زگیل تناسلی (HPV) قسمت دوم

HPV یک ویروس غیرپوشش دار و از خانواده پاپیلوما ویروس هاست که می تواند کراتینوسیت های موجود در لایه بازال سلول های پوششی مطبق پوست و مخاط را درگیر کند.بیشتر عفونت های ناشی از این ویروس تحت بالینی بوده و بیمار هیچگونه علامتی ندارد، در حالیکه در بعضی افراد ضایعاتی به صورت زگیل، مشاهده می شود. این ویروس باعث ایجاد سرطان سروریکس است. تاکنون بیش از ۱۷۰ نوع از این ویروس گزارش شده که بیش از ۴۰ ژئوتیپ آن می تواند از طریق تماس جنسی و یا تماس با عفونت در ناحیه مقعد و آلت تناسلی منتقل می شود.

از آنجاییکه ریسک کانسر مقعد در افراد همجنس باز و یا زنانی که از ناحیه مقعد سکس انجام می دهند ۱۷ تا ۳۱ برابر بیشتر از افراد معمولی است، بنابراین در این گروه از افراد استفاده از پاپ اسمیر مقعدی توصیه می شود.

روش انتقال

روش انتقال HPV از پوست به پوست بوده و شایعترین راه انتقال آن، تماس جنسی (شایعترین آلودگی منتقله از طریق تماس جنسی در آمریکا) است. استفاده از کاندوم ریسک انتقال را تا ۷۰% کاهش می دهد، ولی از آنجاییکه نمی تواند به طور کامل پوست یا مخاط منطقه آلوده را پوشش دهد، امکان انتقال را به صفر نمی رساند. هرچه تعداد شرکای جنسی یک فرد بیشتر باشد، امکان آلوده شدن وی به HPV نیز بیشتر شود. در موارد بسیار نادر امکان انتقال HPV از مادر به نوزاد (از طریق کانال زایمان) نیز وجود دارد و در صورت وجود زگیل تناسلی توصیه بر آنست که از روش سزارین استفاده شود.

واکسیناسیون

واکسن چهارگانه با نام تجاری گارداسیل به بازار عرضه شده است، این واکسن قدرت پیشگیری را تا ۷۰% برای کانسر سرویکس در زنانی که قبلاً به این ویروس مبتلا نشده اند و همچنین قدرت پیشگیری تا ۹۰% برای زگیل تناسلی را دارد.

درمان

اکثر عفونت های HPV به سرعت توسط سیستم ایمنی بدن پاک شده و به کانسر سرویکس تبدیل نمی شوند. پروسه تبدیل سلول های نرمال سرویکس به سلول های سرطانی بسیار طولانی بوده و کانسر سرویکس معمولاً در عفونت های پایدارHPV (که عموماً بیش از یک دهه و یا بیشتر طول کشیده) دیده می شود.

HPV

تست HPV

تست HPV می تواند انواعی ازHPV  را كه به طور شایع در سرطان دهانه رحم یافت می شوند مشخص نماید. وجود هر یك از این انواع HPV در زنان به مدت طولانی در دهانه رحم می تواند سبب تغییراتی در سلول ها شود و برای جلوگیری از وقوع سرطان ممكن است نیاز به مداخلاتی باشد.

تستHPV  می تواند همزمان با تست پاپ اسمیر با استفاده از یك برس نرم كوچك برای جمع آوری سلولها انجام می شود و یا نمونه های تست HPV می تواند به طور مستقل از پاپ اسمیر گرفته شود.

آیا باید تست HPVرا انجام داد؟

در زنان ۳۰ سال و بیشتر، انجام هر دو آزمایش HPV و تست پاپ اسمیر تشخیص تغییرات سلولهای دهانه رحم را خیلی راحتتر می كند اگر هر دو تست منفی (نرمال) باشد با اطمینان می توان تست پاپ اسمیر وHPV را ۳ سال بعد انجام داد.(البته سایر عوامل خطر را نیز باید در نظر داشت)

بیشتر متخصصین معتقدند كه برای زنان بالاتر از ۳۰ سال تست HPV در طول یك تست پاپ اسمیر عادی بهترین راه برای تشخیص زودهنگام تغییرات پیش بدخیمی در دهانه رحم می باشد.

باز هم تكرار می شود كه مجموع این دو تست نتایجی كاملاًقابل اطمینان دارند واگر هر دو تست نرمال باشد تست ها باید فقط هر ۳ سال یكبار تكرار شوند.

اجماع متخصصین ، انجام تست  HPV را در زنان زیر ۳۰ سال توصیه نمی نماید.

 

اگر تست HPV و تست پاپ اسمیر هر دو نرمال باشد چه می شود؟

اگر هر دو تست HPV و پاپ اسمیر نرمال باشد خطر ایجاد تغییرات سرطانی حداقل تا سه سال آینده بسیار ناچیز است.

 

اگر تست  HPVمثبت باشد این به چه معناست؟

اكثر عفونت های  HPVبدون درمان از بین می روند برای اینكه سیتم ایمنی و یروسها را تشخیص می دهد و آن را نابود می سازد.اگر این امر اتفاق نیفتد و HPVسالها بماند ممكن است منجر به تغییرات پیش سرطانی شود.اگر چه HPV در سرطان دهانه رحم یافت می شود اكثر مردمی كه آزمایش HPVشان مثبت است در خطر سرطان دهانه رحم نیستند برای اینكه آنها فقط به مدت كوتاهی آلوده به ویروس می مانند. بنابراین زنان با آزمایش پاپ اسمیر نرمال كه تست HPVمثبت دارند معمولا در ۶ تا ۱۲ ماه مجدداً تست  HPVاز آنها گرفته می شود تست مثبت ، بار دوم بدین معنی نیست كه خطر سرطان دهانه رحم خیلی بزرگ است.اما به این معنی است كه به ارزیابی های بیشتری برای بیمار توصیه می شود.

برچسب ها زگیل تناسلی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا