شایع‌ترین بیماری‌های زنان

مشکل سلامتی که زنان با آن سروکار دارند:

همه ما نگرانی هایی داریم. برخی از اوقات این نگرانی ها در مورد کار، پول، بچه دار شدن یا مدرسه است. اما زمانی که صحبت از سلامت به میان می آید زنان مشکلات و نیازهای منحصر به فردی دارند. این مشکلات با مردان یکسان نیست. در طول زندگی یک زن، نیازهای او نیز به دلایل متعدد تغییر پیدا می کند. سپس اثرات پیری و یائسگی در او پدیدار می شود. یک زن در زندگی خود با انتخاب های متعددی روبرو می شود. موارد زیادی وجود دارد که خارج از کنترل او هستند. آگاه بودن از این تغییرات مرتبط با سلامتی و نحوه تاثیر این موارد بر روی زندگی می تواند بسیار مفید باشد. در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا مشکلات منحصر به فرد زنان و نحوه پاسخ به آن را با هم مرور کنیم.

 

  •  سرطان دهانه رحم:

هر سال حدود ۱۲۰۰۰ زن در ایالت متحده آمریکا با سرطان دهانه رحم شناسایی می‌شوند. تست پاپ اسمیر که یک تست غربالگری برای سرطان دهانه رحم است می تواند مفید باشد. این آزمون در برگیرنده خراشیدن سلول ها از دهانه رحم و بررسی آن برای یافتن موارد غیر طبیعی است. بر اساس موسسه ملی سرطان، تست پاپ اسمیر به صورت منظم می تواند شدت بروز سرطان دهانه رحم و مرگ و میر ناشی از آن را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد تست پاپ اسمیر می تواند در شناسایی سرطان یا سایر شرایط در زنانی که بالای ۳۰ سال سن دارند مهم باشد. سرطان دهانه رحم توسط ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV ایجاد می شود که از راه جنسی انتقال پیدا می کند. علاوه بر تست پاپ اسمیر شما می‌توانید تست HPV را انجام دهید. این تست HPV نوع پرخطر را بررسی می‌کند.

چه کاری می توان در این مورد انجام داد؟

زنانی که بالای ۲۱ سال سن دارند باید به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام دهند. زنانی که بالای ۳۰ سال سن دارند باید تست پاپ اسمیر و HPV را به صورت ترکیبی انجام دهند.

 

  •  سلامت سینه ها:

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است. این نوع سرطان به طور تقریبی می‌تواند از هر هشت زن یک نفر را تحت تاثیر خود قرار دهد. تنها در سال ۲۰۱۷، این موضوع به معنای ۲۵۲۷۱۰ مورد جدید بوده است. آزمایش سینه همچون معاینه بالینی سینه و ماموگرافی می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اینگونه موارد به پیگیری تغییرات در بدن کمک می کنند و می توانند سرطان را در مراحل اولیه شناسایی نمایند. همچنین به کمک این موارد زنان و دختران می‌توانند بفهمند چه چیزی در سینه‌شان طبیعی است. تشخیص زودهنگام سرطان می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و جلوی درمان‌های تهاجمی را بگیرد.

در این مورد چه کاری می توان انجام داد؟

اگر بالای ۴۰ سال سن دارید باید ماموگرافی را به طور منظم انجام دهید. زنان در همه سنین باید در مورد ظاهر و احساسی که در سینه‌های خود دارند آگاه باشند. در مورد روش‌های پیشگیری از سرطان می‌توانید با پزشک  متخصص مشورت نمایید.

  •  

  •  برخی از بیماری‌های مقاربتی خاص:

بیماری‌های مقاربتی مختص زنان نیست اما اثر آن بر روی زنان بیشتر است. این نوع بیماری‌ها می‌تواند عواقب حاد و شدیدی بر روی زنان داشته باشد. یکی از چالش‌هایی که زنان با آن مواجه هستند این است که بیشتر این بیماری‌ها نشانه ای ندارند. سایر بیماری‌های مقاربتی نشانه و علامت دارند اما ممکن است نشانه‌هایی همچون خونریزی شدید یا خونریزی بین دوره‌های قاعدگی با سایر شرایط مشابه باشد. به عنوان مثال این دو نشانه ی بیماری کلامیدیا و سوزاک هستند. برای اینکه بتوانید تشخیص دقیقی را انجام دهید و درمان مناسبی دریافت نمایید باید با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید. اگر سوزاک و کلامیدیا به صورت درمان نشده رها شود می تواند به بیماری التهابی لگن منجر شود. این بیماری باعث ایجاد درد مزمن لگن، حاملگی خارج از رحم و حتی ناباروری می شود.

در این مورد چه کاری می توان انجام داد؟

آیا دوست دارید این موضوع را به صورت خصوصی مورد بررسی قرار دهید؟ معمولا خدمات آنلاینی در این زمینه وجود دارد که می تواند اطلاعات شما را به صورت محرمانه حفظ کند. البته بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. زنانی که پایین تر از ۲۵ سال سن دارند و از لحاظ جنسی فعال هستند باید به صورت سالانه وجود بیماری سوزاک و کلامیدیا را بررسی کنند. اگر باردار هستید، از پزشک خود بخواهید تست و آزمایش‌های موجود درباره بیماری مقاربتی را زودتر انجام دهد.

 

 

  •  روش های کنترل بارداری:

مراقبت و پیشگیری از بارداری تنها مسئولیت زنان نیست اما گزینه های موجود برای زنان بیشتر از مردان است. بر اساس گفته های CDC؛ تقریبا ۸۷ درصد از زنان ایالت متحده آمریکا که بین ۱۵ و ۴۴ سال قرار دارند از لحاظ جنسی فعال هستند. در این میان ۹۹ درصد از روش های پیشگیرانه استفاده می‌کنند. با اینکه بیشتر افراد از کاندوم استفاده می کنند تنها ۱۵ درصد از زنان فعال جنسی تنها به کاندوم تکیه دارند. برای بیشتر افراد روش‌های پیشگیرانه همچون قرص های هورمونی و IUD ها موثرترین روش برای مدیریت بارداری است.

در این شرایط چه کاری می توان انجام داد؟

با وجود گزینه‌های متعددی که در دسترس افراد قرار دارد، یافتن روش مناسب بر اساس نیازهای موجود کمی دشوار خواهد بود. بهترین روش برای کنترل بارداری چیزی است که برای شما و سبک زندگیتان مناسب باشد. بهتر است گزینه‌های موجود را با پزشک مورد بررسی قرار دهید. از آنجایی که بیشتر روش‌های پیشگیری از بارداری بر روی هورمون ها تکیه دارند، کنترل بارداری می تواند بر روی قاعدگی شما تاثیر بگذارد.

 

نتیجه گیری:

داشتن اطلاعات کافی برای بررسی و نگهداری سلامت بدن می تواند خسته کننده باشد اما افراد حرفه ای و متخصص زنان در این زمینه وجود دارد که به شما کمک میکنند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا