خطرات استفاده از مواد مخدر در بارداری

مخدرها

آیا باردار هستید یا قصد دارید در اولین فرصت باردار شوید؟ آیا از عوارض مصرف داروها در این دوران آگاه هستید؟اگر جواب شما مثبت است ، پس باید از مصرف مواد مخدر در دوران بارداری اجتناب کنید.مصرف همزمان برخی از دارو ها ، بدون تجویز پزشک و نوشیدنی های الکلی و کافئین دار ، مشکلات مادرزادی برای جنین به همراه خواهد داشت که عوارض آن در بلند مدت حتی تا آخر عمر ، همراه او باقی می ماند.

در اینجا درباره مضرات استفاده از مواد مخدر در این دوران صحبت می کنیم. برای اینکه اطلاعاتی درباره مواد مخدر و چگونگی تأثیر آن روی سلامت جنین بدست آورید مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید.

مواد مخدر چیست؟

مواد مخدر را می توان از مواد طبیعی یا از طریق فرایندهای شیمیایی بدست آورد. مواد مخدر حالات روحی و جسمی فرد را تغییر می دهد. پزشک داروهای بی خطر و مورد نیاز مادر باردار را برای درمان بیماری های متعدد، همچنین برای از بین بردن خطراتی که سلامت او را تهدید می کند، تجویز می کند. اما در مصرف برخی از داروهای روان گردان ، در دوران بارداری بسیار مضر و خطرناک است.

طبقه بندی داروهای روان گردان

در اینجا به طبقه بندی گسترده داروهای روان گردان می پردازیم:

داروی ضد افسردگی

دقیقا مانند نامش ، سرعت فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهد ( مغز و نخاع) . این داروها مانع تمرکز فرد شده و میزان تنفس و تعداد ضربان قلب را کاهش می دهد.حفظ سلامت شما در این دوران اهمیت بسیاری دارد.از آنجایی که داروی ضد افسردگی عملکرد طبیعی بدن را مختل می کنند مانع رشد جنین می شوند. بنابراین بدون شک باید از مصرف داروهای مرتبط با افسردگی در این دوران حساس پرهیز کنید یا از پزشک خود در این باره گفت و گو کنید.

مواردی مانند مشروبات الکلی ،هروئین ،ماری جوآنا و داروهای تجویزی از گروه بنزود یا زپین ها و آرام بخش ها علائم افسردگی را به طور موقت کاهش می دهند.

محرک ها

محرک ها فعالیت سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و شما را هوشیارتر و فعال تر می کنند. البته مدتی پس از مصرف محرک ها شما احساس خستگی بیش از حد و بی حالی می کنید.کافئین ،کوکائین،نیکوتین،متامفتامین و اکستازی در گروه محرک ها قرار می گیرند.

مواد توهم زا

این مواد می توانند منجر به ایجاد توهم دیداری ،شنیداری و جسمانی شوند. ماری جوآنا و اکستازی از جمله مواد توهم زا هستند.

عوارض جانبی استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری از مواد مخدر استفاده کنید، این مواد به طور مستقیم از طریق جفت مانند اکسیژن و مواد مغذی دیگر به جنین منتقل می شوند.

مصرف مواد مخدر در بارداری خطر بروز مشکلات فراوان و پیچیده را افزایش می دهد و به روش های گوناگون روی رشد جنین تأثیر می گذارد.

مواد مخدر به طور مستقیم به جنین در حال رشد منتقل شده و آسیب های جدی و خطرناکی به جنین می رساند.این آسیب ها باعث ناهنجاری در رشد جسمانی یا حتی مرگ جنین می شود.

مواد مخدر فعالیت جفت را افزایش می دهد. این مواد رگ های خونی جفت را باریک تر کرده ،بنابراین ذخیره اکسیژن و مواد مغذی و حیاتی در جفت کاهش می یابد.این مسئله باعث می شود نوزاد با وزن کم یا عقب افتاده به دنیا آید.

مواد مخدر ماهیچه ها و پوشش داخلی رحم را منقبض می کند. این فرآیند میزان ؟؟؟ را کاهش داده و به طور غیرمستقیم به رشد جنین آسیب می رساند. همچنین در این شرایط، احتمال زایمان زودرس افزایش یافته و مشکلات متعدد و پیچیده ای برای بارداری بوجود می آید.

مصرف دائمی مواد مخدر، فشار خون شما را کاهش می دهد، در نتیجه خون، اکسیژن و مواد مغذی و حیاتی کمتری به جنین می رسد.

تولد نوزاد با وزن کم او را در معرض خطرات بیشتری از قبیل معلولیت جسمانی، عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی در یادگیری قرار می دهد و عوارض بلندمدت این مشکلات او را تهدید می کند و حتی منجر به مرگ نوزاد می شود.

نوزاد نارس بیشتر در معرض خطراتی از قبیل، مشکلات یادگیری، ریه و چشم قرار می گیرد.

مصرف مواد مخدر جنین را در معرض خطر نقص هنگام تولد و مشکلاتی از قبیل ضربه، آسیب و عقب ماندگی ذهنی که سلامت او را به خطر می اندازد، قرار می دهد.

اجتناب از مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری می تواند، مشکلات مربوط به رشد جنین را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد، مصرف دارو در دوران بارداری چه با تجویز پزشک، چه بدون تجویز پزشک با سلامت جنین ارتباط مستقیم دارد. نوشیدن مشروبات الکلی، استعمال دود، مصرف کافئین به میزان قابل توجه و به طور مستقیم روی رشد جنین تأثیر می گذارد.

سوء مصرف دارو در این دوران به خصوص در مراحل حساس بارداری، خطر نقص هنگام تولد و احتمال کم بودن وزن نوزاد پس از تولد، تولد نوزاد مرده یا نوزاد نارس را افزایش می دهد. مصرف این داروه اباعث ایجاد مشکلات شناختی در جنین می شود.

در این قسمت لیستی از داروها را به شما معرفی می کنیم که مانع رشد جنین شده و زایمان را خیلی سخت تر می کند.

آمفتامین ها

مصرف داروهای آمفتامین خطر نقص در عملکرد قلب جنین را افزایش می دهد. اگر در دوران بارداری از این داروهااستفاده کنید احتمال بروز خطر برای جفت، سقط جنین و تولد زودرس نوزاد افزایش می یابد. نوزادی که از مادر معتاد متولد می شود، از همان روزهای ابتدایی خود علائم ضعف و ناتوانی، بی قراری، پریشانی و خستگی بیش از حد را تجربه می کند.

کوکائین

کوکائین از جفت عبور کرده و به راحتی وارد جریان خون جنین می شود. مصرف کوکائین در روزهای ابتدایی بارداری رحم را منقبض کرده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد. مصرف آن در روزهای پایانی بارداری باعث قطع و پارگی ناگهانی جفت می شود. مصرف کوکائین شرایط را برای تولد زودهنگام، خونریزی، تأخیر در رشد، نقص هنگام تولد و حتی مرگ جنین مساعدتر می کند. مطالعات پزشکی نشان می دهد، احتمال زایمان زودرس برای خانم هایی که در دوران بارداری کوکائین مصرف می کنند بیست و پنج درصد بیشتر است.

لرزش، اسپاسم عضلاتی، مشکلات تغذیه ای، بی خوابی، نقص در عملکرد کلیه و مغز از جمله مشکلات و بیماری هایی است که سلامتی نوزاد تازه به دنیا آمده را تهدید می کند.

ماری جوانا (حشیش)

کشیدن ماری جوانا در دوران بارداری شرایط خوب و سالمی را برای رشد جنین فراهم نمی کند. این ماده مخدر احتمال سقط جنین، تولد نوزاد با وزن کم، تولد زودرس نوزاد و ناتوانی در یادگیری را در آینده افزایش می دهد. ماده اصلی و سازنده ماری جوانا یا است که به راحتی از جفت عبور کرده و به شدت روی سلامت و رشد جنین تأثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهد کشیدن ماری جوانا میزان دی اکسید کربن و مونوکسید کربن را در جریان خون افزایش می دهد. همین مسئله باعث می شود ذخیره و میزان اکسیژن لازم برای رشد جنین کاهش یابد.

هروئین

مصرف مواد مخدر از قبیل هروئین در دوران بارداری، عامل محرکی برای زایمان زودرس، خونریزی مغزی، کاهش قند خون و مشکلات تنفسی می باشد. علاوه بر این مصرف هروئین در مراحل بسیاری بارداری شانس شما را برای تجربه مرگ ناگهانی نوزاد افزایش می دهد. نوزاد معتاد به هروئین به دنیا می آید و از برخی علائم ترک اعتیاد رنج می برد که این علائم می تواند بی قراری شدید و تب بالا، ناهنجاری در خواب و اسهال و سفتی مفاصل بدن او باشد.

چسب و حلال ها

استفاده از مواد اعتیاد آور احتمال سقط ناگهانی جنین و زایمان زودرس را افزایش می دهد برخی از نقص های معمول هنگام تولد عبارتند از قد کوتاه، وزن کم، نارسایی قلبی و مشکلات مربوط به اعضا و مفاصل و چهره غیرعادی نوزاد

آرام بخش ها

آرام بخش هایی مانند والیوم باعث بروز مشکلاتی هنگام تولد نوزاد می شوند.

اکستازی

مصرف مداوم اکستازی باعث بروز مشکلاتی در یادگیری نوزاد در بلند مدت و اختلال در حافظه نوزاد در آینده می شود.

مواد توهم زا

مواد توهم زا مانند پی سی پی و ال اس دی باعث ضعف در کنترل ماهیچه ها و کم بودن وزن نوزاد هنگام تولد و آسیب رسیدن به مغز نوزاد می شود . 
 

مصرف هرگونه مواد مخدر ممنوع

وقتی درباره مواد مخدر صحبت می کنیم اسم کوکائین و هروئین و ماری جوانا به ذهن ما می رسد. گرچه مواد مخدر خطرناک تری نیز وجود دارد که به آن ها مواد مخدر عمومی می گویند. برخی از این مواد که شما باید از مصرف آن ها خودداری کنید عبارتند از:

الکل

مصرف الکل در دوران بارداری منجر به بروز مشکلاتی هنگام تولد می شود. مصرف آن سندرم الکل جنین را فعال می کند. نوشیدن الکل در دوران بارداری خطر سقط جنین و زایمان زودرس را چند برابر می کند. وزن طبیعی نوزاد سالم هنگام تولد بالای سه کیلوگرم است. اما مصرف الکل وزن جنین را تا یک کیلو و هشتصد گرم کاهش می دهد. سندرم الکل جنینی یکی از کشنده ترین و خطرناک ترین عوارض مصرف الکل در مراحل حساس و حیاتی بارداری و قبل از تولد، مشکلات قلبی و مسائل رفتاری، کوچک بودن سر و ناتوانی شناختی است. مصرف زیاد الکل در دوران بارداری باعث به وجود آمدن مشکلات شدید رفتاری می شود، اختلال عدم توجه و رفتارهای غیراجتماعی از جمله مشکلات رفتاری است.

سیگار کشیدن و مصرف تنباکو به سلامتی شما و جنین در حال رشد آسیب می رساند. یکی از مهمترین عوارض سیگار کشیدن در دوران بارداری، وزن کم نوزاد هنگام تولد است، مشکلات قلبی، چهره غیرعادی و رشد غیرطبیعی مغز، مشکلات دیگری است که سلامت نوزاد را به خطر می اندازد. همچنین سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد.

از عوارض جانبی و منفی کشیدن تنباکو که می تواند روی جنین اثرات خطرناکی بجا بگذارد، می توان به جابجایی جفت، پارگی زود هنگام کیسه آب، عفونت های رحمی و تولد و تولد جنین مرده، سقط جنین و تولد نوزاد نارس اشاره کرد. تنباکو حاوی منواکسید کربن و نیکوتین است. منواکسید کربن میزان اکسیژن مورد نیاز جنین در حال رشد را کاهش می دهد به عبارت دیگر نیکوتین هورمون ها را تحریک کرده که همین امر ذخیره خون جفت و رحم را محدود می کند. اگر مقدار مواد مغذی و اکسیژن و خونی که باید به جنین در حال رشد برسد کافی نباشد، جنین دچار اختلال در رشد شده و مشکلات رفتاری پیدا می کند.

گرچه مصرف مقدار کم کافئین به رشد جنین آسیب نمی رساند اما مصرف زیاد آن برای جنین خطرناک است. کافئین در بیشتر نوشیدنی ها مانند قهوه، شکلات و چای و کیک که به صورت روزمره مصرف می کنیم، وجود دارد. محرک ها به صورت مستقیم از جفت عبور کرده و روی رشد جنین تأثیر می گذارند. کافئین جنین را تحریک کرده و ضربان قلب او را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد کافئین، جریان خونی که به جفت می رسد را کاهش داده و میزان جذب آهن را کم می کند. جنین آهن کافی دریافت نمی کند و از کم خونی رنج می برد. مشکلات دیگری از قبیل تولد زودرس، تولد نوزاد مرده، وزن کم نوزاد هنگام تولد و سقط جنین مسائلی است که سلامت جنین را تهدید می کنند. کارشناسان پزشکی توصیه می کنند مصرف نوشابه های حاوی کافئین را در دوران بارداری محدود کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا