چند نکته در مورد هرپس (تبخال تناسلی)

هرپس دستگاه تناسلی یک عفونت مقاربتی و واگیردار است که بر اثر ویروس هرپس یا HSV ایجاد می شود. این ویروس اندام تناسلی، دهانه رحم و پوست نواحی دیگر بدن را نیز درگیر می کند.

 

ویروس هرپس به شدت واگیردار است

ویروس سیمپلکس هرپس بوسیله تماس مستقیم و نزدیک به راحتی منتقل می شود. این ویروس بیشتر از طریق واژن، مقعد و یا آمیزش جنسی از طریق دهان منتقل می شود. این بیماری می تواند کاملاً پنهان بماند و علی رغم ابتلای فرد به این عفونت، علائم آشکاری وجود نداشته باشد.

به همین دلیل بیشتر افراد متوجه ابتلای خود به این بیماری نمی شوند. زیرا علائم آن بسیار سطحی است و حتی بسیاری از افراد هیچ گونه علائمی نشان نمی دهند.

به طور کلی هرپس تناسلی از طریق نوع دوم هرپس (2-HSV) و از راه برقراری ارتباط جنسی ایجاد می شود. هرپس نوع یک که بیشتر منجر به تبخال دهانی می شود می تواند از طریق تماس اندام تناسلی با دهان، موجب ایجاد هرپس تناسلی گردد.

   

چند نکته در مورد هرپس

-        افراد مبتلا به هرپس می توانند رابطه جنسی داشته باشند، اما در صورت داشتن علائم، باید از تماس مستقیم جلوگیری کنند. استفاده از کاندوم می تواند مانع از سرایت آن شود.

-        تماس اندام تناسلی با دهان فردی که در اطراف دهان خود تبخال دارد، خطر سرایت را بشدت افزایش می دهد.

-        هرپس تناسلی از طریق نشستن بر توالت فرنگی منتقل نمی شود.

-        هرپس یا تبخال تناسلی می تواند از یک نقطه به نواحی دیگر بدن پخش شود.

-        استرس می تواند موجب عود کردن علائم هرپس شود.

-        افراد مبتلا به هرپس تناسلی بیش از سایرین در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند.

-        هرپس تناسلی تأثیری بر توانایی بارداری و نازایی ندارد.

 

 

هرپس تناسلی در دوران بارداری

اگر مادر باردار پیش از باردار شدن به عفونت هرپس دچار شده باشد، خطر انتقال آن به فرزندش بسیار پایین است، چرا که آنتی بادی های بدن او به بدن کودک نیز منتقل شده اند. پیش از بارداری هرچه زمان ابتلای مادر به هرپس تناسلی با زمان باردار شدن او فاصله داشته باشد، سیستم ایمنی او وضعیت بهتری خواهد داشت. کودک نیز در وضعیت بهتری خواهد بود، چرا که آنتی بادی ها هنگام زایمان و ماه ها پس از تولد از کودک محافظت می کنند.

خطر انتقال هرپس تناسلی به جنین، در مادرانی که در طی 13 هفته ابتدایی بارداری خود به این بیماری مبتلا شده اند، کمی بالاست اگر مادر در اواخر بارداری به هرپس تناسلی مبتلا شود، خطر انتقال آن به فرزندش به میزان بالایی افزایش می یابد. بسیاری از مادرانی که در دوران بارداری به این بیماری دچار شده اند، باید از داروهای ضد ویروس (آسیکلوویر) استفاده کنند.

اگر مادر در مراحل پایانی بارداری به این بیماری مبتلا شود، خطر انتقال آن به جنین در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان به شدت افزایش پیدا می کند، مادر در این شرایط باید داروی ضد ویروس را به طور مرتب مصرف کند، با این حال پزشکان در این شرایط برای زایمان روش سزارین را توصیه می کنند.

اگر سرایت این بیماری در سه ماهه سوم بارداری رخ داده باشد و در حوالی تاریخ زایمان مادر، در ناحیه واژن تاول و زخم ایجاد شود. به طور قطع باید سزارین انجام شود.

 

اگر زمان ابتلای مادر به بیماری هرپس تناسلی پیش از بارداری بوده است و در دروان بارداری نیز در ناحیه اندام تناسلی او هیچ گونه علائم از جمله تاول و زخم وجود ندارد، خطر سرایت بیماری به کودک بسیار کاهش می یابد و زایمان طبیعی نیز بلامانع است.

پیشگیری

برای کاهش خطر ابتلا و سرایت هرپس تناسلی:

- هنگام رابط جنسی از کاندوم استفاده کنید محققان معتقدند که با این کار خطر سرایت هرپس نوع 2 تا حدودی کاهش می یابد.)

- در صورت داشتن هرگونه علائم هرپس (تبخال) از جمله تاول و زخم در اندام تناسلی، اطراف مقعد و دهان و یا هرجای دیگر بدن،  از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

- اگر در اطراف دهان تان تبخال دارید، از بوسیدن دیگران اجتناب کنید.

- ختنه کردن نوزادان پسر، می تواند خطر ابتلا به بیماری زگیل تناسلی (ویروس پاپیلوما) را کاهش دهد، اما بر ابتلا به سیفلیس تأثیری ندارد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا