در مطب متخصص زنان با استفاده از وسایل ظریف اقدام کرد و بدون بیهوشی و آزار بیمار، نمونه لازم از رحم را برداشته و به آزمایشگاه فرستاد تا از این نظر مطمئن شویم سپس با درمان های مناسب به خونریزی نامنظم پایان دهیم.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا