علت درد پایین شکم در خانم ها

درد لگن در قسمت زیر ناف رخ می دهد. این درد می تواند آنقدر جدی باشد که خواب شبانه را از شما بگیرد و حتی شغل خود را از دست بدهید.

علت درد لگن در خانم ها :

عفونت مجاری ادراری

هنگامی که میکروب ها وارد مجاری ادراری می شوند، عفونت ادراری بوجود می آید.این عفونت می تواند در هر نقطه از مجاری ادرار باعث مشکلاتی گردد.علائم این عفونت شامل درد در قسمت پایین شکم، ادرار کردن همراه با سوزش ادرار و تکرر ادرار می باشد.اگر این عفونت به خوبی درمان شود، خطری ندارد. اما وقتی که عفونت در کلیه ها پخش شود، باعث آسیب دائمی می شود.علائم عفونت کلیه شامل تب، تهوع، استفراغ و درد کمر می باشد.هنگامی که عضوی مثل مثانه و یا رحم از جایگاه خود پایین تر بیاید، افتادگی لگن رخ می دهد

بیماری های مقاربتی

درد لگن یکی از علائم هشدار دهنده برای بیماری های مقاربتی می باشد.

۲ نوع شایع این بیماری های مقاربتی عبارتند از: کلامیدیا و سوزاک.علائم بیماری های مقاربتی شامل درد پایین شکم، ادرار کردن همراه با درد، خونریزی در بین دوره عادت ماهیانه و ترشحات غیرطبیعی واژن می باشد.این بسیار مهم است که برای جلوگیری از بروز عوارض شدید و آلوده کردن همسرتان حتما پیگیر درمان باشید.

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی به التهاب مزمن مثانه می گویند. علت سیستیت بینابینی مشخص نیست. نشانه های سیستیت بینابینی شامل تکرر ادرار، فشار در بالای منطقه لگن، درد در هنگام ادرار کردن و مقاربت جنسی می باشد. سیستیت بینابینی در زنان در سنین ۳۰ تا ۴۰ ساله شایع است.هیچ درمانی برای سیستیت بینابینی وجود ندارد، اما راه هایی برای فروکش کردن علائم وجود دارد.

 افتادگی لگن

در بسیاری از زنان همراه با افزایش سن، انواعی از افتادگی لگن دیده می شود.

هنگامی که عضوی مثل مثانه و یا رحم از جایگاه خود پایین تر بیاید، افتادگی لگن رخ می دهد.

غالبا افتادگی لگن ، مشکل جدی نمی باشد، اما ناراحت کننده می باشد.شایعترین علامت افتادگی لگن عبارتند از: فشار دیواره واژن، احساس پر بودن در پایین شکم، احساس ناراحتی در کشاله ران و یا کمر و رابطه جنسی دردناک. روش های درمانی افتادگی لگن متفاوت است و عبارت است از انجام ورزش های مخصوص و عمل جراحی.

افتادگی لگن، کاهش یافتن قدرت طبیعی بافت‌های نگه‌دارنده‌ی لگن تعریف می شود که این امر منجر به نواقصی مشخص در ساختمان عضلات لگن می‌گردد. بسته به درجه و موضع افتادگی لگن، زنان دارای نشانه‌ها و علائم متفاوتی خواهند بود. اغلب عوارض اولیه شامل احساس فشار در لگن و یا سنگینی می‌باشد و یکی از مشکلات دیگر، پیش‌آمدگی اعضای لگنی (مثانه یا رکتوم) به داخل مهبل (واژن) است.

میزان واقعی بروز افتادگی لگن ناشناخته است. برآورد شده است که ۱۵ تا ۳۰% زنانی که چند بار زایمان داشته‌اند درجاتی از افتادگی لگن را دارا بوده‌اند که نیازمند مداخلات پزشکی می‌باشند. تعداد و میزان کل افتادگی لگن و میزان بروز آن از سال ۱۹۵۰ به بعد کاهش داشته است و احتمالاً این مسئله به علت کاهش زایمان‌ها و مشکلات ناشی از آن و تدابیر مؤثر در خصوص یائسگی است.

علت افتادگی لگن

عوارض حاملگی و زایمان (تولد بچه)شامل:

تأثیرات هورمونی تولید‌کننده‌ی کشش عضلانی، افزایش فشار پیش‌رونده و فشار مزمن داخل شکمی به علت حاملگی، فشردگی بیش از حد دیواره‌ی واژن در طی تولد نوزاد، ضربه‌ها و آسیب‌های زایمانی می‌باشد، که ممکن است موجب کشش یا پارگی عضلات یا بافت‌های نگه‌دارنده‌ی لگن و دستگاه ادراری- تناسلی شود. مطالعات اخیر هم چنین آسیب مشخص به عصب ناحیه‌ی شرمگاهی در اثر فشار سر نوزاد هنگام عبور از کانال زایمانی را مشخص کرده است که منجر به اختلالات عصبی عضلات کف‌لگن می‌شود. عوامل دیگر شرکت‌کننده در مختل کردن عملکرد کشش عضلات لگنی شامل یائسگی و فرآیند سالمندی است. در واقع صدمات زایمانی به بافت‌های نگهدارنده و اختلالات عصب شرمگاهی، ممکن است به وسیله مکانیسم‌های دیگر حمایتی تعدیل شود و تا زمان یائسگی آشکار نگردد. با فقدان استروژن، کاهشی که در جریان عروق به‌وجود آمده می‌تواند منجر به کاهش پیش‌رونده‌ی عمل طبیعی حمایتی اجزای بافت‌های نگهدارنده‌ی لگنی شود. سن به تنهایی میزان کشش بافتی را کاهش داده و قدرت ارتجاعی فیبرهای (تارهای) ماهیچه را کاهش می‌دهد و در نتیجه قدرت حمایتی عضلات و بافت‌های نگهدارنده کاهش می‌یابند. سایر عوامل (مداخله‌گر) همچون اختلالات مشخص طبی مانند ضعف‌های مادرزادی بافت‌های نگهدارنده، بیماری‌های مزمن انسدادی‌ریه، یبوست و چاقی می‌باشند.

علائم  افتادگی لگن

· احساس سنگینی یا فشار در لگن

· احساس فشردگی و سوزش هنگام راه رفتن یا ورزش کردن

· درد هنگام مقاربت

· احساس انسداد در واژن

· احساس فشار یا پرشدگی، به خصوص هنگام نشستن یا ایستادن به مدت زیاد

· احساس عدم دفع کامل

· احساس پشت درد و یا احساس درد لگنی مزمن

· درجات شدید افتادگی همراه با فتق روده

ولوودینی Vulvodynia

یک درد مزمن در زنان می باشد که علامت مخصوصی ندارد.درد در منطقه دهانه واژن رخ می دهد.

این درد می تواند ممتد و یا عودکننده باشد.اغلب این درد را به احساس سوزش و یا تیر کشیدن توصیف می کنند.دوچرخه سواری و یا داشتن رابطه جنسی این درد را بدتر می کند.این درد به علت عفونت نمی باشد.روش های درمانی از دارو درمانی تا فیزیوتراپی متفاوت است.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا