سندرم ماه عسل

این که عروس و داماد پس از جشن عروسی راهی یک سفر دو نفره شوند در میان ما ایرانیان رسم دیرین نیست.مسافرت ماه عسل نیز از دیار غرب به مراسم ازدواج ایرانی راه یافته و ماندگار شده است.

اما در حال حاضر این رسم فراگیر و مورد پذیرش اکثر مردم است. اگر چه امروز به شکل معمول عروس و داماد مانند آن چه در فیلم های غربی مشاهده می شود بلافاصله پس از جشن عروسی عازم سفر ماه عسل نمی شوند اما به هر حال با فاصله زمانی کمی با همین عنوان و مناسبت به مسافرت می روند.

با وجود آنکه ماه عسل معمولا ما را به یاد خاطرات خوبمان می اندازد ولی گاهی عروس خانم یکی دو روز پس از آغاز سفر و یا پس از شروع اولین آمیزشها،دچار علایمی می شود که او را مجبور به مراجعه به مطب می کند. سیستیت ماه عسل, نوعی از عفونت های دستگاه ادراری است که در نتیجه تحریک در طی آمیزشهای مکرر جنسی رخ می دهد و درصورت عدم درمان می تواند منجر به عفونت مجاری بالاتر ادراری و کلیه شود .

این عارضه در بین زنان تازه ازدواج کرده شایع است و۲۰ تا ۴۰درصد از خانمها در طی نخستین ماه پس از ازدواج با علایمی مانند تکرر و احساس سوزش ادرار و یا درد در هنگام دفع ادرار و درد در ناحیه زیر دل ، کدرشدن رنگ ادرار و یا خون ادراری به پزشک مراجعه کرده و خاطره تلخ اولین نزدیکی ها را تا پایان عمر به یاد خواهند داشت.

علت اصلی این عارضه وجود باکتریهایی مانند اشرشیا کلی در مجرای ادرار است که به دلیل کوتاه بودن این مجرا در زنان به دنبال نزدیکی های مکرر و آلوده به داخل مجرا نفوذ کرده و تکثیرمی شود .نزدیکی های مکرر بدون شستشو و عدم رعایت بهداشت جنسی ، روشهای غیر معمول نزدیکی مانند مقاربت مقعدی ، استفاده از دیافراگم(نوعی وسیله پیشگیری از بارداری) و نقایص مادرزادی سیستم ادراری خانمها را برای بروز این عارضه مستعد می کنند. عفونت مثانه یکی دو روز پس از ورود باکتری به مجرا آغاز می شود و توسط یک آزمایش ادرار ساده قابل تشخیص است.

برای پیشگیری از این عارضه چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

  • رعایت بهداشت جنسی و شستشوی ناحیه واژن و مقعد
  • ادرار کردن بلافاصله پس از نزدیکی و شستشوی ناحیه واژن
  • عدم استفاده از روشهای غیر معمول نزدیکی مانند آمیزش مقعدی
  • نوشیدن مایعات زیاد
  • پرهیز از مصرف بیش از حد قهوه و نسکافه

سیستیت ماه عسل

عفونت ادراری از جمله مواردی است که می تواند ماه عسلتان را خراب کند اما این وضعیت به قدری شایع است که به آن سیستیت ماه عسل (Honeymoon Cystitis) گفته می شود. علت آن فعالیت جنسی است که می تواند باکتری ها را وارد مجرای ادرار کند. البته این مشکل به ماه عسل محدود نمی شود. برخی از زنان تقریبا هر بار که رابطه جنسی دارند، به عفونت مثانه مبتلا می شوند. زنانی که از تقویم کنترل بارداری استفاده می کنند، بیشتر در معرض این خطر هستند.

علائم سندرم ماه عسل:

علائم اصلی سیستیت شامل :

  • تکرر ادرار
  • تعجیل در ادرار کردن به محض احساس دفع
  • سوزش و درد حین ادرار کردن
  • ادرار بودار
  • خون در ادرار

بعضی از بیماران علائم غیراختصاصی دیگری مثل سردرد ، دردهای عضلانی اسکلتی ، علائم گوارشی از خود نشان می دهند .

تشخیص سندرم ماه عسل:

بهترین وسیله تشخیص پزشک شرح حال کامل بیمار به تنهایی است ولی استفاده از آزمایش ساده و کم هزینه کامل ادرار کمک کننده است .

در صورت آلودگی میکروبی آزمایشات کشت ادرار و بررسی حساسیت آنتی بیوتیک لازم است .

بررسی های بیشتر تشخیصی در صورتیکه پزشک به مشکلات دیگر مشکوک باشد انجام می شود  که شامل عکسهای رادیولوژی و یا بررسیهای پیشرفته تر می شود .

درمان سیستیت ماه عسل

وقتی پزشک، این عفونت را تشخیص داد، یک دوره آنتی بیوتیک را برای شما تجویز می کند و برای کاهش درد نیز مصرف یک مسکن را توصیه می نماید.بهتر است فنازوپیریدین را که برای کاهش درد شما تجویز می شود ، بیش از ۳ روز مصرف نکنید.به خاطر داشته باشید این دارو رنگ ادرارتان را به نارنجی تا قرمز تغییر خواهد داد .بنابراین زیاد نگران نشوید.

بهتر است در طی مصرف آنتی بیوتیک و تا درمان کامل ، از آمیزش پرهیز کنید. نیازی به شستشو با صابون و یا محلولهای ضد عفونی کننده ای مانند بتادین ندارید. تنها رعایت بهداشت ناحیه تناسلی کافی است. نوشیدن مایعات کافی برای شما مفید است. درصورت عدم بهبود حتما به یک جراح و متخصص زنان مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
بالا